Annons

Första octaboxen

Produkter
(logga in för att koppla)

D.G

Medlem
Hej fotovänner!
Jag ska investera i min första octabox tänkte jag.

Och det finns en uppsjö av olika fabrikat, jag vet helt enkelt inte vad man ska satsa på.
Något jag vet(?) är att jag vill ha en ganska stor? 120cm.

Den ska vara smidig vid packning (vika ihop) och passa bowens mount.
Tanken är att OM det går att börja skjuta med en vanlig speedlite.

Har ni något bra ni kan rekommendera?

Mvh
David
 

cardazio

Aktiv medlem
Hej fotovänner!
Jag ska investera i min första octabox tänkte jag.

Och det finns en uppsjö av olika fabrikat, jag vet helt enkelt inte vad man ska satsa på.
Något jag vet(?) är att jag vill ha en ganska stor? 120cm.

Den ska vara smidig vid packning (vika ihop) och passa bowens mount.
Tanken är att OM det går att börja skjuta med en vanlig speedlite.

Har ni något bra ni kan rekommendera?

Mvh
David
Finns det någon anledning att du vill ha just Bowens (som nu gått i kk)?
Går att köpa en Godox S-bracket för 125 kr med Bowens mount (plastig dock) så kan du fästa en speedlight. Kanske skulle sikta på Lumopros dualfäste för 120cm. För egen del köpte jag en 95cm Phot-R, men hade köpt mycket större om jag hade köpt idag - kanske 150 cm.

Phot-R har rätt bra kvalitet för priset, men du får räkna med att märla hål för att fästa innerduken (märltång ca 59 kr inkl. märlor) då de är fästa i bräckliga band från fabrik. Då får du med dubbla dukar och raster och själva fästet är gediget.

Köpte en beauty dish inkl. raster och socka, 95 cm softbox med dubbla dukar och raster samt en rectabox på 120x30 cm inkl. duk och raster för 2100 - bra valuta för pengarna tycker jag trots märljobbet.

Själv köpte jag Bowens, men hade nog satsat på Elinchrome om jag gjort om samma sak. Min motivation var att kunna köpa Godoxblixtar, men kommer snarare sikta på Quadra rangers om jag går ifrån speedlightkonceptet.

Lite rantings, men det kanske fanns något nyttigt där.

http://www.phot-r.com/
 

D.G

Medlem
Finns det någon anledning att du vill ha just Bowens (som nu gått i kk)?
Går att köpa en Godox S-bracket för 125 kr med Bowens mount (plastig dock) så kan du fästa en speedlight. Kanske skulle sikta på Lumopros dualfäste för 120cm. För egen del köpte jag en 95cm Phot-R, men hade köpt mycket större om jag hade köpt idag - kanske 150 cm.

Phot-R har rätt bra kvalitet för priset, men du får räkna med att märla hål för att fästa innerduken (märltång ca 59 kr inkl. märlor) då de är fästa i bräckliga band från fabrik. Då får du med dubbla dukar och raster och själva fästet är gediget.

Köpte en beauty dish inkl. raster och socka, 95 cm softbox med dubbla dukar och raster samt en rectabox på 120x30 cm inkl. duk och raster för 2100 - bra valuta för pengarna tycker jag trots märljobbet.

Själv köpte jag Bowens, men hade nog satsat på Elinchrome om jag gjort om samma sak. Min motivation var att kunna köpa Godoxblixtar, men kommer snarare sikta på Quadra rangers om jag går ifrån speedlightkonceptet.

Lite rantings, men det kanske fanns något nyttigt där.

http://www.phot-r.com/
Hej,

Nej det är inget måste, men jag har 2st bowens mount på väg in från ebay tillsammans med 2st softboxar.
Blixtrarna jag har idag är 2st Godox V860 II, går jag ifrån dem så täntke jag ev. köpa mig en flashpoint 600.
Men det lär dröja. Jag ska spana in Phot-R du pratar om och se vad det är för något.

Hur är den vid demontering/montering? Behöver du demontera pinnarna i den eller går en vika ihop smidigt?

Tack för tipset!
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Finns det någon anledning att du vill ha just Bowens (som nu gått i kk)?
Går att köpa en Godox S-bracket för 125 kr med Bowens mount (plastig dock) så kan du fästa en speedlight. Kanske skulle sikta på Lumopros dualfäste för 120cm. För egen del köpte jag en 95cm Phot-R, men hade köpt mycket större om jag hade köpt idag - kanske 150 cm.

Phot-R har rätt bra kvalitet för priset, men du får räkna med att märla hål för att fästa innerduken (märltång ca 59 kr inkl. märlor) då de är fästa i bräckliga band från fabrik. Då får du med dubbla dukar och raster och själva fästet är gediget.

Köpte en beauty dish inkl. raster och socka, 95 cm softbox med dubbla dukar och raster samt en rectabox på 120x30 cm inkl. duk och raster för 2100 - bra valuta för pengarna tycker jag trots märljobbet.

Själv köpte jag Bowens, men hade nog satsat på Elinchrome om jag gjort om samma sak. Min motivation var att kunna köpa Godoxblixtar, men kommer snarare sikta på Quadra rangers om jag går ifrån speedlightkonceptet.

Lite rantings, men det kanske fanns något nyttigt där.

http://www.phot-r.com/

Tack för ett bra tips! Phot-r verkar väldigt prisvärda. Beställde du från Amazon eller Camera King? Tillkom tull eller andra avgifter?
 
Skapa fönsterljus med (softbox eller octa

Lånar lite av tråden då jag inte vet riktigt vart jag ska stoppa den men jag funderar även jag på köpa en stor(140cm) octabox för jag vill skapa detdär mjuka ljuset som ett fönster skapar som faller så fint i ögonen osv, kommer nästan enbart fotografera personer med det. men är det en octabox så fudnerar jag exempelvis på någon av dessa, antingen en bredare eller om det är bättre med en djupare?


https://kaffebrus.com/produkt/octabox-for-bowens den breda

eller

https://kaffebrus.com/produkt/aputure-light-dome-octabox som är den djupa

vad skapar det bästa stora fönsterljuset?
 
ANNONS