Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning av dia

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Hej
Såg att Crimson lagt ner E6 framk. Sitter här med ett dussin rullar, varav några skall pressas. Någon som vet ett labb som fixar det?

Med vänlig hälsning,
//
Johan
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag är också nyfiken. När nu filmen jag haft i kameran ett tag börjar bli klar så verkar alla ha hunnit lägga ned framkallningen. Vart skickar Scandinavian påsarna?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Förklaring

Nej jag har inte frågat, men däremot googlat en del. Verkar som det finns en del ställen i England, och där tar dom hälften så mycket betalt som Crimson brukade, så det kanske kommer något gott från detta....

Har mailat ett par ställen och kommer med en uppdatering sen :)
Jag menade att Crimson säkert har koll på kollegorna i branschen och som ett kundvänligt företag gärna hjälper dig att hitta en framkallare. Det vore ju rätt svagt annars!
 

jonasfx

Aktiv medlem
Och så kan man ju soppa själv också, tänkte jag bara lägger ut det där. Kul och då har man inget som hindrar från att pusha eller annars experimentera med filmen heller.

Kanske största anledningen är att själv kunna dra av filmen från spiralen och få den där aha-känslan :)
 

perstromer

Aktiv medlem
Dia framkallning

Prova att skicka filmerna till Tyskland! Jag har använt följande labb:

Eurocolor Gera
Photogroßlabor GmbH & Co. KG
Heinrich-Hertz-Str. 9
D-07552 Gera

Jag skickar bara ca 1 gång/år så det är bäst att kolla om de fortfarande kör E6-processen. Pröva följande epostadress:
SGambke@fujifilm-imaging.eu
Annars går det nog att hitta en annan mejladress?
Vansinnigt billigt och snabbt går det!
Anders
 

L A Granis

Aktiv medlem
(Ett tag sedan nån skrev om detta (?)) Jag brukar fota en- två diafilmer (135) om året. Sen pandemin har filmen varit svår att komma åt, men löste detta. Nu ska den dock framkallas. "Scandinavian Photo" verkar ha slutat med sin framkallningspåsar, som jag använt i några år nu. För diafilm iallafall. Nån som har tips, E-6 alltså? Jag köpte filmen på "Brunos bildverkstad" i Gamla Stan (Sthlm då); dom kanske har nån framkallningstjänst? Då måste jag ta mig dit (lösbart). I Uppsala -där jag bor- verkar det inte finnas några såna möjligheter längre, via UFK t ex. Eller?
 

hampusm

Aktiv medlem
(Ett tag sedan nån skrev om detta (?)) Jag brukar fota en- två diafilmer (135) om året. Sen pandemin har filmen varit svår att komma åt, men löste detta. Nu ska den dock framkallas. "Scandinavian Photo" verkar ha slutat med sin framkallningspåsar, som jag använt i några år nu. För diafilm iallafall. Nån som har tips, E-6 alltså? Jag köpte filmen på "Brunos bildverkstad" i Gamla Stan (Sthlm då); dom kanske har nån framkallningstjänst? Då måste jag ta mig dit (lösbart). I Uppsala -där jag bor- verkar det inte finnas några såna möjligheter längre, via UFK t ex. Eller?
Om du inte hittar något på närmre håll så har du alltid fotoimpex:

 

Cubadust

Aktiv medlem
(Ett tag sedan nån skrev om detta (?)) Jag brukar fota en- två diafilmer (135) om året. Sen pandemin har filmen varit svår att komma åt, men löste detta. Nu ska den dock framkallas. "Scandinavian Photo" verkar ha slutat med sin framkallningspåsar, som jag använt i några år nu. För diafilm iallafall. Nån som har tips, E-6 alltså? Jag köpte filmen på "Brunos bildverkstad" i Gamla Stan (Sthlm då); dom kanske har nån framkallningstjänst? Då måste jag ta mig dit (lösbart). I Uppsala -där jag bor- verkar det inte finnas några såna möjligheter längre, via UFK t ex. Eller?
https://www.teamframkallning.se i Stockholm brukar jag använda
 

Ventures

Aktiv medlem
Någon som vet om Proffskopia i Jönköping håller på fortfarande?
Jag tror de har flyttat till Gränna eller vart det var. Jag har några E6- påsar kvar från Scandinavian Photo.
 

digitalcake

Ny medlem
Dia framkallas lätt själv med en sous vide som håller tempen.
Fick reda på förra året att BGA i Stockholm framkallar E6. Har dock inte kollat själv.
 
ANNONS