Annons

Varför använda mellanformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Det där får du utveckla.

Jag tänkte som jag skrev att mellanformat har fasta mått 6x6 av förekommen anledning. Avvikelserna får heta någon variant.

Småbild har fast storlek 24x36 trots möjligheten att göra kvadratiska eller panoramiska bilder från samma remsa.
Brownie no.2 som var kameran som lanserades med 120-film har inte ens ett kvadratiskt bildformat...
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Vad har det med vidvinklar att göra? För vidvinkel finns som redan påpekats t.ex. Hasselblad SWC.

Mellanformat på film finns i alla möjliga sidoförhållanden (6x4,5, 6x6, 6x7, 6x9 t.ex.)
Jag skrev ultravidvinkel. SWC motsvarar ungefär 24mm.

Det enda ultravida mellanformatobjektivet jag känner till är XCD 21mm (motsvarande ungefär 17mm) för en nätt summa av 50 papp.

Formatet i sig spelar ju ingen roll, men det finns knappt några ultravida objektiv till mellanformatkameror.
 

iSolen.se

Guest
Japp, det var fel alla tre gångerna du skrev att 6x6 var basen för mellanformat Ola. Läs gärna mitt förra inlägg, #11. Redan där klarades den saken ut.

Inte bara till just dig Ola:
Det är beundransvärt hur mycket en del orkar hålla på och skriva istället för att läsa vad som redan är skrivet och fundera kring vad det egna inlägget tillför. Fotosidan har mycket bra information men också hejdlöst mycket dravel varav ett fåtal överaktiva herrar står för lejonparten av det. Tänk om den energin kunde användas till att besvara frågor, komma med tips eller på annat sätt föra diskussionerna framåt...
Men nu gör du just sånt som håller igång diskussionen, skrev jag verkligen att mellanformat är 6x6 (dvs påstod att den är det) eller frågade jag utifrån min uppfattning (tro)?

(jag lägger ner min mesta energi på att producera bilder, c:a 100 stockbilder, fotat redigerat, nyckelord, uppladdat och klart, i veckan är snittet just nu)

((#11 tillåter inte Hasselblad som mellanformat. Var det verkligen meningen?))
 

DanNikon77

Aktiv medlem
Hej!

Med Fujis GFX-serie har mellanformatskamerorna blivit något mer köpbara. Den nya GFX 50R kostar cirka 45.000. Men, vad är fördelarna med en sådan jämfört med en digital småbildskamera om man inte planerar att göra stora utskrifter?

Med vänliga hälsningar,

Nils

För att du kan skapa dom vackraste porträtt, landskaps, arkitektur och produktbilderna med dessa kameror.
Därav priset på tex Hasselblad för storbolag betalar väldigt bra för dom bästa bilderna som kan produceras.

Det FujiFilm har gjort är att ge det här till oss dödliga till en bråkdel av priset vilket är helt fantastiskt istället för att ge sig in i sluggerkriget om fullformat som Sony, Nikon, Canon m.fl. håller på med.

Det som gör att dom inte är "snabba" (3 bilder/sekund , Autofokusering m.m.) är att det tar tid att fylla en så stor sensor med information.


Mvh Dan
 

PMD

Aktiv medlem
Japp, det var fel alla tre gångerna du skrev att 6x6 var basen för mellanformat Ola. Läs gärna mitt förra inlägg, #11. Redan där klarades den saken ut.
Inlägg #11 ger en lite snäv definition av mellanformat. Allt som är större än småbild men mindre än storformat brukade åtminstone förr kallas för mellanformat, så bilder tagna med 127-film bör ha räknats dit.

Då återstår förstås att definiera storformat, och det är lite löst definierat, men från cirka 9x12 cm brukar man kalla formatet storformat.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
38 mm på 6x6 cm (egentligen 56x56 mm) motsvaras av strax under 21 mm på småbild.

På den tiden det begav sig kallades det för supervidvinkel.
Jag vet inte varför, men Hasselblad själva brukar använda en faktor 1.67. Jag tror att de räknar ut en diagonal på en rektangel med samma höjd/bredd-förhållande som 36x24, dvs 60x40.

Det är därför deras 2.8/80 anses vara ett normalobjektiv.

Update: Fel av mig, de använder en faktor 1.6
 

PMD

Aktiv medlem
Jag vet inte varför, men Hasselblad själva brukar använda en faktor 1.67. Jag tror att de räknar ut en diagonal på en rektangel med samma höjd/bredd-förhållande som 36x24, dvs 60x40.
Ja, det är inte alltid lätt att jämföra olika stora format som har olika sidoförhållanden.

Om man beskär det kvadratiska formatet till en icke-kvadratisk rektangel får man en annan jämförelse, och om man beskär det kvadratiska rektangulära formatet till kvadratiskt får man ytterligare en annan.

Det är därför deras 2.8/80 anses vara ett normalobjektiv.
Nja, det är nog snarare för att 80mm är väldigt nära diagonalmåttet för 56x56 mm.
Den "riktiga" normalbrännvidden för småbild är ju 44 mm, som är diagonalen för det formatet (avrundat till närmaste mm).
 

iSolen.se

Guest
Drar du verkligen den slutsatsen? Läs då gärna inlägget en gång till. Där står att mellanformat är formaten 6x4,5-6x17 (detta läses ut som formaten från 6x4,5 upp till 6x17), samt att de använder rullfilm 120/220. Med undantag för Hasselblad Xpan som använder 135-film (24x65 mm) så ryms Hasselblads övriga kameror som använde (6x6 eller 6x4,5 med 120/220-film) väl inom definitionen trots att jag glömde det största panoramaformatet, 6x24 cm.

PMD, storformat är en egen tråd, men 4x5” (~9x12 cm) och större uteslutande i bladfilm (rullfilm förekom främst inom flygfoto). Enligt den engelska versionen av Wikipedia räknas inte 127-formatet som mellanformat, men du har rätt i att det var större än småbild. Det betyder dock inte att det gör det till ett mellanformat.

Åter till ämnet; hade själv Pentax 67 och förutom en dundertabbe i konstruktionen som var hejdlöst dum var det en väldigt robust och bra kamera. Bilderna var helt fantastiska och hade en kvalitet och detaljskärpa som småbilden inte kom i närheten av. Det gick att fota action, plåtade en STCC-tävling med den, då den var en förväxt småbildskamera. För landskap var den fantastisk och det var en perfekt kamera för bröllop, vilket jag också använde den till.

Konstruktionsfelet? Alla som har burit en Pentax 6x7/67 över axeln vet att man aldrig får fästa kameraremmen som på en vanlig småbildskamera trots att fästena inbjuder till det. Ett par steg senare och remmen har klickat loss prismat...
Många format är det och det vore trevligt med namn på dem.

Vad kallar man t ex den "vanliga" kvadratiska 6x6? (det är den jag har) om man vill använda ord istället för siffror? Jag har tydligen refererat till den felaktigt "mellanformat" i många år utan missförstånd.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vi har kommit en bra bit bort från varför man skall använda MF istället för något annat.
Att det var en stor fördel på den tiden man fotade med film är ju lätt att konstatera.
Nu har vi inga sensorer som kommer upp i de vanligaste formaten för mediumformat, 6x4,5, 6x6 eller 6x7. Det finns sensorer som kommer i närheten av det minsta formatet. De har tidigare oftast varit av CCD typ som gjorde dem olämpliga för lite högre ISO samt de var långsamma på att läsa ut bilderna.
Kamerorna som har dessa sensorer kostar som en bättre bil.
Den första sensor med modern teknik som var i mediumformat var Sonys lilla 50 MP sensor som först släpptes av Phase One och Hasselblad. För första gången hade man en CMOS sensor och det gick att ta fler bilder per sekund och man kunde fota med högre ISO.
Vid den tiden kunde jag ofta låna utrustningar från Hasselblad. Med den nya CMOS sensorn från Sony tyckte jag att bilderna blev mer lika mina bilder med Canon 5Ds R.
Jag provade om det stämde och provade att köra Hasselblads stora sensor som var CCD mot 50S sensorn som är densamma som sitter i Fuji GFX och Hasselblad X1D. Jag kom fram till att CCD sensorn hade färger som var väldigt harmoniska och tilltalande. Sony CMOS sensorn var ungefär som resultatet från Canon men med bättre upplösning.

Nu har ju Fuji en enligt dem själva specialvariant av den sensorn. Jag har inte själv testat den. Fast vad jag ser från bilder tagen med den kameran verkar man lyckats få resultat som mer liknar vad CCD sensorerna gav.
Nu kommer i början på nästa år den nya 100 MP sensorn som är byggd med modern teknik och förmodligen mycket mer anpassad för spegellösa kameror. En sensor som kommer göra spegellösa MF kameror mer lika de vi har för FF eller APS-C.

Fast en sak kvarstår. Om man vill fota med MF så får man mer att släpa på. Det är inte kamerahusen som gör den största skillnaden utan objektiven.
Så länge man inte printar större än A2 klarar man sig bra med FF eller APS-C. Vill man kunna printa riktigt stort med bästa resultat är MF en fördel. Att de också har äkta 16-bit färg ger också snyggare övergångar.
Här en artikel som täcker dagens vanliga sensorer.
https://petapixel.com/2016/09/21/fujis-new-medium-format-sensor-size-stacks/
 
ANNONS