Annons

Adapter som gör AF optik till AF-S finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Heimerdinger

Aktiv medlem
Precis som rubriken: Är det något företag som har lyckats tillverka en adapter som gör att Nikons äldre gluggar fungerar på dom små nya husen utan inbyggd fokusmotor?
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
AF optik saknar kontakterna som gör att man får autofokus på nyare kameror, endast manuell fokus gäller.
Dvs ingen har lyckats bygga en sådan adapter ännu?
Eftersom man kan ha ett kamerahus med inbyggd motor så borde det inte vara speciellt svårt att göra en adapter som kan agera länk :)

Tänker på företag som Metabones dom har ju lärt sig att bygga väldigt avancerade adaptrar så det känns som att tekniken att ha en adapter som erbjuder autofokus på samma vis som motorn i ett kamerahus kan göra inte borde vara omöjligt att bygga.
 

Niclas_Lindblom

Aktiv medlem
Tänker på företag som Metabones dom har ju lärt sig att bygga väldigt avancerade adaptrar så det känns som att tekniken att ha en adapter som erbjuder autofokus på samma vis som motorn i ett kamerahus kan göra inte borde vara omöjligt att bygga.
Det är nog inte omöjligt, men jag tror att ingen tror sig kunna räkna hem att utveckla en sån produkt som är till för folk som köper instegskameror OCH har gamla legacy objektiv. De flesta med en sån kamera är nöjda med ett kitobjektiv..
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Techart har sedan flera år tillbaka gjort AF-adaptrar för Sony E-mount till Leica-M. AF sköts av sensorn som styr AF-motorn. Så några kommunikationsstift mellan adapter och kamerahus behövs inte.

https://www.youtube.com/watch?v=DaX7LglfqLw

Enligt rykten på nätforum lär det komma AF adaptrar F<->Z mount.

Tills dess får vi använda nuvarande FTZ-adapter och fokusera manuellt mha focus peaking.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är nog inte omöjligt, men jag tror att ingen tror sig kunna räkna hem att utveckla en sån produkt som är till för folk som köper instegskameror OCH har gamla legacy objektiv. De flesta med en sån kamera är nöjda med ett kitobjektiv..
Att göra det till spegelreflexkamerorna är knappast möjligt. Till Z-kamerorna skulle det säkert vara möjligt däremot. Sony har en motsvarande till sina spegellösa.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Techart har sedan flera år tillbaka gjort AF-adaptrar för Sony E-mount till Leica-M. AF sköts av sensorn som styr AF-motorn. Så några kommunikationsstift mellan adapter och kamerahus behövs inte.

https://www.youtube.com/watch?v=DaX7LglfqLw

Enligt rykten på nätforum lär det komma AF adaptrar F<->Z mount.

Tills dess får vi använda nuvarande FTZ-adapter och fokusera manuellt mha focus peaking.
Techarts lösning är dock att gå över ån efter vatten när objektivet redan har skruv för AF-drift.
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
Råkade köpa en kamera i 5000 serien och älskar hur man kan vrida på displayen när man filmar.
Synd bara att hela min objektivpark blev "värdelös" bortsett från 35/f1.8 som råkade vara AF-S.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Eftersom ditt AF-objektiv med skruvfokus är gjort för samma registeravstånd som ett AF-S så finns inte plats för en adapter med mindre än att den behöver en lins för att korrigera för det extra avståndet till sensorn. Utan lins kan du inte fokusera till oändligt.
En liknande fråga om det finns adapter till Canon FD-optik för att använda på EF. Kort sagt behövs en lins där och det finns sådana men alla avråder för att adapterns lins förstör objektivets ev goda optiska egenskaper.
Den adapter du önskar blir mer komplex med en motor så jag skulle tro att det inte går att lösa med de prestanda man vill ha till ett säljbart pris
 

ztenlund

Aktiv medlem
TS skriver "äldre Nikongluggar" till "de nya små husen" så jag antog att F-mount manuella gluggar räknas till dessa samt de nya små Z-husen.
Om du hade läst trådens titel så hade du inte behövt gissa vilken sorts objektiv det gällde. Huruvida det var de små spegelreflexhusen utan motor eller de spegellösa framgick däremot inte, men det gör det av senare inlägg.
 

PMD

Aktiv medlem
TS skriver "äldre Nikongluggar" till "de nya små husen" så jag antog att F-mount manuella gluggar räknas till dessa samt de nya små Z-husen.
Det blir samma problem med ett manuellt fokuserat F-objektiv som med ett skruvdrivet AF-objektiv: man måste göra en kombinerad adapter och teleförlängare för att kunna fokusera på oändligt.
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
Synd att det ska behöva vara så komplicerat att få kameror och optik att fungera bra ihop.
Vi kan docka en rymdfärja med ISS och transplantera ett hjärta men inte göra en adapter för att få autofokus till system som inte har det från början.


Så, dilemmat jag står inför kanske borde postas i en ny tråd för att få bättre effekt men eftersom vi redan är i "Utrustningsfrågor Nikon" så testar jag att skriva lite till i den här tråden.

Bör jag försöka sälja min nya mini-kamera och köpa ett hus med inbyggd autofokusmotor eller bör jag sälja dom gamla objektiven för att investera i ny med AF-S?

Finns det ens något värde i begagnad optik utan AF-S?

Eftersom typ alla nya objektiv som säljs är AF-S ska vi tolka det som att Nikon vill flytta fokuseringen från kamerahusen till objektiven i framtiden även på dom andra husen...?

Spekulera om framtiden är givetvis svårt men det känns som en viktig brytpunkt för mig nu.

Vilket system bör jag investera mina pengar i ;)
 

Niclas_Lindblom

Aktiv medlem
Vilket system bör jag investera mina pengar i ;)
Det går att göra, men det går nog inte att sälja. Hittar du en multinationell regeringsstödd organisation som tror att autofocus på low-end hus är viktigt för samhället så kommer det nog att tas fram pss som ISS. :)

Jag skulle behålla objektiv och skaffa ett bättre hus. Objektiv tenderar att hålla värdet.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Synd att det ska behöva vara så komplicerat att få kameror och optik att fungera bra ihop. Vi kan docka en rymdfärja med ISS och transplantera ett hjärta men inte göra en adapter för att få autofokus till system som inte har det från början.
Det är en väldigt skev jämförelse, en mer rättvis vore "kan vi förvänta oss att en modern rymdfarkost helt problemfritt skall kunna både docka med och kommunicera med en över 50 år gammal rymdstation/satellit" ...

Teknik utvecklas, och när du koppla ihop modern teknik med gammal teknik är det inte alltid de kan samarbeta fullt ut eftersom den gamla tekniken inte har alla de funktioner den nya tekniken har. Så fungerar det inom alla teknikområden.

Så, dilemmat jag står inför kanske borde postas i en ny tråd för att få bättre effekt men eftersom vi redan är i "Utrustningsfrågor Nikon" så testar jag att skriva lite till i den här tråden.

Bör jag försöka sälja min nya mini-kamera och köpa ett hus med inbyggd autofokusmotor eller bör jag sälja dom gamla objektiven för att investera i ny med AF-S?
Det beror ju på hur viktigt det är för dig att kunna köra äldre objektiv. Med tanke på att äldre AF-objektiv för de mesta fokuserar väldigt långsamt och att många äldre objektiv (i synnerhet vidvinklar och vidvinkel-/normalzoomar) rent generellt inte presterar speciellt bra optiskt jämfört med moderna objektiv så är det inte så många som är så intresserade av dem längre.

Finns det ens något värde i begagnad optik utan AF-S?
Ja, men lägre så vida de inte uppnått någon slags kult- eller samlarstatus. Vilket igen är ungefär så som det fungerar på alla teknikområden.

Eftersom typ alla nya objektiv som säljs är AF-S ska vi tolka det som att Nikon vill flytta fokuseringen från kamerahusen till objektiven i framtiden även på dom andra husen...?

Spekulera om framtiden är givetvis svårt men det känns som en viktig brytpunkt för mig nu.
Det har så vitt jag vet (Per kanske kan rätta mig här :) inte lanserats ett nytt Nikon-objektiv med skruvfokus på en bit över 20 år, och det var 12 år sedan (D40, 2006) Nikon började sälja kamerahus utan motor för skruvfokusobjektiv så kan man säga att flytten av fokus från kamera till motor inte precis är någon ny idé, snarare en process som pågått i 15-20 år nu.

Vilket system bör jag investera mina pengar i ;)
Det här problemet finns i lite olika former hos alla kameratillverkare. Canon var de som först satsade på att lägga fokusering (och drivning av bländarmekanism) i objektiven - 1987, med introduktionen av EOS-systemet som ju helt saknade mekaniska kopplingar mellan kamera och objektiv. Sedan har alla andra förr eller senare fattat samma beslut. De flesta har dessutom, precis som Canon gjorde 1987, dessutom passat på att byta objektivfattning.

Så oavsett vilket system du väljer kommer du aldrig helt komma undan kompatibilitetsproblem med äldre objektiv. Jag skulle nog säga att Nikon är den kameratillverkare som varit mest ambitiösa med att bibehålla så mycket kompatibilitet med äldre objektiv som möjligt.

Idag, med spegelfria kamerahus som har korta registreringsavstånd (avståndet mellan sensorplan och objektivfattning) kan man med mer eller mindre funktionalitet använda nästan vilka objektiv som helst på vilka (spegelfria) kameror som helst. Mer ovanliga kombinationer blir svårare eftersom det finns mindre ekonomiskt intresse av att bygga adaptrar, men rent tekniskt går de få många kombinationer att fungera.
 

ztenlund

Aktiv medlem
[...]
Det har så vitt jag vet (Per kanske kan rätta mig här :) inte lanserats ett nytt Nikon-objektiv med skruvfokus på en bit över 20 år, och det var 12 år sedan (D40, 2006) Nikon började sälja kamerahus utan motor för skruvfokusobjektiv så kan man säga att flytten av fokus från kamera till motor inte precis är någon ny idé, snarare en process som pågått i 15-20 år nu.[...]
Lite över 15 år snarare och inte mycket. De sista var några kitzoomar, främst för film med tanke på omfånget, och uppdateringar med D-chip.

Nu är det kanske att vara lite snäll ändå, för när Nikon lanserade D40 var det ett ganska dåligt utbud utanför proffzoomar och dyra ljusstarka fasta objektiv vad gäller inbyggd motor. Även tredjepartarna sålde många av sina objektiv till Nikon med skruvdrift, även fast de hade motor i dem till Canon (av ren nödvändighet).

Ta t ex 35 mm så ville jag ha en sådan till D80 2006 eller 2007 (minns inte riktigt). Det enda som Nikon hade att erbjuda var AF 35/2D. Dröjde ytterligare några år innan AF-S 35/1,8G DX kom och ytterligare ett tag till innan AF-S 35/1,8G ED (FX) dök upp. Inte ens AF-S 35/1,4G fanns. Däremot hade nog Sigma lanserat sin första 30:a till DX.
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
Svarar till alla (svårt att citera alla individuellt).
Har varken snabba objektiv eller några med samlarvärde mest bara tredjepart.
Blir nog bäst att köpa någon begagnad kamera med inbyggd motor från 2014 eller senare (verkar varit då 1080p/60 fps blev standard hos Nikon).
Påbörjar min jag primärt efter D500, D750 eller D810, men det dröjer nog ett par år till innan dom börjar nå överkomliga priser på begagnatmarknaden.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Blir nog bäst att köpa någon begagnad kamera med inbyggd motor från 2014 eller senare (verkar varit då 1080p/60 fps blev standard hos Nikon). Påbörjar min jag primärt efter D500, D750 eller D810, men det dröjer nog ett par år till innan dom börjar nå överkomliga priser på begagnatmarknaden.
Låter logiskt. Generellt har du ju inbyggd motor i:
- D70/D80/D90/D7x00
- "Tresiffriga", dvs D100/D200/D300/D500/D700/D750/D800/D810/D850
- "Ensiffriga", dvs D1-D5

Och vill du sedan ha hyfsat modern video så är de nog som du säger från runt 2014 och framåt.
 
ANNONS