Annons

Drönarerfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
När jag tittar på kartan från Lantmäteriet så kan jag få fram 2 st olika värden, vilket gäller för ifyllandet, det som jag högermarkerat eller det som står allra längst ned på kartan? Se skärmdump.

Brukar ni fylla i allt detta också? Citat.

"Beskriv ditt material (bilder, filmer med mera)

För att vi ska kunna fatta ett beslut är det viktigt att materialet du skickar in är högupplöst. Har du exempelvis tagit bilder vill vi gärna få in "original"-bilderna. Skickar du in lågupplösta kopior av bilderna är det bara dessa du får tillstånd att sprida.

Materialet består av:
Snedbilder (stillbilder med vyer)
Lodbilder (stillbilder där kameran är riktad rakt ned mot marken)
Video
Höjddata (t.ex. mark- & ytmodeller, punktmoln, RADAR-information)
Kartinformation
3D-modeller
Övriga data"


Hur fungerar deras "Filskick" motsvarar det t.ex. WeTransfer eller något liknande?
Du laddar upp via ett webbgränssnitt. Det är bra fart på servrarna.

Beskriv så gott du kan, helst med gatuadress, man får följdfrågor ibland så för att slippa mailväxling försök beskriva så noga du kan.
 

M7_21

Aktiv medlem
Du laddar upp via ett webbgränssnitt. Det är bra fart på servrarna.

Beskriv så gott du kan, helst med gatuadress, man får följdfrågor ibland så för att slippa mailväxling försök beskriva så noga du kan.
Tack för svar!

Beträffande koordinaterna på kartan, känner du till vilken av de bägge alternativen som är relevant?
 

iSolen.se

Guest
Tack för svar!

Beträffande koordinaterna på kartan, känner du till vilken av de bägge alternativen som är relevant?
Jag använder inte koordinater men som redan påpekats, är inte det ena muspositionen och det andra den klickade positionen?

Om du kopierar siffrorna och söker i t ex Google Maps så ser du ju om koordinaterna leder rätt.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Lantmäteriet har (tror jag) uppdaterat sin sida och gjort det lite tydligare vad gäller undantag: https://www.lantmateriet.se/sv/webb/spridningstillstand/undersida/

Här framgår att horisontlinjer generellt kräver tillstånd, men inte alltid :)
Se där ja. Jag ser för övrigt en kyrka på översta bild samt ett höghus. Dessa ingår inte i undantaget skog eller idrottsplats. Står de med i lokala ordningsföreskrifter benämnd som offentlig plats?

Bra med bildexempel.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Ja, det första fotot måste skickas in iom horisonten syns (och därmed kyrka också)...

Bra förklarat på deras sida för en gångs skull!
 

afe

Aktiv medlem
Nyss upptäckte jag att man nu får länken till uppladdningssidan direkt i ett mejlsvar. Tidigare tog det ju någon dag.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Det stämmer, jag passade på att ansöka om tillstånd för senaste fotot jag tog. Flög ifs bara för skojs skull men det blev en bild som är värd att visa upp tycker jag :)
 

M7_21

Aktiv medlem
Lantmäteriet har (tror jag) uppdaterat sin sida och gjort det lite tydligare vad gäller undantag: https://www.lantmateriet.se/sv/webb/spridningstillstand/undersida/

Här framgår att horisontlinjer generellt kräver tillstånd, men inte alltid :)
Tack för bra info!

Vid köpet av en ny Mavic 2 Pro fick jag en förfrågan om jag ville teckna en speciell försäkring hos dji.com, kr 1.590:- Den gäller för skador på drönaren som jag själv orsakar. Hur många av er har en sådan, nödvändig eller ej?

Det framgår också att den ska tecknas innan drönaren aktiverats, vad innebär det begreppet, när sker det isf, innan första flygningen eller vid något annat tillfälle?

Finns det någon svensk bruksanvisning för Mavic 2 Pro?
 

afe

Aktiv medlem
Jag tecknade försäkringen, och det måste göras inom 48 timmar efter aktivering av drönaren.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Det gjorde killen som jag köpte den av men nu i mars gick den ut... Personligen så tar jag hellre risken iom jag busflyger inte. Tvåan har ännu fler sensorer så den känns ännu säkrare. Men om du är osäker köp försäkring helt enkelt.
 

iSolen.se

Guest
Tack för bra info!

Vid köpet av en ny Mavic 2 Pro fick jag en förfrågan om jag ville teckna en speciell försäkring hos dji.com, kr 1.590:- Den gäller för skador på drönaren som jag själv orsakar. Hur många av er har en sådan, nödvändig eller ej?

Det framgår också att den ska tecknas innan drönaren aktiverats, vad innebär det begreppet, när sker det isf, innan första flygningen eller vid något annat tillfälle?

Finns det någon svensk bruksanvisning för Mavic 2 Pro?
Det är meningen ett man ska teckna den innan man börjar flyga eftersom de flesta krascher statistiskt sker första tiden.

Du får en ny drönare nästan gratis om du kraschar den, max två gånger under, ett år eller 18 månader, kommer inte ihåg.

Den går att teckna även efter aktivering men det är krångligare eftersom man måste visa att den är okej. Man tar en video och går igenom ett test.

Jag har en sån nu. Borde haft det på min första drönare. Har också en ansvarsförsäkring.
 

M7_21

Aktiv medlem
Det är meningen ett man ska teckna den innan man börjar flyga eftersom de flesta krascher statistiskt sker första tiden.

Du får en ny drönare nästan gratis om du kraschar den, max två gånger under, ett år eller 18 månader, kommer inte ihåg.

Den går att teckna även efter aktivering men det är krångligare eftersom man måste visa att den är okej. Man tar en video och går igenom ett test.

Jag har en sån nu. Borde haft det på min första drönare. Har också en ansvarsförsäkring.
Tack för svar, det lär bli en sån försäkring för min del nu. Själva aktiveringen, är det direkt före första flygningen, eller något annat tillfälle?

Finns någon svensk översättning på bruksanvisningen?
 

iSolen.se

Guest
Tack för svar, det lär bli en sån försäkring för min del nu. Själva aktiveringen, är det direkt före första flygningen, eller något annat tillfälle?
Ja.

Finns någon svensk översättning på bruksanvisningen?
Har inte sett, rätt dåligt med manualer på prylar nuförtiden, men jag brukar inte läsa ändå.

Kolla massor med youtube, det finns massor att tänka på som man inte känner till när man är ny.
 

kiwi

Aktiv medlem
Såg detta precis nu på Facebook denna annons, vad är det - seriöst eller ej? Kolla priset.

https://livingwise.live/DR2SE.html?fbclid=IwAR1OWpojxYr9wXzKX0kJXKc054wC1oZTb8tLWNI78dwtU6FZI-yCsFy1LmA
Om något verkar för bra för att vara sant...

Det finns ett antal DJI-kopior på marknaden som ser ut som originalet och som kostar en bråkdel. Du kommer få en drönare och den kommer att flyga, men räckvidd, bildkvalitet etc kommer att vara långt under vad du får om du köper en »riktig« drönare.


/ Kiwi
 
ANNONS