Annons

Prisindikation utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

björsi

Aktiv medlem
Hej.
Tänkte sälja av min utrustning för att byta system till Lumix gx9 alternativt Sony a7. Behöver hjälp med prisindikation på grejerna, har fått ett bud från en butik här på orten men tycker det är väl i underkant när man ser vad de säljer grejerna för begagnat.
Utrustningen jag har är:
Nikon D7000
Nikon D80
Nikkor 70-200 f4 ( köpt 2015)
Nikkor 35 F1.8
Sigma 17-50 2.8
Nikon Sb-700

Vad skulle ni säga är rimligt pris på detta?
 

roger96

Aktiv medlem
Sålda auktioner på Tradera:
D7000 2000-2200kr
D80 500-600kr
70-200/4 (hittar ingen på Tradera men skulle tro ca 7000kr)
35/1,8 DX 800-1000kr
Sigma 17-50 1100-2200kr (få exemplar, stor variation)
SB-700 700-1500kr (stor variation här också)
Totalt ca 12-15000kr vid privat försäljning, butiker måste lägga på moms (antar jag ?)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nej, om butiken köper beg kameror av en privatperson och säljer blir det i praktiken ingen moms.
 

björsi

Aktiv medlem
Sålda auktioner på Tradera:
D7000 2000-2200kr
D80 500-600kr
70-200/4 (hittar ingen på Tradera men skulle tro ca 7000kr)
35/1,8 DX 800-1000kr
Sigma 17-50 1100-2200kr (få exemplar, stor variation)
SB-700 700-1500kr (stor variation här också)
Totalt ca 12-15000kr vid privat försäljning, butiker måste lägga på moms (antar jag ?)
Tack för svar :).
Jag har blivit erbjuden 6500-7000 vilket jag tycker är i lägsta laget. Vill dessutom köpa nya utrustning av dem så ska försöka få till en bra deal.
Som en parentes så säljer de dessa prylar begagnat för drygt 16500... (jag förstår att de givetvis måste ha marginaler)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Personalen i butiken säljer kameran och slår in 10 000 kr i kassan men butiken betalar ingen moms, hur?
Moms heter egentligen mervärdesskatt och är en skatt på det mervärde som tillförs i kedjan. När butiken köper in en begagnad vara från en privatperson är den "momssmittad" och hela beloppet blir inköpspris och någon moms att dra av finns inte. Butiken betalar då, om de vill vilket det rimligen vill, bara in moms på marginalen mellan inköpspris och försäljningspris. Köps varan in från ett momsregistrerat företag så fungerar det däremot som om det vore en ny vara. Det är därför det ibland hos butikerna särskilt skrivs ut att en begagnad vara har avdragbar moms eller att den är inköpt från ett företag.

Se:
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/vinstmarginalbeskattningavbegagnadevarormedmera.4.58d555751259e4d6616800010756.html
 

hornavan

Aktiv medlem
Lägg ut grejerna för det pris du önskar.
Får du inte sålt för det priset, så sänker du gradvis, tills du hittar en kund.
Att be om bud ger sällan bra resultat för säljaren.
Det är alltid kunden som avgör priset.
Tycker kunden att det är för dyrt så blir det ingen affär.
 

dasa1203

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en D7000, 18-140, 35 samt 70-300 mm objektiv jämte en blixt Sb700 och var i en närbelägen fotoaffär nyss för att höra om inbytespris då jag överväger att köpa en Panasonic GX 9. Inbytespris för allt utom blixten var ca 4000 kronor. Frågan är om det är värt att byta? Får ju en yngre kamera, men gillar Nikon rätt så bra trots allt. Tilläggas kan att jag har en Lumix lx 100 som jag använder rätt så flitigt.

Sommarläsningar Dag
 

tumlaren

Aktiv medlem
Hej.
Tänkte sälja av min utrustning för att byta system till Lumix gx9 alternativt Sony a7. Behöver hjälp med prisindikation på grejerna, har fått ett bud från en butik här på orten men tycker det är väl i underkant när man ser vad de säljer grejerna för begagnat.
Utrustningen jag har är:
Nikon D7000
Nikon D80
Nikkor 70-200 f4 ( köpt 2015)
Nikkor 35 F1.8
Sigma 17-50 2.8
Nikon Sb-700

Vad skulle ni säga är rimligt pris på detta?

Det är skillnad på vad de vill ha och vad de får. Jag har aldrig betalt vad de vill ha för pris, utan har alltid prutat ner priset mellan 20-40 % på blocket eller här på fotosidan. Det är ju som köpare man bestämmer priset, får jag inte ner priset köper jag inte. Själv byter jag in begagnad utrustning direkt hos affären så slipper jag allt, kanske förlorar jag en tusenlapp. Men jag blir av med all utrustningen direkt.
 

nicdah

Aktiv medlem
För drygt två år sedan bytte jag in nedanstående mot min Nikon D750. Fick 15500 för detta. Hade fått ytterligare två tusen på Cyberohoto men valde att handla lokalt.

Nikon D7100 + Nikon original batterigrepp
Nikon D90 + Nikon original batterigrepp
Nikon 18-200 VR II
Nikon 35 1.8
Nikon 12-24 F4
Nikon 18-55

Visst, kunde säkert fått betydligt mer om jag sålt det privat men det gäller att hitta rätt köpare också.

Niclas
 

Erik X

Aktiv medlem
Tradera är ju praktiskt på så sätt att det inte kostar något om man inte får varan såld till begärt utropspris. Det är enkelt att lägga ut samma pryl på nytt till lägre pris så man kan alltså känna sig fram..
 

dasa1203

Aktiv medlem
Fördelen med att byta in hos en fotohandlare är ju att man blir av med allt på en gång, samtidigt som nackdelen är ett lägre pris. Jag har dålig erfarenhet av att sälja på Blocket och Tradera har jag inte använt för att sälja. Teknikprylar har ju en tendens att snabbt tappa i andrahandsvärde.
 

Ventures

Aktiv medlem
En handlare måste lägga på en rejäl riskpremie. De kan inte gå tillbaka till kunden och kräva att få tillbaka pengarna om något skulle visa sig vara dåligt när de väl bytt in grejorna. Däremot brukar de få lämna garanti på begagnat till köpare. Dessutom behöver handlaren vinstmarginal. Vad skulle du själv betala med dom förutsättningarna?

Kamerahusen är troligen ointressanta för de flesta även om de fungerar.
Jag fick 2000 kr (tradera) för en fin D2X för ett par år sedan, som ju är mycket mera kamera än de nämnda.

Jag skulle gissa att man kan få c:a 10.000 för objektiven om man säljer dem privat var för sig.
 

björsi

Aktiv medlem
Tog kontakt med en annan fotohandlare, de kunde ge drygt 10k för samma utrustning. Känns mer rimligt.
 

björsi

Aktiv medlem
Visade sig att den första fotohandlaren hade begått ett misstag i sin värdering.
Fick en bra deal på inbyte och köp av ny kamera och objektiv :)
 
ANNONS