Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

zootallures

Aktiv medlem
En video som sammanfattar fallet. (Ingen betalvägg).


Det måste ligga något mer bakom hela härvan. Riktigt sådär korkad kan man inte vara och bli mångmiljonär i Sverige.

För att undvika att bli drabbad av bedragare gäller det att vara asocialt misstänksam mot alla. :)
"Riktigt sådär korkad kan man inte vara och bli mångmiljonär i Sverige." Jodå..."”Två saker är oändliga: mänsklig dumhet och universum; och jag är inte säker på det andra.”Albert Einstein. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Jodå, det stämmer nog (men sa Einstein verkligen det? :).

Jag tvivlar dock på att man kan bli rik genom dumhet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vad menar du? Pga regelverket skall de inte granskas??
Bankerna är fullt medvetna om bristen.
Men regelverket ser ut så och det är det banken är skyldig att följa.
Skulle de följa ngt annat så är de inte längre en bank.

Det är internationellt överrenskomna regler.

Visst kan du granska dem.
Men det är inte hos din bank du skall klaga utan hos de som har satt upp regelverket.
Kanske Sveriges Riksbank vet var du skall klaga, fråga dem.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Att genomdriva en förändring av hur banker fungerar vid överföring mellan konton låter omständigt.

Om jag är korrekt underrättad comittas inte en banktransaktion fullständigt förrän balansen i riktiga pengar justerats bankerna emellan. Siffrorna på kontot är bara siffror.

Enklare att välja ett annat sätt att ta betalt för det man säljer.
Bitcoin, kanske?
 

JesperY

Medlem
Kan uppdatera att affären inte blev av, köparen slutade höra av sig (som annars har stressat på att affären måste genomföras snarast) när jag krävde swish-betalning. En fråga till er som har koll, jag har fattat grejen med banköverföringar kan vara luriga (många sådana fall med bilaffärer på blocket) men är Swish lika utsatta för det? Pengarna "sätts in direkt" ser det ut som när jag får en swish-betalning.
 

Dan J.

Aktiv medlem
Jag vill påstå att du inte kan begära av en bank att de ska backa någon överföring du gjort. Det du möjligen kan hävda är att du gjort en "felbetalning", men vad banken då hjälper dig med i ett första läge är namn/adressuppgifter till mottagaren, och det blir du själv som får kontakta mottagaren för att be denne återföra till dig.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag vill påstå att du inte kan begära av en bank att de ska backa någon överföring du gjort. Det du möjligen kan hävda är att du gjort en "felbetalning", men vad banken då hjälper dig med i ett första läge är namn/adressuppgifter till mottagaren, och det blir du själv som får kontakta mottagaren för att be denne återföra till dig.
Det är vad jag också gissar.
Men för att veta så duger det inte o killgissa.
 

Simon Karlsson

Aktiv medlem
Hur ärligt är det att köpa på Blocket...

Har letat en del grejer på Blocket. Kan inte låta bli att notera att vissa "alias" återkommer mycket frekvent.

Annonserna ser ärliga ut, alla originaltillbehör och kvitton erbjuds men det verkar orimligt att någon privatperson i parti och minut ska inhandla saker på exempelvis Scandinavian Photo för att avyttra sakerna på Blocket några månader senare.

Jag tycker det verkar lite märkligt. Någon som har erfarenhet. Förekommer det att man förfalskar kvitton osv?
 

zootallures

Aktiv medlem
Har letat en del grejer på Blocket. Kan inte låta bli att notera att vissa "alias" återkommer mycket frekvent.

Annonserna ser ärliga ut, alla originaltillbehör och kvitton erbjuds men det verkar orimligt att någon privatperson i parti och minut ska inhandla saker på exempelvis Scandinavian Photo för att avyttra sakerna på Blocket några månader senare.

Jag tycker det verkar lite märkligt. Någon som har erfarenhet. Förekommer det att man förfalskar kvitton osv?
Jag förstår vad du menar, men det finns en hel del människor, s.k. gear-sluts, som bara köper och köper och aldrig blir nöjda. Jag har gjort en del fynd genom sådana annonser, med kvitton såklart. Och jag har varit 99% säker på att det har varit ärligt inhandlade grejor. Du vet hur det är: en del vägrar att tro att deras dåliga bilder beror på utrustningen och absolut inget annat. :)
 

75jailbreak

Medlem
....men det verkar orimligt att någon privatperson i parti och minut ska inhandla saker på exempelvis Scandinavian Photo för att avyttra sakerna på Blocket några månader senare......
Jag tycker inte alls det känns orimligt i dagens konsumtionssamhälle.
Jag känner flera vänner som, väldigt förhastat, köper teknikprylar för att några
veckor senare ångra sig, alternativt lessnar på grejorna och efter ytterligare nån månad så säljer man allt på blocket.

Idag är det så lätt att klicka köpknappen och ta allt på avbetalning.
Sen om det är smart eller ej är väl en annan diskussion.

Jag har köpt en hel del begagnat genom åren. Frågar alltid efter kvitton och går på känslan "är det för billigt är det nog för bra för att vara sant" :)
 

Goooran

Aktiv medlem
Jag tycker inte alls det känns orimligt i dagens konsumtionssamhälle.
Jag känner flera vänner som, väldigt förhastat, köper teknikprylar för att några
veckor senare ångra sig, alternativt lessnar på grejorna och efter ytterligare nån månad så säljer man allt på blocket.

Idag är det så lätt att klicka köpknappen och ta allt på avbetalning.
Sen om det är smart eller ej är väl en annan diskussion.

Jag har köpt en hel del begagnat genom åren. Frågar alltid efter kvitton och går på känslan "är det för billigt är det nog för bra för att vara sant" :)
Jag har själv, efter att ha försökt vänja mig vid Sony a7 III, sålt allt och gått tillbaka till Nikon. Visst förlorar man en del pengar på ett sådant byte, kanske 20-25% ner beroende hur lyckosam man var när prylarna inhandlades. Nästan nya grejer men till ett betydligt lägre pris.
 
ANNONS