Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trilskande hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

markus

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått problem med en hårddisk som det tyvärr ligger massa råfiler som jag behöver på. Den dyker inte upp i utforskaren när jag kopplar in den. Datorn reagerar dock på en ny hårddisk när jag kopplar in den, och det går att "koppla från" den men inte att komma åt den på något sätt.

Om det finns någon som har tips på hur man kan komma åt filerna är jag mer än tacksam!

hälsar
markus, dataanalfabeten
 

Dan85

Aktiv medlem
Hej..

Fick ungefär samma problem.. men de va med en sata-disk..

instalerade "Easyrecovery pro v6.4"

fick iaf 84% tillbaka

mvh Dan
 

perals

Aktiv medlem
Hej,

Om du har Vista eller XP kan det först behövas att du "aktiverar" hårddisken. Kolla på Kontrollpanel - System och underhåll - Skapa och formatera hårddiskpartitioner" i Vista (i XP heter det något i stil med "Diskhantering" under "Administrativa verktyg"). Hoppas det löser sig.

Per
 

DaCheeseMan

Aktiv medlem
Många käcka tips och här kommer ett till. Det kan vara så att den externa HDD:n har "identifierats" av datorn men inte fått någon enhetsbokstav. För att kolla detta gör följande:
Högerklick på "Computer"
Välj "Manage"
Välj "Disk Management"
Se ifall du har en volym som inte har en enhetsbokstav, om så är fallet...
Högerklicka på volymen och välj "Change drive letter..."

Jag har ett engelsk OS, men jag tror att du kan översätta till ditt OS's språk...

/A
 

vaktis100

Aktiv medlem
Hej,

Om du har Vista eller XP kan det först behövas att du "aktiverar" hårddisken. Kolla på Kontrollpanel - System och underhåll - Skapa och formatera hårddiskpartitioner" i Vista (i XP heter det något i stil med "Diskhantering" under "Administrativa verktyg"). Hoppas det löser sig.

Per
Inget bra tips för då vill xp/vista skapa en ny partition och formatera den & då e de gonatt med hans råfiler!!!
 

okami

Aktiv medlem
Ingen jag känner har haft lika mycket problem med diskar som jag har haft.. Enda fördelen av detta är att jag nu (förutom att ha lärt mig spegla all viktig data) har rätt bra koll på hur man får tillbaka saker.

Jag har aldrig hittat speciellt mycket med Easy recovery, och har nog inte haft den typen av problem som spinrite kan hjälpa till med.

Det FÖRSTA man ska göra är att vid varje uppstart se till att windows inte går igenom någon disk i ett försök att "laga den". Avbryt allt som windows vill hitta på! Om disken hittas men är tom så lägg inte dit nya saker! Ibland kan man se enheten i utforskaren men när man går in får man frågan om man vill formatera. Gör inte det heller!

Om enheten inte syns i utforskaren behöver man inte gråta direkt. Troligen syns den under Administrative Tools -> Computer Management -> Storage -> Disk Management . Om den inte gör det skulle jag rekomendera att öppna datorn och peta på alla sladdar till disken så att man är säker på att allt sitter som det ska. Om den fortfarande inte syns byt sladdar och hoppas...

När windows hittar den är det dags att dra igång GetDataBack ( http://www.runtime.org/ ). Det finns både för NTFS och FAT32 och har räddat mig fler gånger än jag kommer ihåg. När man hittar saker ska man INTE lägga det på den disken man läst ifrån, utan på något annat bra ställe. Jag brukar lösa detta med att köpa en ny extern hårddisk där jag lägger allt jag hittar.

Senast jag hade problem var det trasiga sektorer på disken som gjorde att GetDataBack hängde sig under sin vanliga recovery. SpinRite lyckades inte få den att sluta använda de sectorerna men jag hittade en ny fiffig funktion i GetDataBack som gjorde att jag kunde göra en image av hela den trasiga hårddisken.. Så 500 GB uppdelat i lite mer än 100 små .img filer =). När den kom till en trasig sector försökte den flera gånger och om den fortfarande inte lyckades så sket den i den och gick vidare. Sen kunde jag mounta denna digitala kopia av min trasiga disk och köra en recovery på den. Fick tillbaka nästan allt.

Detta är även en fiffig grej att göra om man har ett minneskort som crashar. Då kan man ta en seriös kopia med GetDataBack, formatera sitt minneskort och fota vidare medan datorn får leta filer bäst den vill.

Nu har jag två identiska diskar (förutom c:). En som jag jobbar mot och en som jag synkar alla filer till varje natt datorn är på. Använder SyncBack freeware till det. http://www.2brightsparks.com/freeware/freeware-hub.html

Visst skulle man kunna raida, men det är dyrt och jag föredrar en lösning jag förstår till 100%. Om båda dessa diskar krashar har jag i alla fall lite koll på hur man gör. =)

Hoppas jag hjälpte nån!
 
Senast ändrad:

markus

Aktiv medlem
Fantastiskt vilken kunskap det finns i forumet. Tack!!! Jag har tyvärr inte haft tid att testa än men nu har jag några uppslag att försöka med.
 

henrikgbg

Aktiv medlem
fantastiskt kunnande!

Hej!

Va väldigt intressant att läsa om alla råd och tips här!

Jag har precis råkat ut för en jättetrist krash av en hårddisk.


Jag har en extern Maxtor 500GB disk och nyligen har den slutat fungera.

Kort om vad som sker med den:
-dyker upp i "den här datorn" men utan att visa hur mycket ledigt utrymme som finns i den.
- försöker jag öppna disken så står det "åtkomst nekad"
-i diskhanteringen står den som "Felfri (aktiv, primär partion)". Alla andra diskar står bara som "Felfri (primär partion)"

Det jag gjort/upptäckt:
-gick in i felsäkert läge och kunde kopiera över filerna till en annan disk. Dock verkar inte alla fungera ändå (har gjort en del stickprov, vissa bilder fungerar, andra inte)
-har installerat GetDataBack for NTFS (gratis programmet) men inte förstått så mycket av hur det fungerar - den gjorde en recovery, men hur får jag fram filerna efteråt? måste jag köpa den för att kopiera allt?

Finns det andra lösningar eller hjälp?
 

j777

Aktiv medlem
-har installerat GetDataBack for NTFS (gratis programmet) men inte förstått så mycket av hur det fungerar - den gjorde en recovery, men hur får jag fram filerna efteråt? måste jag köpa den för att kopiera allt?

Finns det andra lösningar eller hjälp?
Ja, det står på deras hemsida att du måste köpa programmet för att få fram filerna: "Download the trial version and recover your files. You can preview your data to be sure it actually works. If you like the results you do not need run the program again. Purchase the license key and enter it into the open program. Then copy everything you need!".

En gratisvariant är PhotoRec: < http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download >.

Det säkraste sättet att få tillbaks så många bilder som möjligt är att inte röra disken själv utan lämna in den till IBAS eller något annat företag som faktiskt vet vad de sysslar med. Men det kostar förstås därefter också, så då gäller det att det är värdefulla bilder/filer.
 

jelu1661

Aktiv medlem
I en sådan här tråd är det i min mening alltid passande att påminna om backup. Och att backup inte innebär att kopiera ut filer till en extern hårddisk eller dvd och sedan ta bort dem från den interna disken.

Se alltid till att ha viktiga filer på minst två ställen, där dessa två ställen inte är på två hårddiskar inkopplade i samma dator. Finns möjlighet så är det bra att sprida ut det fysiska backupmediet på fler än en fysisk plats då det skyddar mot brand och stöld (något jag själv är dålig på).
 

Micke_O

Aktiv medlem
Jag vill passa på att påminna om att RAID inte ersätter backup. Ingen har heller hävdat det i den här tråden men ändå.

RAID används för att öka prestanda och/eller tillgänglighet men skyddar inte mot oavsiktlig radering, virus, brand, stöld etc.

Offsite backup rekommenderas varmt.
 
ANNONS