Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rolleicord - byte av Fokuseringsskiva

Produkter
(logga in för att koppla)

sacce

Aktiv medlem
tycker att fokuseringsskivan på min Rolleicord är väldigt mörk
efter lite surfande så har jag kommit fram till att jag inte är den enda som tycker det.
har hört rykten om folk som bytt ut fokuseringsskivan mot en ny ljusare.

jag vill nu hitta en guide eller komma i kontakt med nån person som gjort detta.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag har bytt skivan i min Rolleicord V mot en Beattie, som jag köpte från B&H. Men varning, det kostar mer än det smakar. Jag tror eländet gick på nästan 2500 när tullavgiften (som jag glömt att ta med i beräkningen) betalats. Men visst, det blev väldigt ljust och lättjobbat. Jag tror också att jag borde lämna in kameran för justering av sökaroptiken då skivan är aningen tjockare än den gamla.

Alternativet verkar vara att köpa skivan till en Mamiya RB67 och fila ner den till rätt storlek. Det verkar ekonomiskt rimligare... Jag har sett beskrivningar på nätet nånstans, men minns inte var. Googla på det.

Annars är det inte speciellt svårt att byta på just min modell. Fyra skruvar och ett par klämmor.
 

orjanc

Aktiv medlem
Hej!
Jag bytte sökarskiva på min Rolleicord III och jag köpte en fresnel-lins av en kille i Hong Kong via Ebay. Kostade ett par tre hundra och var levererad inom en vecka. Kvaliteten är inte alldeles utmärkt om man säger så men å andra sidan blir det betydligt ljusare och eftersom jag endast använder detn kameran för natur och miljövbilder så spelar det inte någon roll om det inte går att ställa skärpan hundra procent. Alla de bilder jag har tagit med bländare 8 är knivskarpa. Möjligen skulle det kunna bli fel på nära avstånd och med full glugg men å andra sidan så har man paralaxfelet att slåss med då så så kanske det blir skräp i alla fall.

Hur som helst så var det inga problem att byta, det var samma för mig som för Mattias, några små skruva och ett par klämmor. En bra skuvmejsel och en stadig hand fixar det lätt.

Sök lite på nätet, jag kollade som hastigast men hittade inget nu, vill minnas att det finns ett företag i Tyskland också som har men då blir det dyrt. Tror nog att du hittar och sedan är det bara att kolla här i forumet om det passar, här är några stycken som är duktiga på Rollei.

Lycka till
Örjan
 

sacce

Aktiv medlem
efter ett par timmar på utländska forum
så beslutade jag mig för att beställa en för stor fokuseringsskiva som jag sen skär till i rätt storlek.
Rolleicords fokuseringsskiva är 57mm x 63mm (enligt upgifter på forum)
den jag beställde har måtten 62mm x 64mm
 

jpgrahn

Aktiv medlem
tycker att fokuseringsskivan på min Rolleicord är väldigt mörk
efter lite surfande så har jag kommit fram till att jag inte är den enda som tycker det.
har hört rykten om folk som bytt ut fokuseringsskivan mot en ny ljusare.

jag vill nu hitta en guide eller komma i kontakt med nån person som gjort detta.
Jag har en gammal Rolleicord där skivan är bytt. Kameran ärvde jag efter min pappa och i samband med en allmän renovering bad jag att få skivan bytt. Det var värt besväret. Gjordes för många år sedan och jag minns inte vad det kostade. Tror att det ev var Werner på LPFoto som stod för reparationen. Tror att det kan vara en Beatti men är inte säker. Finns det något sätt att avgöra vilken skiva som sitter i?
Tyvärr använder jag kameran alldeles för lite. Men nu kan jag i alla fall inte skylla på att sökarskivan är för mörk...

Jag kan tänka mig att det hänt en hel del på den här fronten sedan 1950-talet. Mattskivorna har förbättrats. Liksom beläggningen på spegeln.

/johan
 

sacce

Aktiv medlem
så nu har jag bytt fokuseringsskivan

ganska enkelt 4st skruvar 2st klämmor
skära till den nya fokuseringsskivan
o sen sätta tibax allt
KLART!

stor skilnad mycket ljusare o jag fick en snittbild på köpet
 

Zewrak

Aktiv medlem
Hörde något om någon som använde en skiva från Seagul, Kinakopiorna som tex Photax säljer. Passar de direkt på kanske?
 

markus

Aktiv medlem
Jag började med att köpa en billig hongkongskiva på ebay. Den var betydligt ljusare än orginalet men väldigt svår att ställa skärpan på. Tillslut tröttnade jag på det och köpte en maxwellskiva.Det blev en helt annan kamera.
 

J. Patric

Aktiv medlem
56,5 x 63 x 1,3 är storleken på mattskivorna för Rolleiflex/Rolleicord med fastmonterad mattskiva. (Rolleicord VB och Rolleiflex F (och E2/E3) har större och ljusa av plast med fresnellins)

Måtten är inte helt kritiskt på tiondels millimeter, bara de passar. Tjockleken på 1,3 mm måste dock vara exakt, annars måste sökaroptiken justeras för att fokuseras rätt.

På Rolleicord före modell IV kan man ganska enkelt justera sökaroptiken själv. Man löser upp limmet under klädseln på fronten med lite kemiskt ren bensin, och pillar upp klädseln försiktigt. Skruvar ur de små skruvarna som håller fronten på plats. När fronten sitter löst vrider man fokusratten så att fronten flyttas fram. Då kan man vicka den lösa frontplattan framåt lite, så att man med en instrumentmejsel kommer åt låsskruven för sökaroptiken. Man skruvar bara ut skruven en aning så att sökaroptiken kan vridas.

Sedan skruvar man tillbaka fokuseringsratten till oändligt, och vrider nu på sökaroptiken fram eller tillbaka tills den fokuserar exakt på oändligt på mattskivan. När den gör det, så vrider man fram fokusratten igen och skruvar åt låsskruven. Sedan skruvar man fast frontplattan igen, och limmar tillbaka klädseln med kontaktlim (helst den miljövänliga typen).

För Rolleiflex och senare Rolleicord (med självutlösare och dubbelexponeringsspärr på fronten) är det bättre att man lämnar in för fokusjustering, så att man inte sabbar något som amatör.

Rolleiflex Standard från tidigt 30-tal har två små skruvar på fronten vid sökaroptiken som låsskruvar. I det fallet behöver man inte plocka loss fronten. Mycket behändigt, men den kameramodellen är det nog inte många här som använder. :)
 
ANNONS