Annons

Canon S95 igen: Tips- Hur få ut max av kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

ebh

Aktiv medlem
Har precis köpt en S95, använt den en vecka , tagit ca 500 bilder, kan inte få till det där som skall göra den här kameran "bäst", har haft många andra dig kameror, fotar mkt, kunnig amatör.
Mkt nöjd med min förra Fuji 200EXR, hoppades trots det på mer med med en S95. Förstår att man behöver prova sig fram, det tar sin tid osv.
Fråga: Vilka inställningar har ni för att verkligen få ut det bästa, ni som har kameran ?
/ebh
 

Inkanyezi

Avslutat medlemskap
Eftersom CHDK inte är färdigutvecklad för modellen, så kan det vara lite knepigt att komma igåńg, men jag misstänker att den är tillräckligt funktionell för att du ska kunna få realtidshistogram, RAW och Zebra Mode.

Men just det där att exponera åt höger är en viktig sak med digitalfoto, som skiljer sig från vad vi gjorde förr. Om du har plåtat i sextio år, kanske du har använt Ansel Adams zonsystem. Det funkar i digitalfoto också, med den viktiga skillnaden att man gör nästan precis tvärtom. Vi ska alltså exponera efter högdagrarna och framkalla efter skuggorna.

Att "exponera åt höger" betyder att histogrammet ska sluta ute i höger kant, men det får inte nå någon höjd där, det ska helst gå ner till noll ute i nedre högra hörnet. Då får man den högsta dynamiken som går att få för det ISO man har ställt in, och allra högst dynamik får man vid lägsta ISO.

När man har CHDK i kameran kan man se histogrammet redan innan man knäpper. Man kan också få högdagervarning innan bilden är tagen, och de två hjälpmedlen är väldigt bra för att hitta precis rätt exponering.

Man behöver inte spara råfilen om man vet att motivet ligger inom ramarna för vad kamerans jpeg kan klara av. Men om man ska ändra färgbalans eller kurvor är det bättre att ha en råfil, eftersom den innehåller fler digitala nivåer än en jpeg. När man ändrar i en jpeg får man alltid en del skräp i bilden som kan störa, främst bandning eller "posterisering". Det beror på att man har få nivåer att leka med, främst i de mörkare partierna. Att man ska hålla så långt till höger som möjligt beror just på att man vill ha så många digitala nivåer som möjligt. Kamerans D/A-omvandlare är linjär, så varje zon, räknat från den ljusaste, tar hälften av alla digitala nivåer som finns. Om man underexponerar ett steg har man tappat hälften, och om man underexponerar två steg har man bara en fjärdedel kvar av alla nivåer som D/A-omvandlaren kan ge. Helst ska man alltså se till att den allra ljusaste tonen i bilden ligger så högt som det någonsin är möjligt, men om man går för högt så blir det urfrätt vitt; eller snarare kommer en kanal att klippa före de andra och man får färgskiftningar innan man kommer till helvitt. Man ska alltså helst inte ha klippning i någon kanal, och trefärgshistogram kan vara av värde.

Det är en del pyssel innan man hamnar rätt med digitalkamera om man har jobbat med film innan, eftersom vissa saker är helt väsensskilda, men när man har lärt sig hur kameran fungerar är det oftast ganska enkelt. Jag brukar mäta mot det ljusaste och kompensera med +2 för att få rätt exponering, och det är ganska bekvämt. På de flesta kameror hamnar man någonstans där.
 

AFJ

Aktiv medlem
Intressant även om jag blev mållös och hajade till inför din inledning; är det verkligen nödvändigt att hacka på och märka upp "kunnig amatör". Är inte forumet till för att bl a kunna ställa frågor och få tips?
Jag förstår din reaktion.

Nåväl, vi kanske kan försöka med en omstart.


Att hitta en universalinställning på kameran som fungerar i alla lägen är omöjligt och precis som med alla kameror krävs det väl lite trial-and-error innan man hittar rätt.

Jag är nöjd med min S95:a men för att vara en kompaktkamera tycks den kräva lite mer eftertanke än vanligt. Speciellt vid blixtfoto tycker jag kamerans automatik använder lite underligga inställningar.

Kan du precisera lite mer vilka problem du har? Lägg gärna upp bildexempel så kan du säkert få mer hjälp.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Har precis köpt en S95, använt den en vecka , tagit ca 500 bilder, kan inte få till det där som skall göra den här kameran "bäst", har haft många andra dig kameror, fotar mkt, kunnig amatör.
Mkt nöjd med min förra Fuji 200EXR, hoppades trots det på mer med med en S95. Förstår att man behöver prova sig fram, det tar sin tid osv.
Fråga: Vilka inställningar har ni för att verkligen få ut det bästa, ni som har kameran ?
/ebh
Har inte den kameran men däremot andra kompaktkameror. Dessa har jag testat genom att fota motiv med mycket detaljer och använda olika bländartal och brännvidder. Man brukar få bäst bildkvalitet om man inte använder minsta eller högsta möjliga bländartal.
 

Inkanyezi

Avslutat medlemskap
Så länge kameran står på grönt blir bilderna ungefär som med de flesta andra kameror av den här typen; det bästa får man ut ur kameran när det är lite mer knepigt än vad vanlig automatik klarar av.

Det händer också emellanåt, om man har kameran i en bältesväska eller liknande, att när man drar upp den eller stoppar ner den, så ändrar sig inställningen av programratten, eftersom den sticker ut på baksidan. Så om man har en sån väska bör man kolla när man plockar upp kameran att ratten inte har ändrat läge.

I en del lägen, till exempel när man fotograferar blommor med starka färger, så visar inte det samlade histogrammet hur fördelningen är, utan man bör då kolla de olika färgerna för att förvissa sig om att inte en enstaka kanal klipper. Det gäller främst rött, men också violetta blommor, som kan klippa i den blå kanalen.

Fördelen med den här kameran, det som hos många ger den goda vitsord, är ju att det är en avancerad kamera med många möjligheter, och där man kan justera allt manuellt för att få bästa resultat i alla lägen. Det finns ingen kamera som kan bedöma motiven och justera allt automagiskt; just när det är lite knepigt visar de manuella kontrollerna och de avancerade hjälpmedlen sin styrka.
 

ebh

Aktiv medlem
Kom gärna tillbaka med just era handfasta tips. Det uppskattas!

Att hitta en universalinställning på kameran som fungerar i alla lägen är omöjligt och precis som med alla kameror krävs det väl lite trial-and-error innan man hittar rätt.

Kan du precisera lite mer vilka problem du har?
Tack för goda råd!
Nu har jag fotat lite mer. Tycker att jag, med mitt sätt att fota, får bäst resultat med lägsta ISO. Skärpan blir bättre och bilderna tydligare.
Har provat trial-and-error fram och tillbaka ganska mkt, antecknat, varit systematisk osv. Gillar Progamautomatiken, inställningen levererar oftast det jag söker teknikmässigt.
Naturligtvis viktigt att hålla still. Har ibland ett litet stativ kopplat, det blir mkt stadigare när man hanterar kameran och snabbt kan man få upp stativet också för att sen ta med självutlösaren.
På HDR inställningen är det riktigt viktigt att ha ett stabilt stativ, det räcker inte med vad som helst. Mitt ena ministativ med böjliga ben rör sig ibland minimalt, men det räcker naturligtvis för oskärpa i den inställningen.
Jag är fortfarande lite nyfiken på hur ni andra ställer in de olika inställningar för att få ut max av just ert sätt att fota. Tror faktiskt inte att jag kombinerat och upptäckt allt ännu fast jag har läst instruktionsbok och massor av sajter noga, noga.
Kom gärna tillbaka med just era handfasta tips. Det uppskattas!
/ebh
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
Tack för goda råd!
Nu har jag fotat lite mer. Tycker att jag, med mitt sätt att fota, får bäst resultat med lägsta ISO. Skärpan blir bättre och bilderna tydligare.
Har provat trial-and-error fram och tillbaka ganska mkt, antecknat, varit systematisk osv. Gillar Progamautomatiken, inställningen levererar oftast det jag söker teknikmässigt.
Du verkar vara på rätt väg. Även om S95 är bättre på höga ISO än de flesta andra kompakter så blir förstås resultatet allra bäst på låga ISO.

P-läget fungerar ofta bra men själv har jag haft lite problem med kombination P, Auto ISO och blixt. Då tycker jag att kameran ofta drar upp ISO alldeles för högt. Antingen sätter jag ISO själv eller så går jag över till Tv, sätter en tid på kanske 1/100 och auto ISO - detta ger oftast en bra kombination mellan blixtljus och ISO-nivå.
 

ebh

Aktiv medlem
Du verkar vara på rätt väg. Även om S95 är bättre på höga ISO än de flesta andra kompakter så blir förstås resultatet allra bäst på låga ISO.

P-läget fungerar ofta bra men själv har jag haft lite problem med kombination P, Auto ISO och blixt. Då tycker jag att kameran ofta drar upp ISO alldeles för högt. Antingen sätter jag ISO själv eller så går jag över till Tv, sätter en tid på kanske 1/100 och auto ISO - detta ger oftast en bra kombination mellan blixtljus och ISO-nivå.
Tack!
Skall prova det.
/ebh
 
ANNONS