Annons

Byta canon 7D mot Fuji x100s

Produkter
(logga in för att koppla)
Hallå gott folk!

Jag står inför ett kamerabyte & behöver lite råd.

Jag har kontaktat en butik som säljer begagnat. Dom är kända för att ta in bra saker & ge garanti på allt de säljer.

Nu har jag en canon 7D (ca 10k exp) med batterigrepp, 2 batteri & ett 17-40 f/4L usm. Allt är i superskick. Med alla kartonger etc.

Jag överväger att byta detta mot en Fujifilm x100s då jag vill resa lite lättare men ändå ha en riktigt bra kamera.

Butiken går med på ett byte rakt av. Är detta acceptabelt? Eller bör jag begära något mer?
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Det låter väl rimligt med tanke på att affären måste lämna 3 månaders garanti på dina saker
Hus ut ca 4- 5000:- objektiv 3000:- resterande runt 1500:-.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Varför inte behålla 7D? Jag köpte X100 som ett komplement när jag var ute och reste, men ville även kunna fotografera på längre och kortare brännvidd. Jag skulle saknat min Canon om jag enbart hållit mig till X100.
 
Varför inte behålla 7D? Jag köpte X100 som ett komplement när jag var ute och reste, men ville även kunna fotografera på längre och kortare brännvidd. Jag skulle saknat min Canon om jag enbart hållit mig till X100.
Jag vill som sagt ha en kamera som alltid är lätt att ta med. Jag rör på mig mycket i mitt fotograferande så att ha en lättare utrustning är bättre för mig... Sen är jag väl inte helt & hållet nöjd med min 7D ändå :)

Kommer jag att sakna den så får jag skaffa en ny eller ännu bättre systemkamera längre fram
 

Maxe

Aktiv medlem
Jag har dock inte bytt utan har kvar min bulkiga utrustning men.....

Jag köpte X100s och gillade den så mycket att jag sålde den och köpte X-T1 istället. Kit-gluggen 18-55/2.8-4 är riktigt skarp och kameran är riktigt bra.

Hade med mig denna på Stockholm Music & Art och plåtade lite LeMarc med denna:

http://www.maxephoto.se/?p=509

Körde Auto-Iso och bilderna ligger mellan ISO 200-6400 och är fortfarande riktigt bra.

Kör också 23/1.4 och den är riktigt nice.

Den enda nackdelen är att Fujifilm är riktigt beroendeframkallande...... Skulle ju vara fint med en 10-24 och en 56'a och det kommande telet och...... ja du förstår säkert vart jag vill komma.....

Ett byte till Fujifilm är inte fel, frågan är bara om du inte skall gå på X-T1 istället som start?

Mvh

Johan Maxe
 

Maxe

Aktiv medlem
fina bilder, det är inte klokt vad bra en APS sensor från Sony och med Fujis eget färgfilter på toppen presterar.
Tack!

Visst är det otroligt vad sensorerna presterar nuförtiden.

Har inte gjort något jobb med X-T1 ännu utan där får D3s/D800E fortfarande följa med men visst är man sugen att släppa Nikon till fördel för Fujifilm. Har även varit i F-mount i Fuji tidigare då jag plåtat med S2, S3 och S5.

Framtiden i Fujifilm känns ljus, de har en tydlig roadmap och det är väl kamerahusen som man väntar med spänning på....
 
ANNONS