Annons

Trådlös överföring Kamera-Dator

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns det någon smidig lösning för att föra över bilder direkt från kameran till en specifik mapp på en dator via ett wifi-nätverk?

Jag jobbar på en bildemontering där vi fotar alla delar vi märker in. Vi använder dels en fast monterad Canon 600D kopplad med kabel direkt till datorn. Sen har vi också en Nikon AW110 med Eye-fi kort i. Nikonen funkar klockrent med Eye-fi kortet. Problemet är nu när vi skall utöka våran inmärkning och köpa lite fler kameror.
Till min stora fasa verkar det som Eye-Fi har slutat med sina Pro kort. Dom har börjat tillverka ett "mobi"kort som verkar vara gjort bara för att koppla mot en telefon eller surfplatta. :-(

Jag började titta på kameror med inbyggd Wifi men dom flesta verkar vara gjorda för att koppla mot platta-telefon? Finns det någon kompaktkamera med Wifi som kan skicka bilderna till en specifik mapp i en dator direkt?

Det går att fullösa det med Eye-fis mobikort om man skapar ett eget wifinätverk direktkopplat till den datorn man vill ha bilderna till, men den lösningen känns inte tillräckligt stabil. Vad jag förstår verkar den lösningen "döda" den trådade nätverkskopplingen under tiden som bilderna överförs, problemet är då att många av våra program är webbaserade... :-/

Har ni någon bra lösning på mitt problem?
 
Det var ju lite fascinerande att när man kontaktar Eye-fi´s support så fick jag känslan av att dom inte tillverkade det mer. Jag har ju dessutom bara sökt på den storleken av kort som vi har nu... :-/

Då ska jag försöka jaga rätt på ett 16GB Eye-fi kort :) 8GB verkar vara slut i hela sverige nämligen...
 

sjunne

Aktiv medlem
CyberPhoto

Kollade lite snabbt när jag läst inläggen här. Jag har själv aldrig använt, och aldrig känt behov avatt använda, ett kort med inbyggd WiFi men man vet ju aldrig...
Hur som helst verkar CyberPhoto ha 8GB-kort på lager för 490:-!
 

claeshugo

Aktiv medlem
Fast just PRO X2 verkar inte gå att köpa i Sverige. På Eyefi's hemsida hänvisas man som internationell kund till deras svenska återförsäljare som inte för det kortet, bara Mobi. Jag har varit på jakt efter ett PRO-kort en tid......
 
ANNONS