Annons

Dng

Produkter
(logga in för att koppla)

Kingkong1

Aktiv medlem
Jag använder Nef/raw som jag får ut ifrån min nikon kamera men vad är DNG?

Pratade med snubbe som sa att han alltid konverterade sina Nef filer till DNG o sparade endast DNG bilderna (raderade nef) eftersom de håller bättre i framtid för program som PS.

Någon som kan ge mig lite info om vad skillnaden är ?
 

Leaflet

Aktiv medlem
DNG är ett råfilmsformat som tagits fram av Adobe. Enligt dem så blir DNG-filerna ca 20% mindre än de proprietära formaten (ex NEF, CR2 etc). DNG bäddar också in den så kallade sidecar-filen (XMP) som ju annars ligger vid sidan av råfilen.

Det finns mycket skrivet om DNG. En del tycker det funkar bra och andra jobbar hellre med sina original-råfiler. Ett vanligt argument är att man tappar data vid konverteringen till DNG men Adobe menar att så inte är fallet. Man menar att Adobe använder en algoritm som packar bilddatat på ett effektivare sätt än vad den ursprungliga råfilen gör.

Personligen så konverterar jag alla min råfiler till DNG. Det är ett arbetsflöde jag använt i många år och ser vissa fördelar med det. Men som sagt, det finns många åsikter om detta och som vanliigt så finns det väl inget "rätt" eller " fel". Var och en hittar ju sitt arbetssätt.

Argumentet att DNG skulle "hålla bättre i framtiden" är jag dock tveksam till. Därom kan man bara spekulera.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Från tillverkare av kameror får du:
NEF = Nikon Electronic Format (Nikon RAW fil direkt från kamerans källdata)
CR2 = Canon Raw ver 2 (Canon RAW fil direkt från kamerans källdata)
osv.

Adobe tillverkar inte kameror men däremot så gör de bl.a. mjukvaranPhotoshop och från dem får du:
DNG = Digital NeGative (Adobe RAW fil, tolkning av NEF/CR2 osv)

DNG är alltså en tolkning av råfilsdata, medan däremot JPG är en färdig konvertering. Båda är dock tolkningar av kamertillverkarnas RAW filer.

Att DNG skulle vara mer framtidssäkert än NEF beror på hur man vill spå om framtiden. Kommer Adobe som företag att finnas längre än Nikon? En annan aspekt är att DNG är Adobes tolkning medan NEF är direkt ur kameran, varför konkurrerande mjukvaror stöder källdata direkt, t.ex. Capture One m.fl. Adobes mjukvaror hanterar även de NEF källdata direkt. Att tro att Adobe skulle sluta stöda kameratillverkarnas källdata håller jag för osannolikt.

Själv sparar jag NEF, låter Lightroom ha en xmp sidecar, och har därmed kvar ett orört original som jag kan ta in i andra mjukvaror för att arbeta med utan att "förlorat" någon info. En del använder också Capture NX (Nikons "Photoshop mini") då den ger bättre bilder.
 

lenelg

Aktiv medlem
DxO Optics Pro (jag har version 9) behöver tillgång till originalråfil för att kunna justera objektivfel automatiskt, den kan inte tolka informationen om objektivtyp och inställningar i de råfiler jag konverterat till DNG.

Så DNG är inte heller "samtidssäkert" ...

Som tur är var det bara en kort period jag envisades med att konvertera mina råfiler till DNG ;^)

/Lennart Elg
 

lenelg

Aktiv medlem
PS:
DxO Optics Pro (jag har version 9) behöver tillgång till originalråfil för att kunna justera objektivfel automatiskt, den kan inte tolka informationen om objektivtyp och inställningar i de råfiler jag konverterat till DNG.
Jag antar - men har inte kollat - att DxO inte har samma problem med filer där kameran direkt sparar i formatet
 
ANNONS