Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vimmelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska vara vimmelfotograf på en studentfest om en vecka. Men har lite svårt att hitta rätt inställning.
Det kommer vara på en krog. vilket betyder mörkt med en massa discoljus.

Är det någon som har lust att ge mig lite råd på vilka inställningar som är bäst.

Använder mig av en Nikon D90 och SB-900 blixt.

Tack på förhand! :)
 

Konke

Aktiv medlem
Jag hade först och främst satsat på att ställa in blixtinställningen på andra ridån. Jag förstår egentligen inte varför det inte är inställt som standard, åtminstone är det inte det på min kamera. Det kommer att låta dig ta fotot först utan blixt och precis innan slutartiden når sitt slut så avlöses blixten. Det ger en behagligare ton tycker jag. Prova!
 

zyknos

Aktiv medlem
Jag hade först och främst satsat på att ställa in blixtinställningen på andra ridån. Jag förstår egentligen inte varför det inte är inställt som standard, åtminstone är det inte det på min kamera. Det kommer att låta dig ta fotot först utan blixt och precis innan slutartiden når sitt slut så avlöses blixten. Det ger en behagligare ton tycker jag. Prova!
Jag håller med dig till fullo. Men rent praktiskt så har det inte fungerat för mig iaf, blixten skickar ju ut en förblixt och kollar exponeringen, då tror alla att man tar fotot och resultatet blir att man får ett foto på folk när de är på väg att vända sig om! Jag använder Canon....

Eller finns det nåt sätt att komma förbi detta?
 

claeshugo

Aktiv medlem
Jag håller med dig till fullo. Men rent praktiskt så har det inte fungerat för mig iaf, blixten skickar ju ut en förblixt och kollar exponeringen, då tror alla att man tar fotot och resultatet blir att man får ett foto på folk när de är på väg att vända sig om! Jag använder Canon....

Eller finns det nåt sätt att komma förbi detta?
Borde det inte fungera med att stänga av den inbyggda blixten, exponera manuellt och använda en extern blixt på andra ridån?
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Jag hade satsat på att jobba i manuellt läge
största möjliga bländare på objektivet och sen testa mej fram till vilken slutartid som funkar bäst för att få lagom med stämningsljus men det rör sig förmodlingen som någon skrev tidigare mellan 1/30 sek och upp till kanske runt 1/4 sek.

Hur är det med ISO det går väl inte att ha för högt när man kör med blixten, är det inte typ max 400 ISO eller nåt? Ja i vilket fall som helst så blir ju inte bilderna bra om man går upp för högt i ISO i kombination med blixt.

Jag hade också provat att ta en del bilder utan blixt, samma inställningar som med blixt men att låta ISO vandra uppåt så mycket som behövs.

Man får ju säga att i det här fallet, liksom så många andra, så är det ju en enorm fördel att fota digitalt där man direkt kan se resultatet och korrigera inställningarna tills man hittar rätt.

Återkoppla gärna sen med hur bilderna blev, det är alltid kul att veta!
 

grummel

Aktiv medlem
Hur är det med ISO det går väl inte att ha för högt när man kör med blixten, är det inte typ max 400 ISO eller nåt? Ja i vilket fall som helst så blir ju inte bilderna bra om man går upp för högt i ISO i kombination med blixt.
Varför inte gå upp med isot? Det beror ju på omgivningsljuset och vilken blixtstyrka man vill köra på. Ha objektivet på full öppning är ju inte heller en självklarhet då man vill balansera upp blixtljuset med omgivningen. Bländaren styr ju blixtljuset medan slutartiden omgivningsljuset och iso hela bilden.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Varför inte gå upp med isot? Det beror ju på omgivningsljuset och vilken blixtstyrka man vill köra på. Ha objektivet på full öppning är ju inte heller en självklarhet då man vill balansera upp blixtljuset med omgivningen. Bländaren styr ju blixtljuset medan slutartiden omgivningsljuset och iso hela bilden.
jag har fått för mig att kameran inte låter ISO gå upp för mycket när blixten är på, men jag kan ha fel och det kan vara olika på olika kameror
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
jag har fått för mig att kameran inte låter ISO gå upp för mycket när blixten är på, men jag kan ha fel och det kan vara olika på olika kameror

opps nu får jag korrigera mig själv här efter att ha kollat med min kamera en Canon 6D med orginalblixt.

När ISO står i Auto-läget så väljer kameran alltid 400 ISO oavsett om jag tar en bild i rent mörker eller på en lysande lampa. Verkar lite korkat men finns säkert någon förklaring till att den gör det.

Däremot så kan jag manuellt ställa ISO då kan jag använda hela skalan ända upp till max ISO.

Så bra då fick jag lära mig det oxå!


:)
 

Konke

Aktiv medlem
Oj, nu blev det mycket att läsa. Kanhända att jag upprepar vad någon redan har skrivit. Om du googlar på vimmelbilder så ser du ofta att det är ett speciellt uttryck/ljus i bilderna. Oftast handlar det om att fotografen tagit bilden med blixt i andra ridån. Det innebär att kameran först fångar ljus från befintliga ljuskällor (ej blixt) och precis innan slutaren stängs så poppar din blixt som också fångas på bild. Alltså blir det ett foto med både befintligt ljus och ljus från din blixt. Ju mer befintligt ljus du vill ha, ju längre slutartid bör du jobba med.

Som någon annan också, det kan vara fördelaktigt att fota med så stor bländare som möjligt (alltså litet bländartal). Ett simpelt objektiv för sådana här ärenden kan vara ett fast 50mm med f/1,8 eller t.o.m. f/1,4. Då fångar du upp så mycket ljus som möjligt. Det är ju trots att rätt mörka förhållanden på krogen.

Har jag förstått dig rätt att du fotar med en extern blixt som är monterad på kamerans blixtsko? I så fall behöver du ju inte bry dig om den inbyggda blixten (om ditt kamerahus nu har en sådan). Om du har en separerad extern blixt så blir det annorlunda. Men det kanske är överkurs om du nu har blixten monterad på kameran.

Som Grummel skrev så hanterar bländaren ofta ljusinsläppet från blixten. Om du specifikt vill ha en viss bländare ändå, för att få önskad skärpedjup, så kan du ju justera styrkan på din blixt också.

När jag har fotat vimmel så har jag ofta använt mig utav ett enbensstativ. Det gör det enklare för mig att röra mig ute på golvet och samtidigt få någorlunda önskad stabilitet eftersom jag ofta fotar med långsammare slutartid.

Om du vill lära dig fota vimmel så försök kanske att assa någon vimmelfotograf en kväll. De kryllar ju av dessa. Du kan även ta på dig billigare uppdrag när du tränar. Kom ihåg att ljuset i princip är allt. Tja, uttrycken hos motiven är ju också en del. Jo, du nämnde att din förblixt poppar och att personen redan hunnit vända sig. Hitta ett knep för att behålla personens medvetenhet fram till att kortet är taget. Det kan t.ex. vara att du håller upp en hand, finger eller på något annat sätt signalerar att du fortfarande håller på att ta en bild. Därefter går du fram med ett leende och visar personen bilden som du just tagit. Ett positivt bemötande och kommunikation kommer man långt med.
 

Ventures

Aktiv medlem
Borde det inte fungera med att stänga av den inbyggda blixten, exponera manuellt och använda en extern blixt på andra ridån?
Det där med andra ridån är ju för att t.ex. en bil i mörker inte ska se ut att backa. Med blixten på första fångar man det ögonblick man vill fånga och använder resten av slutartiden till att exponera omgivningen eller skapa roliga ljusslingor i bilden genom att röra lite på kameran.
 

afe

Aktiv medlem
Det där med andra ridån är ju för att t.ex. en bil i mörker inte ska se ut att backa. Med blixten på första fångar man det ögonblick man vill fånga och använder resten av slutartiden till att exponera omgivningen eller skapa roliga ljusslingor i bilden genom att röra lite på kameran.
Håller helt med här! Att använda synk på andra ridån gör att man inte alls kan tajma ögonblicken så bra, och det tillför inget.
 

iSolen.se

Guest
Det där med andra ridån är ju för att t.ex. en bil i mörker inte ska se ut att backa. Med blixten på första fångar man det ögonblick man vill fånga och använder resten av slutartiden till att exponera omgivningen eller skapa roliga ljusslingor i bilden genom att röra lite på kameran.
Helt rätt. I mingelfoto spelar riktningen på det som rör sig i bakgrunden mindre roll.

Ställ in kameran på det som gör att huvudmotivet blir bra, dvs första ridån. Vrid gärna upp isot så att man slipper flera sekunders exponering av bakgrunden.

För denna typ av bilder bryr sig ingen om brusighet, inom rimliga gränser. Fånga motiven, låt kvalitetskraven handla om komposition och interagering med personerna.
 

claeshugo

Aktiv medlem
Jag håller med i allt väsentligt men när folk är i rörelse och man blandar blixt- och befintligt ljus så tror jag att andra ridån är att föredra. Den här bilden tror jag hade tjänat på det vilket jag kom på lite sent....
 

Bilagor

ANNONS