Annons

Samyang 135/2.0

Produkter
(logga in för att koppla)

torbeno

Aktiv medlem
Spännande! Ser fram mot lite bilder! Helst på katter förstås ;)
Jag skall absolut ta många bilder men katter har jag inga (och vill inte ha för den delen heller) Nä. Jag fotar en del konserter och liknande i gamla kyrkor men kass belysning. Har ett minolta 85 1.4 som nu kompletteras med denna.
 

Dragoen

Aktiv medlem
Oj. 20 procents rabatt på cyberphoto dök upp precis nr jag skulle gå och lägga mig.
Nu är den beställd. Okänt lev datum men jag har egentligen ingen brådska. 3591 kr med frakt blev det. Betalar först sista maj.
Har du möjlighet att dela med dig av hur du fick denna rabatt?
Gjorde beställning igår på samma objektiv men visste ej att det var rabatt på det.
 

torbeno

Aktiv medlem
Har du möjlighet att dela med dig av hur du fick denna rabatt?
Gjorde beställning igår på samma objektiv men visste ej att det var rabatt på det.
På deras startsida stod det med jättestor text 20 procent på alla Samyangobjektiv
Bara att ange koden Samyang2015 vid beställning. Men den var nara aktuell under Söndagen tror jag
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Beställde själv ett Samyang. Fast 10/2.8.
Ja, den varade bara till midnatt. Fast ringer du till dom tidigt idag kanske dom är snälla innan dom gör storordern till Samyangs distributionsleverantör.

/Stefan
 

torbeno

Aktiv medlem
Beräknas komma in 10 april ...
Well, jag är glad ändå. Funderar på om jag skall skaffa uv-filter till det eller inte. Åsikterna verkar gå isär.
 

Astacus

Aktiv medlem
Synd. Tack för svaret!
Jag kan ha fel men vill minnas att jag nånstans läst att om man köper Samyangs objektiv med Nikon-fattning och köper en adapterring till Canon med AF-confirm så skall det fungera. En lite märklig omväg dock. Någon som känner till mer om denna möjlighet?
 

claeshugo

Aktiv medlem
Jag kan ha fel men vill minnas att jag nånstans läst att om man köper Samyangs objektiv med Nikon-fattning och köper en adapterring till Canon med AF-confirm så skall det fungera. En lite märklig omväg dock. Någon som känner till mer om denna möjlighet?
Jag hade tidigare ett Samyang 14mm med Nikonfattning och adapter för Canon med chip inköpt på eBay och det fungerade bra.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Ja ingen tvekan om att Zeiss APO 135/2.0 är bättre. Men det är troligtvis ett av de bästa objektiven man kan köpa för under 50 000:-
 

Dragoen

Aktiv medlem
Har precis fått hem ett exemplar av Samyang 135 f/2.0 och här är första intrycken.

Byggkvaliteten känns helt OK, mindre metall i höljet än de andra objektiven från Samyang jag har.
Motljusskyddet och locket känns som att de använt en styvare plast och känns inte som om de borde hålla lika som med tidigare plast Samyang använt.
Fokuseringsringen känns lite trögare än övriga Samyang objektiv jag använt, men detta kanske blir bättre med tiden.

Det var väl i princip det negativa jag märkt och nu över till det positiva

Galet skarp redan på bländare f/2.0, även längst ut i alla hörn på fullformatare!
Fokuseringsskalan stämmer faktiskt! (Första av mina 5 Samyang objektiv som inte behöver justeras).

Älskar objektiv som ger rikligt med fin och mycket bakgrundsoskärpa, det känns som att Samyang 85 f/1.4 kommer ligga kvar i byrån ett tag framöver :)

Testbild som visar skärpan i hörnen på bländare f/2.0 på fullformatssensor: https://www.flickr.com/photos/66830363@N02/17135110911/
 

Dragoen

Aktiv medlem
Imponerande! Men hur fasen sätter du skärpan rätt utan hjälpmedel. Finns ju ingen split screen e dyl, som för i världen. Är det falkblick i sökaren och lite tur som gäller eller?
Har bytt mattskivan i kamerahuset vilket fungerar bra på saker närmare än ~5-10 meter över hela sökaren, samt nikon->canon adapter med dandelion fokus-confirm chip på som jag finjusterat så att den indikerar på rätt avstånd för mittpunkten, för fokus på längre avstånd där det är svårt att själv se.

Det är definitivt inget objektiv för actionfotografer, men klarar man manuell fokusering och har tid på sig att ta en bild så är det ett utmärkt objektiv!
 

Fstop

Aktiv medlem
Har bytt mattskivan i kamerahuset vilket fungerar bra på saker närmare än ~5-10 meter över hela sökaren, samt nikon->canon adapter med dandelion fokus-confirm chip på som jag finjusterat så att den indikerar på rätt avstånd för mittpunkten, för fokus på längre avstånd där det är svårt att själv se.

Det är definitivt inget objektiv för actionfotografer, men klarar man manuell fokusering och har tid på sig att ta en bild så är det ett utmärkt objektiv!
Jag förstår. Jag var själv lite sugen på 85an 1.4 som på min 600D skulle motsvara ungefär samma bildvinkel. Men det känns som svårt med min, från början, mindre och mörkare sökare. Alternativt kanske man kan gå Magic Lantern/Focus peaking & Live view. Men det är ju ett jäkla meckigt sätt att fotografera på föreställer jag mig. Även vid "långsam" porträttfotografering.
 

ramses2

Aktiv medlem
Är det någon som vet om det går att använda bländar inställning på Canon 5Dlll med détta objektiv
Och om det är svårt att ställa fokus manuellt , om jag har förståt rätt så är sökaren väldigt mörk då
 

Dragoen

Aktiv medlem
Jag förstår. Jag var själv lite sugen på 85an 1.4 som på min 600D...
Jag hade själv inte kört manuellt utan att ha bytt mattskivan först, det gör en otrolig skillnad.
Med standard mattskiva så går det helt enkelt inte att se exakt var man ställer fokus (eftersom den bara är till för att ge ungefärligt avstånd för ögat och låta AF sköta allt).

Är det någon som vet om det går att använda bländar inställning på Canon 5Dlll med détta objektiv
Och om det är svårt att ställa fokus manuellt , om jag har förståt rätt så är sökaren väldigt mörk då
Nej du kan inte använda bländarinställningen på kamerahuset, utan det du gör är att rotera bländarringen som finns på objektivet istället.

Tyvärr säljer Canon inte mattskivor till Canon 5D III; Det går att byta själv, men jag tror din garanti på kamerahuset försvinner. (På många av deras andra kamerahus går det relativt enkelt att byta detta själv, utan att riskera garantin)

Byter man mattskiva till en ännu mattare så börjar man uppleva sökaren som mörkare vid mindre bländare än f/4 ungefär, med större bländare än f/4 upplever jag i vart fall ingen märkbar skillnad.
 

ramses2

Aktiv medlem
Tack för info,
Om jag förstår dig rätt så är det bara på objektivet man kan ställa bländare?
 
ANNONS