Annons

Problem med ny Canon 5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Idag fick jag veta att jag kommer få en ny kamera. Antagligen så är det något som inte går fixa eftersom de byter ut den mot en ny.
Gratulerar. Jag tycker också Canon har en bra service.
Är CPS medlem på högsta nivån så jag är garanterad bra service på papperet. Fast jag har knappt aldrig behövt använda den. Kanske har jag haft tur men mina grejor har oftast fungerat.

De gånger jag har använt RCC i Göteborg har servicen alltid varit snabb och reparationerna perfekt genomförda.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tycker Canons service är väldigt bra. Kommer få kameran utbytt. Får vänta ca en vecka. Får en lånekamera levererad via UPS idag som jag kan ha fram tills jag får min nya.
Bra att du fick ordning på det! :)

Det är väl det som skall vara tryggheten med att välja tillverkare som tex Canon och Nikon - att man just får bättre service och support jämfört med övriga kameramärken som ofta kanske har lite sämre serviceorganisationer.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag fick min nya 5dsr levererad från Goecker i torsdags förra veckan. Plåtade en del under helgen. Sen när jag började granska bilderna noga såg jag att kameran missade fokus i princip hela tiden. Ibland låg skärpan före och ibland efter. Lämnade den i Goecker i Köpenhamn och deras Canon-verkstad i måndags. Först sa de att allt så bra ut och inget låg fel när de kontrollerade den. Jag fick skicka in bildexempel för att visa problemet. I torsdags fick jag svaret att de hittat något fel på kameran som de aldrig varit med om tidigare och att de kontaktat Canon angående det. Jag hade alltså kameran i fyra dagar och efter helgen har jag varit utan den en vecka.
Det jag undrar är hur länge man ska acceptera att vara utan en helt nya kamera som har ett medfött allvarligt fel. Har lust att säga att jag vill ha en ny. Känns inte direkt som att den är ny om den måste repareras direkt. Någon som vet vad konsumentlagen säger i ett sånt här fall?
Det är ju alltid lite sorgligt att läsa att man idag 2015 inte kommit till rätta med fokusproblemen och framförallt att det är kunderna som måste ta på sig att slutbesiktiga produkterna åt tillverkarna. Väger man in det så kanske man får en annan helhetsbild av servicen. I det fallet fungerar ju servicen främst som en outsourcad rapportlänk till tillverkarens slutkontroll, en slutkontroll som borde gjorts på fabriken istället för av kund.

Om det gällt en simpel konsumentmodell så skulle min förståelse varit större för fel som dessa men man borde kunna kräva att nya dyra flaggskeppsmodeller som dessa kollas av bättre före leverans än som faktiskt verkar göras.
 
ANNONS