Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

App som hittar oskarpa bilder till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Scanstad

Medlem
Någon som känner till en app som kan söka och hitta suddiga/oskarpa bilder?

Jag ska gå igenom massor med privata bilder och vill snabbt kunna ta bort oskarpa bilder.
Givetvis kommer jag visuellt snabbt gå igenom de hittade bilderna så ingen tas bort av misstag.

Tacksam för tips
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag vet inte om något sådant program och om det fanns ett skulle jag starkt betvivla resultatet ändå. Jag har ett program som heter FastRawViewer där man mycket se var skärpan verka ligga (focus peaking) med ett snabbkommando, detta fungerar bra men man inser snabbt hur svårt det är för ett program att veta var skärpan egentligen ligger. Programmet visar med färger linjer med hög kontrast och/eller fina detaljer men det blir ju relativt ändå vad som är hög kontrast eller fina detaljer.

Bilder som är totalt oskarpa är nog lättare att hitta men hur många är det.
 

Scanstad

Medlem
Jag vet inte om något sådant program och om det fanns ett skulle jag starkt betvivla resultatet ändå. Jag har ett program som heter FastRawViewer där man mycket se var skärpan verka ligga (focus peaking) med ett snabbkommando, detta fungerar bra men man inser snabbt hur svårt det är för ett program att veta var skärpan egentligen ligger. Programmet visar med färger linjer med hög kontrast och/eller fina detaljer men det blir ju relativt ändå vad som är hög kontrast eller fina detaljer.

Bilder som är totalt oskarpa är nog lättare att hitta men hur många är det.
Visst är det lite objektivt men jag kommer ju granska alla hittade bilder så jag inte tar bort fel bilder men en lösning hade hjälpt mig väldigt mycket eftersom det är väldiga många bilder jag ska gå igenom.

Tyvärr var man dum att man inte gick igenom bilderna direkt efter varje fotografering
 

iSolen.se

Guest
Visst är det lite objektivt men jag kommer ju granska alla hittade bilder så jag inte tar bort fel bilder men en lösning hade hjälpt mig väldigt mycket eftersom det är väldiga många bilder jag ska gå igenom.

Tyvärr var man dum att man inte gick igenom bilderna direkt efter varje fotografering
Jag höll på med lite bildanalys på högskolan, det är relativt lätt att se om en bild innehåller mycket detaljer och mycket detaljer brukar betyda skarp. Mycket detaljer innebär mycket information så den som studerat sina jpegfiler har säkert sett att skarp betyder större filer.

Så har du serier med liknande bilder kan man rätt lätt enbart utifrån bildstorlek se vilka som är skarpa.

Jag är dock tveksam till att denna metod skulle funka när det är blandade motiv. Jag föreslår att du skaffar en bra bildbläddrare i datorn istället, tex Fast Stone Image viewer är snabb och tillåter granskning i 100% med ett musklick, har inte sett något program som slår det när det gäller att sålla bort suddiga bilder, eller flagga keepers.
 

Scanstad

Medlem
Jag höll på med lite bildanalys på högskolan, det är relativt lätt att se om en bild innehåller mycket detaljer och mycket detaljer brukar betyda skarp. Mycket detaljer innebär mycket information så den som studerat sina jpegfiler har säkert sett att skarp betyder större filer.

Så har du serier med liknande bilder kan man rätt lätt enbart utifrån bildstorlek se vilka som är skarpa.

Jag är dock tveksam till att denna metod skulle funka när det är blandade motiv. Jag föreslår att du skaffar en bra bildbläddrare i datorn istället, tex Fast Stone Image viewer är snabb och tillåter granskning i 100% med ett musklick, har inte sett något program som slår det när det gäller att sålla bort suddiga bilder, eller flagga keepers.
Tack för ditt svar
Jag är också tveksam men har många gånger förvånats över olika lösningar som har dykt upp. Om lösningen inte finns så är jag säker på att den kommer dyka upp i framtiden :)

Jag kollade på Fast Stone Image viewer men det verkar inte finnas för Mac.
 

iSolen.se

Guest
Tack för ditt svar
Jag är också tveksam men har många gånger förvånats över olika lösningar som har dykt upp. Om lösningen inte finns så är jag säker på att den kommer dyka upp i framtiden :)

Jag kollade på Fast Stone Image viewer men det verkar inte finnas för Mac.
Nej den finns inte för mac, jag letar själv efter ett bra program för granskning/sållning/val i mac, inget jag sett funkar lika bra, just möjligheten att med att hålla ner musen i bilden och få 100% där du vill titta verkar inte finnas. Det är nästan så jag får lust att virtualisera windows bara för den grejen.
 

joakim d

Aktiv medlem
Visst är det lite objektivt men jag kommer ju granska alla hittade bilder så jag inte tar bort fel bilder men en lösning hade hjälpt mig väldigt mycket eftersom det är väldiga många bilder jag ska gå igenom.

Tyvärr var man dum att man inte gick igenom bilderna direkt efter varje fotografering
FastRawViewer som jag nämner finns för Mac och lär man sig bara några snabbkommandon så kan man få upp ett ganska snabbt arbetsflöde.
 

iSolen.se

Guest
FastRawViewer som jag nämner finns för Mac och lär man sig bara några snabbkommandon så kan man få upp ett ganska snabbt arbetsflöde.
Får man 100% med musknapp-ner på det intressanta området? Att bara zooma in i mitten ger inte så mycket, man vill ju oftast kolla personens ögon (eller vilken detalj man nu valt fokus på) och har man 24 eller 36MP hamnar de sällan (mitt) i bild när man zoomar.
 

joakim d

Aktiv medlem
Det funkar lite annorlunda, du klickar i bilden in och sedan när du väljer snabbkommandot för zoom så zoomar den in där du klickat. Inte samma som i typ Bridge men å andra sidan kommer den ihåg var du klickat när du går vidare till nästa bild.
 

apersson850

Aktiv medlem
Sen finns det ju bilder som är skarpa på motivet och oskarpa i bakgrunden. De ska vara så.
Nästa bild blir av misstag oskarp på motivet och skarp på bakgrunden. Det ska inte vara så, men andelen skarpt/oskarpt kan ju vara snarlik. Inte lätt att automatisera det. Så det vill till att verifiera allt innan det slängs, precis som det skrivs i tråden.
 

matlep

Aktiv medlem
Lightroom zoomar ju till 100% där man klickar. Det funkar bra för mig. Tillsammans med några enkla snabbtangenter så kan man gå igenom många bilder fort, förutsatt att man har läst in dom i databasen.
 

Bengt Berggren

Aktiv medlem
Lightroom zoomar ju till 100% där man klickar. Det funkar bra för mig. Tillsammans med några enkla snabbtangenter så kan man gå igenom många bilder fort, förutsatt att man har läst in dom i databasen.
Man kan göra detta Aperture också (se nedan ), men du har kanske de senaste Mac OSX, som tyvärr inte kan hantera Apple egna bildprogram Aperture
 

Bilagor

Tomasz

Aktiv medlem
Någon som känner till en app som kan söka och hitta suddiga/oskarpa bilder?

Jag ska gå igenom massor med privata bilder och vill snabbt kunna ta bort oskarpa bilder.
Givetvis kommer jag visuellt snabbt gå igenom de hittade bilderna så ingen tas bort av misstag.

Tacksam för tips
Du skriver inte varför du vill ta bort de oskarpa bilderna, men jag funderade över en helt annan angreppsvinkel: Låt alla bilder vara kvar, ta inte bort någon.

Är det utrymmesbrist det handlar om? Att köpa mer lagringsutrymme kostar mindre eller högst lika mycket som ett program som rensar bort "suddiga bilder."

Ska du göra en portfolio? Men du skriver "privata bilder" så det verkar inte vara fallet. Kanske du hjälper någon som inte vet att suddiga bilder också kan vara värdefulla?

Det enda fallet jag kan tänka mig är att bilderna har ett värde endast då de är skarpa. Så är det t.ex. med bilderna från Stockholms vägtullar, där måste man kunna se registreringsnumret på bilarna. Och såvitt jag vet är det manuell granskning som gäller när tekniken brister.
Fast de måste förstås ha programvara som sorterar ut de bilder som ska granskas manuellt, du kanske ska kolla hur de gör?
 
ANNONS