Annons

Bildbearbetning efter fotograferingen. Hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Har du ofta fotograferingar där du följer med bröllopsparet en hel dag? Eller du kanske fotade annat än bröllop?
Jag brukar nog hamna på runt 300-500 bilder på 1 1/2 timme. Men jag är nog ganska duktig på att bränna på bilder. Allt för att verkligen få de bilder jag slutligen vill skicka till min kund. Och är det många med på bilden är det alltid någon som blundar, tittar åt ett annat håll osv. Jag bränner hellre på än att står & tittar i sökarfönstret på precis varje bild. Det blir så långdraget för kunderna. De brukar tycka att det är ganska kul att posera när de väl har kommit igång :O)
3-500 bilder på 1,5 timmar är nog rätt normalt. Antar du menar porträttbilder. Är det i studio eller natur? Är det samma bakgrund eller det varierar. Jag kan nog tänka mig att ligga runt där för en porträttsession oavsett det är vuxna, barn, bebis eller bröllop. Jag räknar ungefär med att spendera 2-3 ggr tiden hemma framför datorn mot det jag är ute på fält. Dvs 2 timmars session är alltså ca 6 timmar framför dator, . dvs 1 arbetsdag. Transport till och från jobb räknar jag aldrig in.

/Stefan
 

Melmis

Aktiv medlem
3-500 bilder på 1,5 timmar är nog rätt normalt. Antar du menar porträttbilder. Är det i studio eller natur? Är det samma bakgrund eller det varierar. Jag kan nog tänka mig att ligga runt där för en porträttsession oavsett det är vuxna, barn, bebis eller bröllop. Jag räknar ungefär med att spendera 2-3 ggr tiden hemma framför datorn mot det jag är ute på fält. Dvs 2 timmars session är alltså ca 6 timmar framför dator, . dvs 1 arbetsdag. Transport till och från jobb räknar jag aldrig in.

/Stefan
Jag fotar bara ute, inget i studio just nu.
Tycker det är så mycket roligare.
Fast det är också mycket mer planering & olika saker som man inte hade tänkt inträffar. Väder, vind, sol, regn, hitta nya ställen att fota på.
I studion är allt så mycket enklare då allt är liksom klart, bara modellerna som saknas. Alla inställningar är klara, bakgrund klar, du vet precis hur allt går till helt enkelt.
Åker du alltid till platsen du ska fota på & checkar av innan dagen du ska fota? Backup ställe vid ösregn? mm....
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Åker du alltid till platsen du ska fota på & checkar av innan dagen du ska fota? Backup ställe vid ösregn? mm....
Nej, oftast reksr jag inte dagen innan. Finns undantag såklart. Allt beror på vad man kommit överens om. Backup är oftast inne i kyrkan eller i festlokalen. Ibland har det funnits nåt slott som är öppen för allmänheten.

/Stefan
 

lonian

Aktiv medlem
Så dina kunder får alltid bara det antal bilder de bestämt sig för innan? Säg att de valt att köpa 30st bilder, för att det ingick i ett paket. Då väljer du vilka bilder de får & de andra slängs. Tänk om de skulle köpt fler om de fått se fler? Men du kanske bara har stora paket där de får 100 & kanske mer bilder? Då kan jag tänka mig att de inte kan sitta & välja.

Gör du allt i Lightroom. Varför bara det & inte Photoshop? Inget fel, jag bara undrar varför ni väljer som ni gör :O)
Jag kanske har missat nåt ;OP
De bilder jag kastar bort anses som skräp, dvs om personer på bilden blundar/ suddiga bilder osv.
Photoshop använder jag i vissa fall om jag behöver slå ihop bilder, som tex flera människor i samma bild ser bättre ut på olika bilder, Eller ta bort något som inte ser bra ut i Lightroom.
 
ANNONS