Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Astroscapist

Aktiv medlem
För den som är intresserad av att utnyttja kameran till max ska man alltså titta på värdet längs bort till vänster.
DR är som de flesta vet bäst vid basiso.
Jag brukar titta på graferna för att se vilken kamera som presterar bäst vid de ISO man föredrar använda. Mitt bildbibliotek står basiso endast för 1/4 av alla bilder.

strange om man ser på dprew testbilder ser z6 klart bättre ut en Z7.
Jag håller med dig.

"It seems that Nikon Z6 is much better than Nikon Z7, Nikon D850 and Nikon D750 in both dynamic range. So, which one do you prefer?"

- Nikonrumours (refererar till photonstophotos)

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
DR är som de flesta vet bäst vid basiso.
Jag brukar titta på graferna för att se vilken kamera som presterar bäst vid de ISO man föredrar använda. Mitt bildbibliotek står basiso endast för 1/4 av alla bilder.



Jag håller med dig.

"It seems that Nikon Z6 is much better than Nikon Z7, Nikon D850 and Nikon D750 in both dynamic range. So, which one do you prefer?"

- Nikonrumours (refererar till photonstophotos)

/Stefan
Mitt inlägg var förstås ironiskt. Det pratas så mycket om DR...och sen går fotografen ut och fotar med iso200-800, ...3200 "det brukar bli bra".

Jämför gärna med andra kameror än de nikonkameroena som ju är erkänt bra.

Det är ju inte så att Z7 är dålig för att den inte uppnår samma prestanda som D850.

Z7 är fortfarande bättre än det mesta som finns där ute.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
I praktiken helt betydelselöst.
Har varit det länge för de flesta kameror. Även med de klart sämre DR. Alla tester visar att det nästintill alltid är bättre att fota vid "rätt" ISO än att hålla på att pusha skuggorna.
Och de som vet sin utrustnings begränsningar brukar kompensera mha olika tekniker.
Även de med superba DR kör med lagerhantering, blixtar odyl när kvalitet är av högsta prio.
Det är heller inte många av den totala mängden fotografer som ens är i närheten av att nyttja dagens kamerors maximala kapacitet.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Har varit det länge för de flesta kameror. Även med de klart sämre DR. Alla tester visar att det nästintill alltid är bättre att fota vid "rätt" ISO än att hålla på att pusha skuggorna.
Och de som vet sin utrustnings begränsningar brukar kompensera mha olika tekniker.
Även de med superba DR kör med lagerhantering, blixtar odyl när kvalitet är av högsta prio.
Det är heller inte många av den totala mängden fotografer som ens är i närheten av att nyttja dagens kamerors maximala kapacitet.

/Stefan
Det är förstås de som har kameror med superba DR och har insikt nog att fota med basiso som kan redigera sina bilder med "lager" (jag antar att du med lager menar olika efterbehandlingsexponeringar och kurvor) för att jämna ut ljus och redigera kreativt.

(Det är väl samma sak som att pusha skuggorna som du motsägelsefullt säger att man inte ska göra)

Varför fotar du inte på basiso när du är så intresserad av DR?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det är förstås de som har kameror med superba DR och har insikt nog att fota med basiso som kan redigera sina bilder med "lager" (jag antar att du med lager menar olika efterbehandlingsexponeringar och kurvor) för att jämna ut ljus och redigera kreativt.

(Det är väl samma sak som att pusha skuggorna som du motsägelsefullt säger att man inte ska göra)
Finns massa sätt att göra det på. Ditt exempel är typisk sån som endast förlitar sig på DR och nöjer sig med det kvalité som blir därefter. Ibland är denna teknik det enda som fungerar.
Andra sätt är att använda olika bilder som är ljussatta olika, en annan teknik är bracketing, en annan är stackningen. Finns så många olika sätt som du märker.

Varför fotar du inte på basiso när du är så intresserad av DR?
Det är knappast endast vid basiso man är intresserad av DR.
Alla motiv går inte så bra att fota vid basiso eller ens i närheten av detta.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Finns massa sätt att göra det på. Ditt exempel är typisk sån som endast förlitar sig på DR och nöjer sig med det kvalité som blir därefter. Ibland är denna teknik det enda som fungerar.
Andra sätt är att använda olika bilder som är ljussatta olika, en annan teknik är bracketing, en annan är stackningen. Finns så många olika sätt som du märker.
Du har glömt att du pratar med bracketingkungen, få tar så många bilder på två exponeringar som jag gör. Det är en teknik som funkar oavsett hur bra eller dåligt DR man har på kameran. Det är en teknik du kan använda OCKSÅ, inte ISTÄLLET för.

Det är knappast endast vid basiso man är intresserad av DR.
Alla motiv går inte så bra att fota vid basiso eller ens i närheten av detta.

/Stefan
Du missar min poäng helt. Självfallet vill man ha så bra DR som möjligt på alla ISO man använder. Men om du jagar ett halvt stegs DR genom jämförelser av olika kurvor och sen ställer in kameran på autoiso så att du får ett steg eller två högre ISO än nödvändigt...det är inte så bra, eller hur? ;-)
 

curtf

Aktiv medlem
Hej!

Jag kikar på om Z7 kan vara något för mig. Har inte fotat med Nikon förut så mina frågor är säkert dumma för en van Nikonfotograf. Jag hittar inget i användarhandboken om följande. Tacksam för hjälp!

1. När jag vill använda Auto-ISO och ställer in detta så blinkar A-ISO på övre displayen, samt Auto-ISO på bakre displayen och i EVF så fort ISO blir ett annat än grundisot jag ställt in. Det pockar på min uppmärksamhet som att något skulle vara fel.

Är det något som är fel? Om inte hur stänger jag av blinkandet?

2. Betr U1, U2 och U3. Jag har försökt att programmera dessa för olika fotosituationer. Jag lyckas få till vad jag önskar när det gäller AF-metod, AF-område, tid, bländare mm. Men när det gäller seriebildslägena lyckas jag inte få dessa att ta, jag skulle vilja ha enbildstagning på U1, 3 b/s på U2 samt H på U3.

Går detta inte att göra? Eller hur ska jag bära mig åt?
 

snap01

Aktiv medlem
Du har glömt att du pratar med bracketingkungen, få tar så många bilder på två exponeringar som jag gör. Det är en teknik som funkar oavsett hur bra eller dåligt DR man har på kameran. Det är en teknik du kan använda OCKSÅ, inte ISTÄLLET för.



Du missar min poäng helt. Självfallet vill man ha så bra DR som möjligt på alla ISO man använder. Men om du jagar ett halvt stegs DR genom jämförelser av olika kurvor och sen ställer in kameran på autoiso så att du får ett steg eller två högre ISO än nödvändigt...det är inte så bra, eller hur? ;-)
bracketing funkar inget vidare om det är rörliga motiv. Rörligt att kan vara allt i från träd/löv/vatten/människor som rör sig. Ställer du det mesta i raw konv så är det oftast bättre än att köra massa lager efter raw konv.
Sedan är DR oftast tillräckligt bra med vilken kamera du än använder men många väljer att inte dra för mycket i det utan tex pressfotografer kör med blixt som dom gjort i alla tider i dom flesta fall. Att köra utan blixt o lita på sitt DR hade i många fall gett sämre bilder.
Är du naturfotograf o det inte blåser för mycket kan du kanske köra lägsta iso men det får man anpassa efter dom omtändigheter som gäller vid fototillfället.
Jag skulle vara förvånad om Z7 skulle vara sämre än D850 säg mig någon gång en ny kamera varit sämre än föregångaren? Sitter mig veterligen samma sensor i dom.
 
ANNONS