Annons

Låsa exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

Linus Talltjärn

Aktiv medlem
Jag har precis börjat använda min Canon EOS 5D Mark III för att filma och jag blir inte klok på hur kameran ändrar exponeringen konstant eftersom det inte verkar gå att starta autofokus utan att även starta ljusmätningen.

Så min fråga är helt enkelt hur jag slår av kamerans exponeringskompensation utan att behöva ändra till manuell fokus.

Tacksam för svar!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vid filmning

Mitt råd är att köra i m-läge med låst vitbalansering ( t.ex. i något av sol- eller skuggaläget) när du filmar. Kör 1/50 eller 1/100 s och mät upp bländarvårdet mot en blå norrhimmel, en grå sten eller någon grönska (och ta bort 1/3 -1/2 steg vid mellangrönt - vid skir grönska kan du köra på uppmätt värde). Annars är väl metoden att lägga AF på någon av de bakre knapparna som man når med tummen. Vet dock inte om det går vid filmning men jag förmodar det. Hur man ställer in just sin kameramodell står i manualen. Jag har min 5DIII inställd så men har inte menylabyrinten i huvudet då jag inte använder den så mycket. Någon annan kanske är snabb innan du hunnit gå igenom din manual;)
 
ANNONS