Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]"Vi vet ingenting nu, vi vet inget idag". Förutom att det säljs färre systemkameror.[...]
De senaste tio åren har jag inte sålt någon. Men köpt fyra (varav två begagnade).

Två använder jag regelbundet.
En har jag lånat ut.
Det är bara en av dem som ligger bortglömd i ett skåp och för vilken framtiden ter dig rätt mörk.
 

Makten

Aktiv medlem
Du fotograferar, videofilmar och skickar bilderna/videon vidare enkelt. Du tittar på TV, lyssnar på radio, poddar etc. GPS. Appar som ger dig information om när de perfekta aurora borealis skall komma.Varför släpa på på en massa kilon och dra på dig problem med den muskuloskeletala apparaten. Mycket av det som är värt att fotografera är ju redan gjort av andra. Kvar blir människor och situationer som kan fotograferas med mobilkameran. Sist men inte minst så kan du ringa med den också. Efter hjälp om så behövs, när skilsmässoparen börjar bli på dåligt humör.
Kvar blir även folk som gillar att titta på bilder med bra kvalitet. Jag undrar ofta hur i halva friden det går ihop att vi ständigt ska ha fler pixlar men mindre skärmar. Och varför det kan vara intressant med gigantisk teve men inte intressant med bra fotoutrustning eller datorskärm. Det är som att de flesta bara tittar på sånt som andra skapar istället för att orka göra något själva.

Nån gång vänder det väl. Men då kommer nog "riktig" kamerautrustning också ha blivit avsevärt dyrare för att volymerna gått ner, och tröskeln därmed ha höjts.
 

HenrikP2

Medlem
Tror på möjligen en liten nischmarknad för DSLR samt en mkt större marknad än idag, för spegellösa full frame-kameror.
 

HenrikP2

Medlem
Kvar blir även folk som gillar att titta på bilder med bra kvalitet. Jag undrar ofta hur i halva friden det går ihop att vi ständigt ska ha fler pixlar men mindre skärmar. Och varför det kan vara intressant med gigantisk teve men inte intressant med bra fotoutrustning eller datorskärm. Det är som att de flesta bara tittar på sånt som andra skapar istället för att orka göra något själva.

Nån gång vänder det väl. Men då kommer nog "riktig" kamerautrustning också ha blivit avsevärt dyrare för att volymerna gått ner, och tröskeln därmed ha höjts.
Så är det. Men för mig var enda argumentet för en 4k-tv faktiskt att kunna kolla på mina egna foton (som ser skitbra ut på 4k jmf med full hd). Synd att det inte finns någon jättebra lösning för att visa fotona bara. Har en skärmsläckare med lite bilder som rullar, som läses in från Flickr, Onedrive med mera.
 

PMD

Aktiv medlem
Numera går de allra flesta teveapparater att ansluta till en dator, så bildvisningslösningen behöver inte vara sämre på teven än på en datorskärm.
 

iSolen.se

Guest
Kvar blir även folk som gillar att titta på bilder med bra kvalitet. Jag undrar ofta hur i halva friden det går ihop att vi ständigt ska ha fler pixlar men mindre skärmar. Och varför det kan vara intressant med gigantisk teve men inte intressant med bra fotoutrustning eller datorskärm. Det är som att de flesta bara tittar på sånt som andra skapar istället för att orka göra något själva.

Nån gång vänder det väl. Men då kommer nog "riktig" kamerautrustning också ha blivit avsevärt dyrare för att volymerna gått ner, och tröskeln därmed ha höjts.
Mobiler, laptoppar och dektoppar får väl ändå större skärmar över tiden. Kolla de två storsäljarna iPhone och Samsung Galaxy över tio år (eller tre år om det är lättare) så ser man en tydlig trend med större skärmar OCH fler pixlar per ytenhet. Dito TV-apparater.
 

larsborg

Aktiv medlem
Senil systemkameraanvändare vet o medger att du har rätt. Lite glapp i processorn får man räkna med med stigande födelsedagars antal😎
Ja, så är det, kan vara lite glapp i processorn, säkert normalt, bara att starta upp igen.
Redan vid övergång från 9 år till 10 år, märks skillnaden!
Sommarlovet var evigt långt, när jag var 7-9 år, plötsligt mycket kortare vid 10 år,
sedan ännu kortare vid 18 år, märkligt.
Nu hinner min semester knappt börja, innan den är slut …. snurrar jorden snabbare, för varje år eller är det lite glapp även på min processor?
Har alla trevliga trådar, om fototeknik, - analogt vs digitalt, ramlat av i farten, från jorden?
Det var absolut bättre förr, speciellt i FS Forum!
Det finns knappast någon på FS Forum, idag eller tidigare år, som är anställda i något utvecklings R&D inom kameraindustrin, ändå dyker det upp trådar om domedagen för kameraindustrin!
Varför?
Berör det oss användare, fotografer?
Har man ingenting att göra, än sitta vid datorn?
Tar nu en sen lunch, - sedan till arbetsuppgifterna.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Så är det. Men för mig var enda argumentet för en 4k-tv faktiskt att kunna kolla på mina egna foton (som ser skitbra ut på 4k jmf med full hd). Synd att det inte finns någon jättebra lösning för att visa fotona bara. Har en skärmsläckare med lite bilder som rullar, som läses in från Flickr, Onedrive med mera.
Det finns väl hur många lösningar som helst.
  • Sladd, Chromecast eller Apple TV från dator.
  • Bilder på minneskort eller USB-pinne
  • Bilder på NAS via DLNA (eller någon variant)
  • Sladd eller trådlöst direkt från kameran.
  • någon av ovanstående från mobilen
  • Etc.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ja, så är det, kan vara lite glapp i processorn, säkert normalt, bara att starta upp igen.
Redan vid övergång från 9 år till 10 år, märks skillnaden!
Sommarlovet var evigt långt, när jag var 7-9 år, plötsligt mycket kortare vid 10 år,
sedan ännu kortare vid 18 år, märkligt.
Nu hinner min semester knappt börja, innan den är slut …. snurrar jorden snabbare, för varje år eller är det lite glapp även på min processor?
Har alla trevliga trådar, om fototeknik, - analogt vs digitalt, ramlat av i farten, från jorden?
Det var absolut bättre förr, speciellt i FS Forum!
Det finns knappast någon på FS Forum, idag eller tidigare år, som är anställda i något utvecklings R&D inom kameraindustrin, ändå dyker det upp trådar om domedagen för kameraindustrin!
Varför?
Berör det oss användare, fotografer?
Har man ingenting att göra, än sitta vid datorn?
Tar nu en sen lunch, - sedan till arbetsuppgifterna.
Hur är det på din arbetsplats, har ni fördjupande och progressiva samtal runt fikabordet. Eller snackas det mycket om väder o vind, hur det går för barnen och vad man ska göra på semestern osv?

Ett forum är väldigt mycket en social plattform, man umgås och diskuterar frågor man är intresserad av. Vill man ha ren faktainhämtning, kan Google vara snabbare och mer effektivt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Iphone har en liten budgetmodell idag, som är mindre och motsvar ungefär 5 i storlek. Annars finns ju Iphone 6 som är smidig och bra.
Nej, IPhone SE finns inte längre. Och iPhone 6/7/8 är betydligt större.

Själv tycker jag att min XS är för stor och tung, men den har så många fördelar att jag bestämt mig för att stå ut med det.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Nej, IPhone SE finns inte längre. Och iPhone 6/7/8 är betydligt större.

Själv tycker jag att min XS är för stor och tung, men den har så många fördelar att jag bestämt mig för att stå ut med det.
Okay, jag har en 6 och alltid i jeansfickan. Inga problem alls. Blir den för liten så funkar den sämre tycker jag. Det är en avvägning, roligare med stor skärm men otympligt?
 
ANNONS