Annons

Leicaobjektiv från förr och kvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Man måste ta isär objektivet och göra rent de drabbade glasytorna, så det kan vara lite knepigt om man inte är van vid finmekaniskt arbete.

Med rätt verktyg, tålamod och god dokumentation på vad man gör vid isärtagningen (så att man har en chans att sätta ihop det igen) så behöver det inte vara överjävligt svårt med lite äldre objektiv som inte har så komplicerade länkage och som saknar elektronik.
 

PMD

Aktiv medlem
Leicaobjektiv med M- (och M39-)fattning borde vara bland de lättare att ta isär och sätta ihop. De saknar länkage för överföring av bländarinställning och innehåller ingen elektronik (6-bitkodningen var ett genidrag).
 

Ventures

Aktiv medlem
Att jämföra japanska och tyska objektiv från 60-talet haltar väl lite då japantillverkade saker ansågs vara lågprisgrejer innan det började stå made in Hongkong, made in Taiwan, Korea, Thailand, China och vad det nu står på de billigast framställda produkterna. Mögelpåväxt har väl främst att göra med vilken miljö objektiven levt i. Thoriumdopade glas kanske har inbyggt skydd mot levande organismer? :)
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag anlitar nog en fackman...

...för att rengöra från slöjning osv.

De tre Schneider-Kreuznach gluggar jag hade till den 50-tals Linhof Technika som jag sålde av för ca 10 år sen, (som jag köpte mkt billigt i Umeå på 70-talet), hade rätt tydlig slöjning och lämnade neg som hade låg kontrast och skärpa.
... Kanske hade jag kunnat låta rengöra dem, fast det hade kanske blivit rätt dyrt? En bild tagen med Linhofkameran har jag i mitt sv/v album här på Fs, den med John Silver cigarettpaketet (https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/188363/3682233.htm) om nån vill se ett exempel.

Mina nuvarande M-objektiv till M6:an är rena, tack & lov!
/B
 
Senast ändrad:
ANNONS