Annons

Hur gör man en bra fotbollsbild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Picaro

Medlem
Ja visst är det så!
Bifogat exempel, påkallat lång slutartid beroende på dålig belysning och äldre kamera med max ISO på 6400.
Återupplivar den här intressanta tråden. Vilken kanonbild som hör till den citerade kommentaren. Standardfotbollsbilden är rätt lätt att ta (nåja), men den här är ett snäpp över den vanliga matchbilden och jag blev lite inspirerad. Normalt står jag eller sitter på kortsidan mellan mål och hörnflagga. Där kommer man nära action framför mål när det hoppas och ska nickas och det är rätt ofta närkamper eller en spelare som bara slår ett inlägg från kanten framför en. Även med begränsad utrustning så går det att få till hyfsade bilder om man posterar sig där.

Emellanåt är det proffsfotografer på plats som gärna ger tips och råd om inställningar. Kändes genant som blyg amatör i början men de jag träffat på hittills gillar i allmänhet att prata och begriper att en klubbfotograf i division 2 inte har ett objektiv för hundratusen spänn på sin kamera. Så det finns ingen anledning till att ha nåt slags budgetamatörkomplex.

När det gäller kort skärpedjup så är det ju klart snyggast i fotbollssammanhang. Om man får skärpan på rätt spelare vill säga, fotboll går fort även i lägre divisioner och det är inte alltid så lätt att få till det. När jag fotar åt IFK Luleå så vill jag framförallt få till funktionella bilder och tar det säkra före det osäkra. Det kanske inte är så spännande på det viset men de får det som behövs till deras behov.

Det besvärligaste förhållandet jag mött är planbelysning av typen orange gatubelysning. Ingen inställning fick till bilden i kameran. Vore tacksam för nåt tips eller trix. Till och med mörkt men naturligt ljus är lättare att handskas med.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det besvärligaste förhållandet jag mött är planbelysning av typen orange gatubelysning. Ingen inställning fick till bilden i kameran. Vore tacksam för nåt tips eller trix. Till och med mörkt men naturligt ljus är lättare att handskas med.
Natriumbelysning är inte bara gulaktig, utan det saknas helt enkelt väldigt många våglängder i ljuset och kameran kan inte registrera något som inte finns. Dock är det så gult att risken är stor att om man ens ska få vitbalansen åt rätt håll så duger inte automatiken som ofta har begränsningar i hur långt den går åt endera hållet.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det besvärligaste förhållandet jag mött är planbelysning av typen orange gatubelysning. Ingen inställning fick till bilden i kameran. Vore tacksam för nåt tips eller trix. Till och med mörkt men naturligt ljus är lättare att handskas med.
Använda egen vitbalans är väl den bästa och snabbaste lösningen vid svåra situationer. Antingen man har nån referens att fota eller har man inte det så ta en bild där man har många olika färger, grått och svart.

/stefan
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja belysningen på vissa planer utomhus kan vara rent bedrövlig.

Jag har sedan inomhussäsongen förra vintern börjat använda gråkort för att ställa in egen vitbalans.

Utomhus är det svårare eftersom många matcher startar medan solen ännu är uppe och ljusets temperatur ändrad varefter solen går ner och strålkastarna får större inverkan.

Antingen får man justera vitbalans i efterpyssel, eller så kan man köra enfärgat (svart vitt).
 
ANNONS