Annons

Batteridriven safelight?

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Finns det någon sådan för oss utan uttag i "mörkrummet"? Har ett badrum utan fönster samt med ventilation som skulle passa, men det saknar helt eluttag. Har köpt en 15w e27 lampa men hittar inget som jag kan driva den med. Kanske finns helt andra och bättre lösningar tänker jag mig. Lär inte vara den första som stött på detta problem?

Obs ska framkalla ilford multigradepapper.
 

cardazio

Aktiv medlem
Eller att montera lampan i badrumsarmaturen?
Har tyvärr inbyggda spotlights, så det går inte.

Överväger att ställa min ficklampa i en röd hink, men ficklampan blir lite för varm och kan ev smälta hinken (går att tända eld på papper rätt lätt med den). Dock vill jag helst hitta en metod som säkrar bilder utan haze om möjligt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
En UPS kanske kan göra batteri-jobbet. Men det blir ingen billig lösning om du inte redan har en.

Alternativ 3: ta hem en elektriker som monterar ett uttag.
 

PMD

Aktiv medlem
Denna Googlesökning ger flera förslag på hur man bygger en batteridriven mörksumslampa.

En tvåledare (lampsladd utan jordledare) som skarvsladd in till ett våtutrymme är defnitivt inte en bra lösning. Man kan dra en skarvsladd (av säkrare sort och med vissa krav på det man ansluter) på det viset om man Vet Vad Man Gör, men gissa inte.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nej!!! Man får och ska inte dra skarvsladd från ett vanligt rum till ett våtrum av god anledning.
Är det ok att generera 230v (via batteri eller annat) i våtutrymmet till trådskaparens lampa?
(230v 15w e27)

Eller ska han gå helt på en annan lösning?

Eller är trådskaparens lampa inte avsedd för 230v?
 

cardazio

Aktiv medlem
Är det ok att generera 230v (via batteri eller annat) i våtutrymmet till trådskaparens lampa?
(230v 15w e27)

Eller ska han gå helt på en annan lösning?

Eller är trådskaparens lampa inte avsedd för 230v?


Det är en 230v. Notera att jag har ett badrum (utan någon som helst utrustning i). Kommer fota direkt på 50*70cm papper. Just nu testar jag bara med 4*5 format.

Ska framkalla i plastbaljor med caffenol, vattenstoppbad(ev m ättika) och ilford fixer.

Glipan under dörren är lite för smal för en sladd. Cykellampa har jag, men lär bli dimmigt resultat på bilderna tänker jag mig. Skadar inte att prova däremot (men trist om man pajar ett 50*70cm papper med dimma)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Du kan väl klippa remsor från ett papper som du provar i lite olika rödljus.

Du vill väl ändå ha remsor för att testa exponering.
 
ANNONS