Annons

Batteridriven Diaprojektor?

Produkter
(logga in för att koppla)

markus

Aktiv medlem
Hej

Är det någon som vet om det finns någon batteridriven diaprojektor? Eller någon som kan tas med och visa bilder lite varstans som drivs på nått annat fiffigt sätt?

Vore skönt om man slapp använda ett diseldrivet elverk men i värsta fall så...om ens det går.

/markus
 

Urr

Aktiv medlem
Någon projektor känner jag inte till, men betraktningsapparater finns ju. Har för mig det finns någon sådan med matning så att man kan växla mellan två bilder.
 

Bertil Lindgren

Avslutat medlemskap
markus skrev:
Hej

Är det någon som vet om det finns någon batteridriven diaprojektor? ..........m ens det går.

/markus
Känner inte till någon...
men kolla om du hittar en där lampan drivs med 12Volt, eller där lampan har en sockel som tillåter att du sätter i en 12 lampa.

Koppla sedan så du kan driva den direkt på 12V...
kan bli problem med fläkt osv... men borde gå att lösa, kräver iofs en del el-kunskap men inget märkvärdigt..
Lär oxå kräva ett större bilbatteri om du vill visa bilder i mer än tre minuter...

/b
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
En vanlig diaprojektor har en lampa som drar 150 Watt, dessutom så drar fläkten och bildväxlingen lite till. Att hitta en diaprojektor som kan köras på batteri finns troligen inte och om det fanns så skulle den nog vara rejält dyr p g a små serier.
Vad du kan göra är att skaffa en spänningsomvandlare/växelriktare från 12 volt till 220 volt.
Clas Ohlson har 2 typer, en som ger 4-kantsvåg och en som ger sinusvåg.
Lampan klarar nog 4-kantsvåg, men jag är osäker på om fläkten och bildvisningsmekanismen mår bra av 4-kantsvåg.
Jag skulle nog ha köpt den med sinusvåg. Den är dyrare (1295:) men kan användas till allt som kräver 220 volt och max 300 Watt.
Har haft problem med batteriladdare ombord på båtar. Batterier och laddare har blivit glödheta och dåligt laddade, troligen p g a dåliga omformare.
 
ANNONS