Annons

Var går gränsen.... ???

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Om bilden inte följer Fotosidans regler (vilket nog kan vara ett gränsfall vad gäller den bilden) är det väl bara att rapportera den till redaktionen?
 

CreativeMind

Aktiv medlem
AFE skrev:
Om bilden inte följer Fotosidans regler (vilket nog kan vara ett gränsfall vad gäller den bilden) är det väl bara att rapportera den till redaktionen?
Har givetvis gjort det, men min gissning är att den får ligga kvar....

De mer agressiva opponenterna mot "slitz-bilderna" (fast den här skulle nog inte Slitz publicera ;-) har ju stängts av, och fotografen med just denna bild bryter även mot regeln om loggor i bilderna - utan att han tvingas ta bort dem. Jag kan bara dra slutsatsen att FS åtminstone "i hemlighet" är lite beroende av just dessa bilder för att få trafik till sidan. De är ju denna genre som genererar flest visningar....
 

afe

Aktiv medlem
Tja, har man en regel om loggor i bilder kan man ju tycka att den borde gälla för alla, oavsett vad bilderna föreställer.
 

kiwawa

Aktiv medlem
CreativeMind skrev:
"avvikande alt. normal" kvinnosyn - beroende på hur man ser det ;-)

/johan e
[ironi]Vaddå avvikande, hon VILL ju stå så, hon tycker säkert att det är KUL och bli fotad i en sån pose och generera erektioner hos pojkar, det är ju inte fotografens fel att hon VÄLJER och stå så.[ironi]
 

cw-op

Aktiv medlem
Jag tycker bilden är både kreativ och kaxig. Inte det vanliga undergivna "Kom å ta mig-stuket".Lite surrealistisk bild med ovanlig pose - som en välpumpad farlig insekt uppklängd på väggen ungefär. Långt från "Far TOO much" IMHO.

Verkar vara fler kritiker än fotografer på sidan just nu? Kan det vara så Johan, du som vet allt? JANNE
 

theseal

Aktiv medlem
Jag är djävligt pryd, jag vet, men denna bilden får må att må illa. Varför tror så många fotografer att dom är Bingo när dom får en stor kamera i handen?

Jag måste tänka "om min fru varit modell här, hade jag velat att någon annan skall se detta" när jag fotar, annars är jag inte ärlig mot mig själv eller modellen.

Ne, detta var "far to much" och platsar väl bäst i nån sämre p-blaska. Visst är hon vacker och så , men nej!
 

theseal

Aktiv medlem
hahaha, nu såg jag vem som var fotograf också, lill-bingo!!!

Jag tänkte dra på med en fördom i förra inlägget, men tänkte att det kan väl aldrig stämma, men det gjorde det.

Hoppas han blir lycklig av det, och hoppas tjejjerna kan leva med det.

Han är ju en rätt duktig fotgraf som jag skulle vilja se fota annat.
 

CreativeMind

Aktiv medlem
David G skrev:
Lite nyfiken på vad det är som är "far to much"?.
Tja...
Den posen iförd högklackat och trosor, till att börja med ;-) Den photoshoppade huden, asnsiktsuttrycket, osv, osv...

Det här är inte "fine art" precis, utan snarare något för den manliga publiken - kryddat med en rejäl dos klichéer. Något som inte gör livet lättare vare sig för män eller kvinnor, för att inte tala om pojkar och flickor, som köper budskapet.

För budskapet finns där - övertydligt i all sin simpelhet!

/johan e
 

Tomasz

Aktiv medlem
Jag gillar min egen kommentar till bilden. Och det beror på att jag fick häng på en tanke när jag lyssnade på radio häromdan.
Varför exponeras kvinnor som en handelsvara? Kraftwerk sjunger "for beauty we will pay" i sin låt "The model".
Om det kostar att gifta bort en dotter, hur kan man minska den kostnaden?

Jag tror fullständigt på att sådana här bilder har snudd på genetiska rötter. Deras generella värde varierar nog mycket beroende på var man frågar, men här på FS verkar de inte ha hittat hem riktigt.

Debatten om sådana här bilder lär aldrig ta slut så länge FS är så brett att det handlar om bilder och allt vad det innebär.
 

ThomasC

Aktiv medlem
Tomasz skrev:

Debatten om sådana här bilder lär aldrig ta slut så länge FS är så brett att det handlar om bilder och allt vad det innebär.
Så sant.....det finns olika sätt att se på en bild. Man kan ha synpunkter på komposition och teknik, men också på moral. Frågan är väl vad som skall avhandlas i kommentarerna? Är det oki att plåta sönderavlade raskatter som inte kan andas, kvinnor i utmanande poser, fåglar i bon, utslagna som sover på trottoarer.........därom finns det säkert lika många åsikter som medlemmar.
 

theseal

Aktiv medlem
Därför är det väl bra att denna diksussionen förs i forumet och inte i kommentarerna. Bilden map komposition och ljussättning var väl helt OK.
 

PMD

Aktiv medlem
Re: Re: Var går gränsen.... ???

kiwawa skrev:
[ironi]Vaddå avvikande, hon VILL ju stå så, hon tycker säkert att det är KUL och bli fotad i en sån pose och generera erektioner hos pojkar, det är ju inte fotografens fel att hon VÄLJER och stå så.[ironi]
Det är inte helt klart vad du vill säga. Menar du att modellen har tvingats att posera för fotografen?
 

PMD

Aktiv medlem
ThomasC skrev:
Är det oki att plåta sönderavlade raskatter som inte kan andas, kvinnor i utmanande poser, fåglar i bon, utslagna som sover på trottoarer.
Ja, det är helt OK. Huruvida det är OK att publicera det man har fotograferat är en helt annan fråga.
 

Makten

Aktiv medlem
cw-op skrev:
Jag tycker bilden är både kreativ och kaxig. Inte det vanliga undergivna "Kom å ta mig-stuket".Lite surrealistisk bild med ovanlig pose - som en välpumpad farlig insekt uppklängd på väggen ungefär. Långt från "Far TOO much" IMHO.
Jag som brukar vara redigt besk när det gäller den typen av bilder (särskilt av denne fotograf) tycker faktiskt också att den är hundra gånger bättre än "de andra". För mycket är den kanske, men det är i alla fall lite drag i den. Inte "hej kom och hjälp (******) mig".
Loggan har han ju i alla fall minskat rejält mot förut. Nu är den okej tycker jag.
Bilden visar på ambition när det gäller komposition och sånt. Sen vet ni väl vad jag tycker om valet av modell och vad det beror på.
 

kiwawa

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Var går gränsen.... ???

PMD skrev:
Det är inte helt klart vad du vill säga. Menar du att modellen har tvingats att posera för fotografen?
Liknande trådar har varit uppe förut och "försvaret" för fotograferna som tar dom här bilderna har varit att dom har inget ansvar för vilken syn på kvinnor dom förmedlar.Tycker det är tragiskt att vissa "män" enbart ser det som häftiga bilder, när det igentligen(i min högst egna mening)handlar om nånting helt annat.Vad kan det då vara, jo (i min högst egna mening)det är då naturligtvis försäljning(pengar), vad skulle slitz vara utan expobilder?Upplaga?Nej inte mycket.OK, vad är det för fel på försäljning, ingenting så länge inte människor mår dåligt av den.Vem fan mår då dåligt av lite sköna bilder på lite sköna brudar, frågar säkert en del sig.I alla fall jag läser och ser kanske inte dagligen men iallafall ofta tjejer i tonåren som mår dåligt av att känna att dom inte är sexiga/fina/snygga/stora bröst/plutiga läppar/fin hy/framgånsrika osv osv.Är det Slitz fel, nej naturligt vis inte men bilder av detta slag är en del av det.(återigen i min högst egna mening)
 

PMD

Aktiv medlem
ThomasC skrev:
Skall det tolkas som att det är helt oki att t ex förstöra en häckning för att få bilder, bara man inte publicerar dom?
Nej, givetvis inte.

Vad jag menar är att motivvalet är fritt. Det är helt OK att fotografera precis vadsomhelst. Däremot bör man kanske fundera på om en bild är värd att publiceras innan man gör det. Sen ska man förstås ta normal hänsyn till omgivningen när man tar sina bilder.
 
ANNONS