Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota inmatade örnar

Produkter
(logga in för att koppla)

månis

Aktiv medlem
Som gammal jägare blir jag inte så impad av havsörnar fotade vid något kadaver av gris eller nöt.Har skjutit många rävar på det viset.Visst havsörnen är ju en grym rovfågel... men man ser samma grenar och sittplatser på flera bilder.Då tycker jag att det är en större bedrift att fota en tretåig spett eller en skygg dopping.Skriver detta bara för att skapa debatt.Kanske trampar man på någon öm tå??
Ha det så bra alla fågelfotografer
Mvh P MÅnsson
 
Senast ändrad:

Birdman

Aktiv medlem
Som gammal jägare blir jag inte så impad av havsörnar fotade vid något kadaver av gris eller nöt.Har skjutit många rävar på det viset.Visst havsörnen är ju en grym rovfågel... men man ser samma grenar och sittplatser på flera bilder.Då tycker jag att det är en större bedrift att fota en tretåig spett eller en skygg dopping.Skriver detta bara för att skapa debatt.Kanske trampar man på någon öm tå??
Ha det så bra alla fågelfotografer
Mvh P MÅnsson
Man skulle kunna vända på resonemanget och konstatera att som gammal naturvän och fågelskådare blir jag inte så impad av jägare som skjuter sina byten på ovanstående sätt, hur lagligt det än är...bara en personlig reflektion.

Hur man väljer att fota sina objekt är väl mycket upp till var och en, men vill man plåta örnar är det mer eller mindre endast åtlar man har att vända sig till. Sedan är det ju varje vinter ett extremt inflöde av "örn-på-åtel-bilder" och det kan man tycka om eller inte. Jag har aldrig fått möjligheten att sitta i ett gömsle vid en åtel, men jag skulle gärna göra det om jag fick tillfälle och möjlighet. Sedan kan man ju tycka (vilket jag bland gör) att det kanske blir lite för mycket och att det på något sätt fattas havsörnsbilder från skärgården, i artens "rätta" element.

Man ska heller inte förglömma den naturvårdande aspekten av åtlar till örnar, kanske inte lika aktuell idag som den var för 20-30 år sedan men ändå. Varför inte ta tillfället i akt och få några bra och trevliga bilder på en gång.

// Daniel
 

Graylingman

Aktiv medlem
Sedan är det ju varje vinter ett extremt inflöde av "örn-på-åtel-bilder" och det kan man tycka om eller inte.
Precis så är det och personligen börjar jag på nåt sätt tröttna på dem. Om det inte är något alldeles särskilt med en viss bild såklart.

Jag har aldrig fått möjligheten att sitta i ett gömsle vid en åtel, men jag skulle gärna göra det om jag fick tillfälle och möjlighet.
Jag med. Definitivt!

Man ska heller inte förglömma den naturvårdande aspekten av åtlar till örnar, kanske inte lika aktuell idag som den var för 20-30 år sedan men ändå. Varför inte ta tillfället i akt och få några bra och trevliga bilder på en gång.

// Daniel
Håller med!
 

Omega3000

Aktiv medlem
Ja det är mycket örnar nu,men alla har ju olika intressen.
Man tycker ni borde se lite räv på örnåtlarna också,men dom vågar sig inte fram kanske om det är kungsörn framme?

Personligen är jag inte imponerad av gömslebilder,tycker att det ska vara en "bedrift" eller att man har fått kämpa lite för en bra bild!?
eller det kanske är jägaren i mig som kommer fram också.

Ta tex den finska åtelindustrin,vem som helst som hade suttit där hade ju fått dom där bilderna,du kan lika gärna gå i en djurpark och fota,lika "svårt"!

Nej,ut och smyg på råbockar istället med er!:).

mvh/Kenneth
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Beror väl kanske lite på vad man vill visa med sina bilder.

Vill man bara visa lite stämningsfulla eller fina bilder så är det ju inget fel med åtelbilder.

Vill man däremot visa ett djur i sin rätta miljö och med ett helt ostört beteende, då är det kanske bättre att undvika åteln.

Det viktigt är, enligt mig, är att man inte ljuger om hur/var man tagit bilderna.

Sen är det ju klart att det är lite mer "sport" med vissa tekniker. Åtminstone jag känner mig gladare när jag efter x antal timmar under försöksdag y får den där bilden på räven, eller vad det nu är.
Känns betydligt bättre än att ta bilen till matplatsen och skjuta 200bilder på talltitan.





Birdman:
Som gammal djurvän borde man väl bli mer impad av jägare som brukar den mest humana formen av jakt (åteljakt), eller har jag fel där =)
 

Omega3000

Aktiv medlem
[QUOTE
Birdman:
Som gammal djurvän borde man väl bli mer impad av jägare som brukar den mest humana formen av jakt (åteljakt), eller har jag fel där =)[/QUOTE]

Ja helt ostörda djur som står stilla och äter det är ju det optimala för säkra skott,du kan studera dom ett tag innan du skjuter,vänta på en perfekt bredsida,har ett perfekt stöd,
hinner lugna ner dig ifall pulsen skenar iväg osv.
Att det ska gå perfekt då är ju % betydligt större än om det går med full fart med ett koppel hundar efter.
 

Lennart Bergvall

Aktiv medlem
Jag tror att vi alla har lite olika motiv för vår fotoaktivitet. Blir vi imponerade av att någon har fotat en sällsynt fågel utan både åtel och gömsle, då är man kanske trofejägare och lite besläcktad med 300-klubben. Någon annan kanske blir imponerad av hög teknisk kvalité medan en tredje blir imponerad av förmågan att komponera eller att se motiv där ingen annan ser någonting.
När det gäller bilder från örnåtel, så finns det en annan aspekt på det. De som sitter i gömsle vid örnåtel gör det inte bara för att fotografera. Ett starkt skäl är att Projekt Örn-72 gärna vill ha in rapporter om vilka individer som besöker åteln, vilket sker genom avläsning av ringmärkningen. Då är kameran ett bra hjälpmedel på grund av att man inte alltid ser hela siffer och bokstavskombinationen. Men genom att lägga pussel med bilderna går det ofta att fastställa identiteten på fåglarna. Sedan är det kanske inte så konstigt om man tycker att det är skoj att få med sig en eller annan bild hem som kan vara av intresse för någon annan.
När det gäller ömma tår, måste vi nog lära oss att ta kritik. Det är ju därför vi lägger ut bilder. Om vi alla tassar runt i tofflor och kliar varandra på ryggen blir det ganska trist. Sedan är det naturligt att vi inte har samma uppfattning om allt och att vi kanske blir missförstådda eller tillplattade ibland. Men det måste vi lära oss att ta.
Hälsningar Lennart
 

ABE

Aktiv medlem
Ja det är mycket örnar nu,men alla har ju olika intressen.
Man tycker ni borde se lite räv på örnåtlarna också,men dom vågar sig inte fram kanske om det är kungsörn framme?

Personligen är jag inte imponerad av gömslebilder,tycker att det ska vara en "bedrift" eller att man har fått kämpa lite för en bra bild!?
eller det kanske är jägaren i mig som kommer fram också.

Ta tex den finska åtelindustrin,vem som helst som hade suttit där hade ju fått dom där bilderna,du kan lika gärna gå i en djurpark och fota,lika "svårt"!

Nej,ut och smyg på råbockar istället med er!:).

mvh/Kenneth

Du får skilja på gömsle och gömsle! Det funkar sällan att smyga runt och plåta fågel. Vid fågelfotografering handlar det om god planering och kartläggning, portabelt gömsle, väntan och tur.
 

EndZone

Aktiv medlem
Intressant diskussion där även jag känner att jag måste komma med ett inspel. Visst kan det anses som "fusk" att sitta vid en åtel, men det är väl samma sak som att jaga med hjälp av drev? Det är ju också fusk och onaturligt?

Ja provocera kan man förstås alltid göra, men har man inte själv suttit i ett gömsle så kanske man först bör prova på det innan man påstår att det är så enkelt och som att "gå i en djurpark". Självfallet är det enkelt att fotografera när man väl är på plats och har örnarna framför sig, men vad man sällan tänker på är att man faktiskt ofta måste sitta där i 24 timmar för att kunna anlända och lämna gömslet i mörker. Jag satt själv i en örnkoja i vintras och frös i nästan ett dygn. Visst, att ta bilderna kanske inte var så svårt, men att jämföra det med att gå i en djurpark vete tusan. Pissa i flaska och frysa häcken av sig, sova i sovsäck och äta torrt bröd - det är inte så enkelt som man kan tro. Själv klagar jag inte alls, det var underbart enligt mig, men jag vet att vi trots allt är ganska få, vi galningar som frivilligt sätter oss i en oisolerad koja mitt i vintern för att fota fåglar :)

Men...jag håller med om att det blir mycket örnbilder på vintern. Å andra sidan är det väldigt mycket bilder på gräsänder från april och framåt. Vi får nog leva med det och sålla bland fågelbilder likväl som många andra bilder här på fotosidan.

Igår var jag ute på en lång skogspromenad i vanlig ordning. Jag älskar att "smyga mig på" en fågel och därigenom lyckas få den där perfekta efterlängtade bilden, och visst är det betydligt mer naturligt att fånga en fågel på det viset än vid en åtel. Därom råder ingen tvekan. Hur som helst, plötsligt blev det ett jädrans liv bland gässen nere vid sjön. Jag tittade dit och döm om min förvåning när en havsörn dyker upp och flyger lågt rakt över huvudet på mig. Den känslan var obeskrivlig och de bilder jag fick är förstås extra roliga att få eftersom bilderna togs i örnens rätta element.

Ändå, det är inte så jäkla enkelt att sitta i ett gömsle och vill man någon gång i livet fotografera dessa fantastiska fåglar så är det nog värt att "fuska" lite trots allt. Den händelse jag var med om igår dröjer nog innan jag får uppleva igen.

Kort sagt - jag håller i mångt och mycket med er :)

Exempelbild från gårdagens möte med havsörnen. Hemsk bild i så låg upplösning, men i fullstorlek är de helt okej med tanke på förutsättningarna.
 

Bilagor

ANNONS