Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica D-Lux 4

Produkter
(logga in för att koppla)

Frehar

Avslutat medlemskap
Har längtat efter denna kamera så jag har beställt en D-lux4 med bruna läderväskan, samt 8GB minneskort, kommer den 9.
 

billextreme

Aktiv medlem
Hoj,

Är det bara jag som tycker väskan till LX-3 verkar smartare och faktiskt ser riktigt bra ut?

Sen har jag en fråga ang. orginal tillbehör. Jag hittar ingen 18mm adapter till Leican, men det finns till LX 3.an. Visserligen passar nog den till de båda, men ändå!?

Vidare... var hittar jag priser till LX-3.ans och Leicans tillbehör?

mvh
/B

(18mm är ett viktigt tillbehör för den som fotar u/v)
 

awaw

Avslutat medlemskap
Hej! Var precis förbi hos SWEFO i Umeå, där de har kameran. Väntar på att batteriet skall bli laddat, tar ca 120 minuter. Ljuvlig liten kamera, där den röda fläcken inte stör det minsta, jag lovar! Installerat Capture One 4 med framgång. Sedan ut på stan och prova alla finesser. Summicron lovar ju en del. Faktiskt ville jag ha en Panasonic LX3 men den är tydligen slut i Sverige för tillfället, och min Canon havererade. Behövde således en ny kompakt omedelbart.
 

elgenper

Aktiv medlem
Jo, det är helt olika raw-format på Leica och Panasonic-versionerna. Det har aldrig hänt förut, men nu är det så.
Ja, det där får jag nog dessvärre äta upp....

Jag har forskat vidare i ämnet, och senaste informationen finns i den här tråden: http://forum.getdpi.com/forum/showthread.php?t=3743
(se post 7, som är ett svar på min fråga i post 6).

I korthet: själva filerna verkar vara desamma, men man har varit filurer nog att ge dem olika ändelser för de två kamerorna, och det är tydligen det som gör att mjukvarorna bara kan öppna råfiler från "rätt" kamera.

Förlåt om jag vilselett någon (jag handlade i god tro, och utifrån vad jag trodde var pålitlig information, dock).

Men blotta vetskapen att man kör med sådana trick har minskat min aptit på Leicavarianten högst betydligt, det måste jag säga.

För övrigt har det framkommit att råkonvertrarna som följer med också kompenserar för objektivets rätt kraftiga distorsion, och att det är därför inte Leica/Panasonic vill släppa Adobe & co på filerna... Här är ett exempel:
http://www.seriouscompacts.com/2008/10/panasonic-lx3-lens-distortion.html
 

elgenper

Aktiv medlem
En kort fråga, då måste väl kameran själv kompensera för denna kraftiga distorsion när man plåtar till JPG!?
Precis.

Alla bilder börjar ju som råa inne i kameran; för att få jpeg har man så att säga en råkonverter inbyggd i kameran, och den gör den här kompensationen direkt.

I och för sig är det väl inget fel att med dagens teknik använda mjukvara för att kompensera för ett linsfel (och därmed kanske kunna optimera objektivet på andra sätt), men det har som sagt nackdelen att binda en till en viss mjukvara.

Och man skall ju inte skryta i reklamen om sitt "distorsionsfria objektiv"...
 

hailstorm

Aktiv medlem
Jag har LX3an och den är fantastisk. Den första digitalkompakten som jag är nöjd med.
Jag överväger seriöst att lägga (minst) 2000 för att få en kamera som heter Leica istället för Panasonic med samma prestanda. :-]
Till Leican finns faktiskt ett extra "grepp" man kan sätta på. :-]
Mjukvaran brukar dessutom vara något bättre i Leica-versionerna.
Efter att ha sett Leican så överväger jag att faktiskt sälja iväg min LX3a för att sedan lägga en slant på Leican ;) Eller nja... men jag förstår hur du tänker! :)
 

Frehar

Avslutat medlemskap
Självklart så tar kameran fram en egen JPG ur någon form av råfil. Men om man plåtar med JPG + RAW så borde filerna enligt din teori således se helt olika ut, eftersom JPG kompenserar för linsens fel, detta är dock inget jag har sett ännu, har iof nästan bara plåtat i bara RAW.

Sedan så tror jag inte att Leica kommer att låsa sin kamera till Capture One, finns en hel arme av plåtisar som har arbetsflöden på helt andra håll. Så antingen så har Leica hyrt in en billig strateg från samhall eller så detta en www skröna. Om detta tilltrots är sant så kommer det att ta ner försäljningen något extremt och stackarna bakom denna "idé" lär få sparken redan vid nästa styrelsemöte då dom undrar varför ingen köper deras fantastiska kamera.

Psst,, strategen,, såg att Konsum zinken sökte extrafolk.
 
Senast ändrad:

elgenper

Aktiv medlem
Självklart så tar kameran fram en egen JPG ur någon form av råfil. Men om man plåtar med JPG + RAW så borde filerna enligt din teori således se helt olika ut, eftersom JPG kompenserar för linsens fel, detta är dock inget jag har sett ännu, har iof nästan bara plåtat i bara RAW.
Nej, nu har Du inte fattat galoppen; dessutom är det inte "min teori", utan jag hänvisar till publicerade bildexempel på webben. Återigen: Om Du använder den medföljande råkonverteraren kommer jpeg och raw att vara lika distorsionsfria, eftersom jpeg:en kompenseras i kameran och rwl:en kompenseras i råkonverteraren.

Använder Du däremot en ANNAN, fristående råkonverterare som kan öppna filen (lär bara finnas en f n), så är distorsionen inte kompenserad, och det blir skillnad. Det är just det som min sista länk ovan tydligt visar. På Serious Compacts beskriver man det så här: "The Panasonic LX3 and Leica D-LUX 4 automatically correct in-camera JPEGs for barrel distortion and color fringing. The two cameras also ship with RAW converters, Silkypix and Capture One respectively, which apply the same automatic corrections. However, using a third party RAW converter, one can see marked barrel distortion and significant color fringing." ( http://www.seriouscompacts.com/2008/10/leica-d-lux-4-rawjpeg-samples-for.html Här finns också filer för nerladdning om man vill leka lite).

Sedan så tror jag inte att Leica kommer att låsa sin kamera till Capture One, finns en hel arme av plåtisar som har arbetsflöden på helt andra håll. Så antingen så har Leica hyrt in en billig strateg från samhall eller så detta en www skröna....
Nej, men enligt Thomas Knoll på Adobe ligger bollen hos Leica/Panasonic, och Adobe kan just nu inte göra något. Folk med betydligt mer insyn än jag tror att L/P kräver just att Adobe (eller andra) skall lägga in den här kompensationen för att få licens, och att Adobe är motvilligt.

Själv köper jag ingen kamera som inte ger råfiler jag kan importera och bearbeta direkt i Lightroom, och jag tycks få vänta - om jag nu ska ha nån av dessa. Under tiden är det Digilux 2 och D-lux 3 som får jobba...
 

Frehar

Avslutat medlemskap
Missade dina länkar sorry, intressant.
Mycket möjligt att Leica är ute på isen för dom som tittar på hur ettorna och nollarna fördelas i filen. Personligen så tycker ändå att resultatet är det man ska titta på och utan tvekan säger jag "utan att kunna jämföra" att bilderna jag fått från Dlux 4an på de dagarna jag haft den spöar dom jag fick 3an på den tiden då jag hade en sådan. Men samtidigt är det väl ganska självklart att det är lite ge och ta när det ska in allt mer kamera i en sådan liten kropp. Håller med om att det suger att man inte kan köra filerna i lightroom. Tycker dock att det är Adobe som är lite trötta som inte ställer upp på L+P vilja att göra det lite lättare / snabbare för oss genom lägga in kompensationen? Om L el P ingenjörer spenderat år med att tag fram algoritmer som ska korrigera detta på bästa sätt så använder jag hellre dom än att sitta i varje bild och rota, mitt jobb och intresse är att styra resten.
 
Senast ändrad:

elgenper

Aktiv medlem
Missade dina länkar sorry, intressant.
Mycket möjligt att Leica är ute på isen för dom som tittar på hur ettorna och nollarna fördelas i filen. Personligen så tycker ändå att resultatet är det man ska titta på och utan tvekan säger jag "utan att kunna jämföra" att bilderna jag fått från Dlux 4an på de dagarna jag haft den spöar dom jag fick 3an på den tiden då jag hade en sådan. Men samtidigt är det väl ganska självklart att det är lite ge och ta när det ska in allt mer kamera i en sådan liten kropp. Håller med om att det suger att man inte kan köra filerna i lightroom. Tycker dock att det är Adobe som är lite trötta som inte ställer upp på L+P vilja att göra det lite lättare / snabbare för oss genom lägga in kompensationen? Om L el P ingenjörer spenderat år med att tag fram algoritmer som ska korrigera detta på bästa sätt så använder jag hellre dom än att sitta i varje bild och rota, mitt jobb och intresse är att styra resten.
Ja, självfallet är resultatet det viktiga, och alla tester och kommentarer är ju eniga om att både LX3 och D-lux 4 är något extra. Tar man D-lux 4 får man ju dessutom (en anpassad) Capture One, som är en av de bästa råkonverterarna enligt många. Den kan också konvertera filerna till Adobes DNG-råformat (där då geometrikorrektionerna är gjorda) och dessa går fint i Lightroom. Men det blir ett extra steg i arbetsgången...

Efter att ha sovit på saken: hade mitt eget behov varit stort nog, hade jag ändå valt Leicavarianten, mycket för att komma över Capture One-lösningen. Men jag använder min Digilux 2 mycket mer än "fickkameran" D-lux 3 (som ju faktiskt inte är så dålig heller...), så jag har ingen brådska med uppgraderingen just nu. Och sen får vi se vad micro-4/3 kan utvecklas till....

I varje fall önskar jag Dig helhjärtat lycka till med din nya D-lux 4! Du blir säkert helnöjd med den.
 

fredrikru

Aktiv medlem
Oki.

Tänker nog uppgradera min Leica från D-LUX3 => D-LUX 4 men avvaktar nog litet tag till. Senaste numret av Foto (fick den igår) fick den mycket bra test resultat.

Tittar man på övriga debatter på forumen så verkar det inte vara större ide att ha mera än 10-12 mpixel på en APS-C sensor (system kamera) för sen fixar inte optiken upplösningen.

Lite tråkigt med RAW formatet inte supportas av Adobe än men går det att konvertera till DNG så är det problemet löst.

Går det att konvertera i batch mode eller måste man konvertera en och en i Capture One 4?

Hur begränsad är Capture One 4 som följer med? Bara D-LUX4 eller finns det möjlighet att även importera från min D-LUX3 om man nu skulle börja gilla programmet..
 

JOLidman

Aktiv medlem
Phase One releases Capture One 4.8

Phase One releases Capture One 4.8, Wednesday, 29 April 2009 17:45 GMT.

Phase One has announced version 2.8 of Capture One 4, PRO and DB RAW workflow software. The latest update provides support for the P40+ and Olympus E-620. It also provides improved camera support for the P65+, Leica D-Lux 4 and Olympus E-30 digital cameras.

http://www.phaseone.com/
 
ANNONS