Annons

Vattenpasset visar fel på K-7!?

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinSelling

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har konstaterat att det elektroniska vattenpasset verkar visa någon eller några grader fel på min K-7!?

Något som inte direkt stör mig eftersom jag använder den som grovjustering men det är lite anmärkningsvärt ändå att den inte visar helt rätt.

Jag har använt stativ på ett plant underlag med 3 st externa vattenpass för att dubbelkolla att jag inte missar något men det är kamerans elektroniska vattenpass som inte visar helt korrekt.

Är det någon mer K-7 ägare (eller någon med ett annat kameramärke) som har noterat detta eller är det bara min kamera som inte visar exakt vågrätt när det är vågrätt? Någon som vet om det går att åtgärda (garanti kvar) eller ska jag släppa det?

Mvh
Jonas
 

PFH

Avslutat medlemskap
Det är visst inget direkt ovanligt problem. Jag har inte upplevt det på min K-7, men på Pentaxforums finns några trådar om problemet. Det skall tydligen gå att kallibrera vattenpasset om man lämnar in kameran på garantreparation.
 

ROYSAN

Aktiv medlem
Toleransen på en sådan givare som man vanligen använder till eleketroniska vattenpass är dålig. man kan läsa +-5 grader på en typiskt sådan komponent. Ett litet chip.
Sk accelerationsgivare, kom för en fem tio år sedan och jag studerade dem för att konstruera applikationer.
Finessen menar jag får ses som en lustig gimmick.
Jag har aldrig sett ett eleketroniskt vattenpass avsett för snickare. Skulle de vara användbara skulle de snabbt konkurera ut glasrörsvattenpass.

Vad säger kamerans specifikationer om vattenpassets tolernas?
Läs data på kameran i din manual.
Troligen finns inget spec där. Utan mer om vikt och storlek, typ och midjemått, antal pixlar "är ju viktigt".

de
Roy
 

Fogel70

Aktiv medlem
Jag har aldrig sett ett eleketroniskt vattenpass avsett för snickare. Skulle de vara användbara skulle de snabbt konkurera ut glasrörsvattenpass.
Det är ju rätt olika användningsområden för dessa vattenpass.

Ett elektroniskt vattenpass tillför inget för en snickare, snarare tvärt om då elekroniken kräver batteri.
Men i en kamera så lär det vara mycket svårare och dyrare att få in ett glasrörsvattenpass i sökaren istället för att använda elektroniskt. Är bara repeterbarheten hos ett elektronisk vattenpass tillräckligt bra så att den visar samma värde hela tiden så bör noggrannheten räcka till om man kalibrerar bort avvikelsen.
 

ROYSAN

Aktiv medlem
Ingen mer än marknaden skulle önska sig ett eleketronikst vattenpass för snickare.
Vi har eleketroniska skjutmått, batteridrivna skuvdragare, eleketroniska kompasser, utetemperaturmätare med tiondels grader och en tolerans på +-3 C. ja allt som trots att de har nackdelar med batteri säljs för fullt.
Jag är fullständigt säker på att ett ett elektroniskt vattenpass för snickare, vare sig det är bra eller dåligt, och behöver batteri, ja hemmasnickaren då, skulle fylla våra kataloger från Jula, Clas Olsson, Biltema.
Tänk er vilken farsdags present, ett eleketroniskt vattenpass...!!!!!
Det kunde ligga och vänta på att användas i flera år bara för att sedan konstateras vara slut i batteriet.

Mekaniska vattenpass för kameror har väl alltid funnits men de är ju inte elektroniska och ses därför som gammalmodiga, och töntiga. Nej eleketroniskt skall det vara oavsett om det är bra eller ej.

Noggrannheten bygger en del på storleken.
Ett precisionsvattenpas har ett upp till 100 mm långt rör.
En eleketronik givare för vinkel är ett chip på några mm, men innehåller en bubbla vars position detekteras eleketroniskt. Onoggrannheten kommer sig där redan av storleken. visst skulle det kunna kalibreras, men det är svårt att få den temperturstabil, långtidstabil, mekaniskt tålig, och motstå olika atmosfärstryck, ändå.

Nej ström skall det dra, eleketroniskt skall det vara.
Och nu är batteriet slut i skjutmåttet igen... Får ta fram det gamla med nonieskalan.
Men analoga skalor kan väl ingen läsa av som är yngre än 35 år....

de
Roy
 

PederD

Aktiv medlem
Det finns mängder med elektroniska vattenpass för snickare, och dessa har ofta en tolerans på mellan +/- 0,05-0,2 grader.
 

Fogel70

Aktiv medlem
IMekaniska vattenpass för kameror har väl alltid funnits men de är ju inte elektroniska och ses därför som gammalmodiga, och töntiga. Nej eleketroniskt skall det vara oavsett om det är bra eller ej.
Mekaniska vattenpass fungerar utmärkt för stativfotografering, men de kan inte ersätta att ha ett elektroniskt vattenpass i den optiska sökaren som kan vara till hjälp vid handhållen fotografering.
 

MartinSelling

Avslutat medlemskap
Då får jag anse min inom feltoleransen

Intressant diskussion om detta ämne, jag har kommit fram till att jag låter det nog vara, det är ju självklart när jag tänker efter att det måste finnas en viss feltolerans.

Min visar en punkt fel i sökaren så det får jag väl vara nöjd med att den inte har större feltolerans än så!! Tack för Era inlägg, dom var intressanta att få ta del av.

Bästa hälsningar
//Jonas
 

MartinSelling

Avslutat medlemskap
En eftertanke bara, borde det inte kunna implementeras en slags nollställnings funktion som ex. elektroniska vågar har, det borde kunna lösas med en FW update, om kameratillverkarna orkar förstås, men jag är övertygad att det kommer i framtiden med nya kameror :) Kanske ett önsketänkande!

Bästa hälsningar
//Jonas
 

quarc

Aktiv medlem
Hej

Jag har konstaterat att det elektroniska vattenpasset verkar visa någon eller några grader fel på min K-7!?

Något som inte direkt stör mig eftersom jag använder den som grovjustering men det är lite anmärkningsvärt ändå att den inte visar helt rätt.

Jag har använt stativ på ett plant underlag med 3 st externa vattenpass för att dubbelkolla att jag inte missar något men det är kamerans elektroniska vattenpass som inte visar helt korrekt.

Är det någon mer K-7 ägare (eller någon med ett annat kameramärke) som har noterat detta eller är det bara min kamera som inte visar exakt vågrätt när det är vågrätt? Någon som vet om det går att åtgärda (garanti kvar) eller ska jag släppa det?

Mvh
Jonas
Mitt ena hus har också börjat visa snett. Var tvungen stänga av autoupprättningen annars blev alla bilder sneda. Inte ett tillräckligt stort problem för jag skall orka skicka in kameran till Pentax, men trist att en kul och faktiskt ganska användbar funktion inte är att lita på. Vore guld om det kommer en FW så man kan nolla passet själv. När jag tänker efter så kan det faktiskt vara så att felet uppstod i samband med att Pentax skruvade i kameran för några månader sedan.
 

ROYSAN

Aktiv medlem
Du har rätt Peter det finns eleketroiska vattenpass för snickare etc.
Det är dock svårt att finna några tydliga specifikationer.
Upplösning är en sak, kortids och långtidsnoggrannhet är helt andra saker.
Att kalibrera på en planskiva är ju ok, det stämmer någon dag.
Visst borde det finnas en nollställningsknapp på en kamera med vattenpass.
Varje fotograf borde då ha en planskiva i garaget att ställa sin kamera på varje morgon...
En planskiva av gjutjärn 12 kg a 2300 kr.

De eleketroniska vattenpassen verkar dyra 1500 kr och uppåt. Så något sådant i farsdagspresent blir det väl inte. Förhoppningsvis.

Vad får det kosta i en kamera i konsumentprisklassen under 10 000 kr?
Max 50 kr skulle jag tro.
Därmed skulle man nog inte kunna ställa några krav heller.

Kanske skulle ett eleketroniskt vattenpass i en kamera ha en noggrannhet av +-2 procent, vilket då gör +- 6,4 grader. Men det är nog optimistiskt att tro så gott om en så billig pryl inbyggd.

Jag har sökt på vinkelgivare, i form av själva chipet. det finns många exvis i ELFA katalogen. specifikationen är blank på raden för "accuracy"...

Jag kan tänka mig att ett eleketroniskt vattenpass i sökaren är en användbar grej. men kanske det tar fem år innan den blir brukbar. först skall ju konkurent A komma med ett bättre, sen konkurent B med ett ännu bättre....... Sen kommer det i de lite dyrare semiproffskamerahusen.

Själv får jag nöja mig med stödlinjerna i "titthålet" på min D90, inte helt fel det heller.

Får jag fråga om vattenpasset i Jonas K7 har en eller två axlar?
Dvs så att du kan hålla rak horisont och eller rakt även i framriktningen?


de
Roy
 

ROYSAN

Aktiv medlem
OK då finns det en viss utvecklingspotential i alla fall.

1. Två axlar synlig i sökaren borde vara nästa steg
2. Definerad noggrannhet
3. Mäjlighet att själv nolla mot rätskiva
4. Specad temperatur intervall
5. Specad absolut noggrannhet
6. Specad korttidsstabilitet och långtidstabilitet
7. Den skall tåla stötar
8. Specade egenskaper mot magnetfält


Det skall bli kul att uppleva utvecklingen de näramste åren.
Nya Fnukon D99, nu med två axligt eleketronikst vattenpass.

de
Roy
 

PederD

Aktiv medlem
Du har rätt Peter det finns eleketroiska vattenpass för snickare etc.
Det är dock svårt att finna några tydliga specifikationer.
Upplösning är en sak, kortids och långtidsnoggrannhet är helt andra saker.
Att kalibrera på en planskiva är ju ok, det stämmer någon dag.
Visst borde det finnas en nollställningsknapp på en kamera med vattenpass.
Varje fotograf borde då ha en planskiva i garaget att ställa sin kamera på varje morgon...
En planskiva av gjutjärn 12 kg a 2300 kr.

Det behövs ingen dyr planskiva för att kalibrera de elektroniska vattenpassen. En bordskiva, diskbänken eller golvet räcker, eftersom man mäter lutningen åt två håll under kalibreringsprocessen.
Det borde gå att implementera en likadan lösning i en kamera.

/Peder
 

MartinSelling

Avslutat medlemskap
Det går att kalibrera det "elektroniska vattenpasset"

Jag fick tillbaka min K-7 som har varit inne för rep andra gången på en månad och nu bad jag dom kalibrera det "elektroniska vattenpasset" samtidigt med sensorbytet och det gjorde dom perfekt, tidigare visade min mellan 1-2 grader fel vilket en del tycker ligger inom "felmarginalen".

Jag tycker att min kamera är bättre nu än när den var ny från fabriken, tack Kameraservice i Kungsör för hjälpen, det har varit lite för mycket strul i alla fall med min K-7 sen jag köpte den tycker jag, men som tur är har jag alltid fått bra hjälp direkt. så nu får jag hoppas att kameran håller resten av dess livslängd :)

Mvh
Jonas
 

MartinSelling

Avslutat medlemskap
Glömde fråga, när använder man ett vattenpass med två axlar, det horisontella förstår jag ju men åt det andra hållet, är det för att se om man får med för mycket mark eller himmel i bildutsnittet? (Nu var jag lite ironisk..)
 

Fogel70

Aktiv medlem
Glömde fråga, när använder man ett vattenpass med två axlar, det horisontella förstår jag ju men åt det andra hållet, är det för att se om man får med för mycket mark eller himmel i bildutsnittet? (Nu var jag lite ironisk..)
Det kan vara användbart när man fotograferar arkitektur/interiörer för att slippa att räta upp vägger i efterhand.
 
ANNONS