Annons

problem med Bulb (D90)

Produkter
(logga in för att koppla)

lindell21

Medlem
Tjena,

Igår så tänkte jag för första gången pröva på att ta en bild med riktigt lång slutarstid. Det var helt molnfritt så ville pröva att få stjärnorna som linjer över himlen :).

Ställde upp stativet med kameran på. fixade fokus etc, ändrar till fjärrutlösare och ställer in kameran i M läge för att ändra slutartiden till "bulb" och f/11. Allt är frid och fröjd hittills, trycker av med fjärrutlösaren och hör hur spegeln öppnas. när jag kommer tillbaka efter en timme för att sluta ta bilden så ser jag att den redan slutat och bilden är sparad. Har inte hunnit testa igen då jag vart lite frustrerad och la mig ner och sov istället för att forska vidare.

så min fråga är varför vart det så? är det någon inställning eller något annat jag gjorde fel? Kan inte kolla i instruktionsboken då nikons hemsida inte funkar för mig för tillfälligt.

Ber om ursäkt om detta är besvarat redan och eventuella stavfel, fortfarande för tidigt på morgonen :)

Mvh Sebastian
 

ROYSAN

Aktiv medlem
På sidan 85 i manualen till D90 står det:
I läge BULD kommer slutaren att hålla sig öppen så länge avtryckaren hålls intryckt, direkt eller via fjärrkontroll. Ingen maxtid finns som begränsar vad du vill göra.
Det skall således gå att göra det du tänkte.
Kanske batteriet tog slut endera i fjärren om du har en trådlös sådan, eller i kameran.

Men fick du inte en manual med kameran?
Jag har en på papper som följde med D90.
Dessutom lyckades jag ladda hem en svensk någonstans på nätet. Så en finns i mina olika datorer, hemma och på jobbet.

Ofta fösvinner manualen förstås, och den spännande filmen: "jakten på den försvunna manualen" börjar.

Det är trots allt mycket man kan lära sig genom att grundligt studera manualen.

Vore kul att höra hur det går och hur bilden blir?????

Den här årstiden är Jupiter mycket stark i sydöst på kvällen när det börjar mörkna. Det går inte att ta miste, då den syns redan vid skymmning och 19 - 20 tiden.
Man kan se Jupiters månar men en enkel kikare, men försök fästa dem på bild. Men en kikare exvis 7 x 50 mm ser man lätt att det inte är en stjärna utan en skiva som månen syns tydligt.

de
Roy
 

JazzBass

Aktiv medlem
På sidan 85 i manualen till D90 står det:
I läge BULD kommer slutaren att hålla sig öppen så länge avtryckaren hålls intryckt, direkt eller via fjärrkontroll. Ingen maxtid finns som begränsar vad du vill göra.
Det skall således gå att göra det du tänkte.
Kanske batteriet tog slut endera i fjärren om du har en trådlös sådan, eller i kameran.
Konstigt, för jag märkte i somras dessvärre samma sak som trådskaparen. Tänkte fånga lite stjärnspår med en timmeslång exponering eller så, och så hade den slagit av av efter bara 5-10 minuters exponering. Med fjärrkontroll trycker man annars en gång för att öppna slutaren och en till gång för att stänga den, så att batterierna i fjärrisen skulle ha nåt med saken att göra ser jag som uteslutet, och i mitt fall hade jag fulladdade batterier.

Det som dock kanske kan ha påverkat saken är om man haft långtidsbrusreducering påslaget. Jag tror att jag hade det på då, men jag är inte helt säker.

Annars är det troligen smartare med tanke på bruset att ta flera kortare exponeringar efter varann och slå ihop dem i datorn, än att ta en enda lång exponering. Men det kräver ju att man är där bredvid kameran hela tiden i så fall...
 

T.A

Aktiv medlem
Det verkar som att då batterierna blir kalla så slår kameran ifrån.
Det har jag upptäckt på min D300 då jag tar långa exponeringar under vintern. Ibland så hålls slutaren bara öppen så länge jag håller intryckt fjärr eller avtryck på kameran.
Värmer jag batterieerna en kort stund så funkar det en långexponerad bild till. Sen är det bara att värma igen.
Och jag har batteripack.
 

lindell21

Medlem
Är sjukskriven 2 veckor så kommer ha mycket tid att leka runt med kameran och göra saker jag normalt inte har tid med :)

@ROYSAN
Nej jag fick ju tyvärr inte med någon instruktionsbok, men har ringt affären så dom ska skicka en till mig så den kommer väl nästa vecka :).
haha ja förr eller senare så tappar man bort boken. Hade en D5000 innan och den instruktionsboken vart tagen på Mallorca.

tackar så mycket för infon om månarna, hoppas att det blir lika molnfritt idag som det va igår kväll så ska jag definitivt pröva igen.

@JazzBazz
Skönt iaf att veta att jag inte är ensam om problemet, men hopaps att man kan hitta någon lösning på det. Tänkte om det kanske kan bero på att jag gick iväg med fjärrisen. Jag hade kameran på altanen och själv gick jag in i huset för att värma mig.


@T.A
Tack för den infon, ska nog pröva att göra så jag också. Tar en bild, när jag hör att den stänger spegeln igen så tar jag ut batterierna och värmer dom och gör ett nytt försök, hoppas verkligen att det funkar.


EDIT: Prövade nyss att göra en lång expo inomhus och den slutade ta bilden efter ca 20min :S
 
Senast ändrad:

lindell21

Medlem
Prövade nyss inomhus med ett nyladdat batteri men efter 30 min så stängde den spegeln och bilden sparas...

Kanske borde ringa och fråga nikon om detta ><
 

ROYSAN

Aktiv medlem
Kameran drar nog betydligt mer ström när slutaren står öppen. Kameran stänger av i god tid, innna batteriet är slut, så att det inte skall bli fel, efterssom den kanske skall jobba med brusreducering en bra stund efter exponeringen.
Vid den här typen av fotografering borde man ha nätaggregatet, battaerieliminatorn EH-5a.
Men med kontinuerligt öppen så länge man trycker på kanppen kanske man menar en viss begränsad tid.

Det mesta betyder ju inte vad det står i dag. Eller det mesta folk säger betyder något annat.
(läs vad politiker säger). ja betyder nej ibland. "Absolut" kan betyda vad som helst.

Ang månen se denna bild:
http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap100929.html
"Bara att ställa upp kameran och vänta några dagar"...

Här kan du se en astronomisk bild per dag http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/archivepix.html
Ibland mycket häftiga bilder.

Men nog är månen ett spännande objekt för den som vill labba.
Själv har jag försökt med min D90 kopplad på ett spegelteleskop, 105 mm x 900 mm. Men det verkar som om stativet är för klent. det blir aldrig bra. Eller så är atmosfären för skitig.

de
Roy
 

lindell21

Medlem
30min är max i Bulbläge på konsumentkamerorna.

DXXX och DX låter dig ha "obegränsad längd".
Det var tråkigt att höra. Lusläste manualen till D90 och även där står det att 30min är max ><. Men man kan inte få allt hela tiden :), går säkert lika bra iaf, sålänge man inte har brusreducering vid lång expo på hög...
 

perstromgren

Aktiv medlem
30 minuter är rätt mycket, även med bl 11 och ISO 100. Jag skulle gissa att du behöver gråfilter för att inte överexponera.

Per

PS. Hur blev bilden som avbröts, förresten? DS.
 

lindell21

Medlem
30 minuter är rätt mycket, även med bl 11 och ISO 100. Jag skulle gissa att du behöver gråfilter för att inte överexponera.

Per

PS. Hur blev bilden som avbröts, förresten? DS.
Jag hade helt velat ha stjärnsträck över hela bilden och då räckte inte 30 min men vart ända halvt nöjd med den:), borde dock ha väntat 15 - 20 min innan jag tog den, den vart något ljus. Men det var första gången jag prövade på detta. Andra gången jag prövade så gick allt riktigt bra till farsan sket i va jag bad han om och tände en lampa så det lyste in i kameran, sen när jag kollade på bilden så var det inget att ha. Men hoppas att det blir molnfritt inom en snar framtid igen.
Är det något speciellt jag borde tänka på när jag försöker mig på denna sortens foton?

För tillfälligt så äger jag inget gråfilter till det objektivet jag använder och har tyvärr inte råd att köpa något då jag är sjukskriven i totalt 3 veckor så måste hålla i pengarna lite.
 

lindell21

Medlem
Sättet att fixa detta verkar vara att ta ett stort antal 30-sekundersexponeringar och lägga dem på varann i något lämpligt program.

Se t.ex. denna diskussion: http://www.flickr.com/groups/nikon_d90/discuss/72157616715083640/

Per.
Läste diskussion på flickr och ja det värkar som det är 30 sekundersexponeringar som gäller.
Det borde väl funka okej med intervall fotografering? är ju annars bara att pröva sig fram och se vad som blir bäst :)

vill passa på att tacka alla som svart :) så tack så mycket
 

ROYSAN

Aktiv medlem
Det går ju att dubbelexponera upp till tre bilder på samma bild med D90.
Så 90 minuter torde då går.
Ja, jag har en svag aning om detta med 30 minuter, efter tidiagre lusläsning av manualen.
Men idag betyder ju spåket inte rikigt vad det gjorde förr.
Oändlig tid betyder i dag exvis 30 minuter.
Ja betyder ofta nej särksilt om politiker säger det.
Fattaru vet jag inte vad det betyder , men troligen betyder det youknow.
Absolut kan betyda vad som helst idag och sägs ofta dubbelerat.
Ja det var lite nysvenska det.

Ser fram emot bildresutaltet i alla fall???

de
Roy
 
ANNONS