Annons

Ni som har en D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

SaraHellberg

Ny medlem
Funderar starkt på att köpa en D90 men undrar lite saker och hoppas att någon vänlig entusiast har tid att upplysa mig... :)

Hur ser det ut när man tittar i sökaren? Finns någon typ av skärpeinställningsgrej/prisma i mitten? Vilken info får man på "sidorna"?

Enkelt att fota helmanuellt?
Iso-tal, hur högt kan man fota med utan att det blir kornigt och grötigt?
Färgåtergivning (generellt, beror även på objektiv kanske?)?

Jag önskar en digital som känns mer som en gammal hederlig kamera och som man slipper stå och krångla i menyer med mer än nödvändigt - finns det direktfunktionsknappar för de vanligaste inställningarna?

Övriga synpunkter? Är ni nöjda med ert köp, isf varför/varför inte?

Tack på förhand

/Köpsugen
 

ErlandH

Aktiv medlem
D90 är en trevlig kamera. Men det bästa är nog att du går till en butik och tittar på den. Då får du svar på dina frågor.
 

SaraHellberg

Ny medlem
Självklart ska jag göra det också, men en hel del grejer är det svårt att få grepp om förrän man verkligen börjar använda kameran, därför frågar jag de som fotat med den en längre tid. Lätt att missa saker vid en snabb koll tycker jag :) Men sökaren etc kan jag ju kolla där.
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Hej ! En D90 är ett helt utmärkt val,du har snabbknappar till alla viktiga funktioner och all info i sökaren plus att den är helt utmärkt att fota manuellt med.Man kan gå rätt så högt i ISO utan att det blir "grötigt".Har tagit bilder på ISO 2500 som ser helt ok ut.Du kommer inte att bli besviken på D90 och dessutom är den "gammal och hederlig " som du säger ! MVH.
 

Tell

Aktiv medlem
Det enda dom har som hjälp för manuell fokus på en D90 är den gröna lampan nere i vänstra hörnet som lyser om du har fokus. Annars så finns det på D300 och "över" även pilar som säger vilket håll du ska rotera för att fokus. Fast D90n är ändå helt okej för manuell fotografering. Ratt för slutartid har du sen vid tummen och så kan du ställa in funktionsknappar för att snabbt kunna ändra iso också.
Föresten så finns det ju splitscreens att köpa till nästan alla Nikon-kameror. Kolla ebay t ex.
 

gpq

Aktiv medlem
Enkelt att fota helmanuellt?
Ja, det är enkelt. Man har hjälp av histogrammet för att utvärdera exponeringen, och det finns en gafflingsfunktion som gör att du i snabb följd automatiskt kan ta tre olika exponeringar.

Det som är svårt är att ställa fokus manuellt vid stora bländaröppningar. Det korta skärpedjupet i kombination med att sökaren inte är jättestor, samt avsaknaden av split/prisma i sökaren, gör att det är svårt att se vad som är i fokus. Ett trick är att använda live view och zooma in maximalt för att få hjälp med detta.
 

Twilice

Aktiv medlem
Hur ser det ut när man tittar i sökaren? Finns någon typ av skärpeinställningsgrej/prisma i mitten? Vilken info får man på "sidorna"?

/Köpsugen
Jag vet inte om jag förstår vad du menar. Är ingen expert, men det sitter en liten liten knapp bredvid sökaren som man kan vrida på för att ändra "fokus till sökaren" om man tycker att själva sökarbilden är suddig (inte bilden man tar) Om det är en sådan du menar så finns det.

Sen finns det mer rattar än på de billiga versionerna så det är lätt att ändra inställningar för allt.
 

gpq

Aktiv medlem
Jag vet inte om jag förstår vad du menar. Är ingen expert, men det sitter en liten liten knapp bredvid sökaren som man kan vrida på för att ändra "fokus till sökaren" om man tycker att själva sökarbilden är suddig (inte bilden man tar) Om det är en sådan du menar så finns det.
På bilderna längst ner till höger på den här sidan kan man se skärpeinställningshjälpen som Twilice menar. http://en.wikipedia.org/wiki/Focusing_screen Någon sådan finns inte i D90 i standardutförande.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag vet inte om jag förstår vad du menar. Är ingen expert, men det sitter en liten liten knapp bredvid sökaren som man kan vrida på för att ändra "fokus till sökaren" om man tycker att själva sökarbilden är suddig (inte bilden man tar) Om det är en sådan du menar så finns det.
Tror inte det är det hon menar, det är dioptriinställningen du tänker på.

Det hon tänker på är om mattskivan har snittbild och prisma för att underlätta manuell fokusering.

En D90, och alla andra DSLR vad jag vet, saknar snittbild och har alltså en jämn mattskiva. Däremot fins det pirat-mattskivor med snittbild till vissa modeller att köpa om du är intresserad av MF. Men sen ska du veta att en DX-kamera har mindre sökare, det gör dem svåra att fokusera manuellt med. Däremot är liveview ett hjälpmedel här, man kan förstora bilden på det man vill fokusera på så man ser exakt hur skarpt det är.

En kamera blir mer lik en "gammal hederlig" kamera ju dyrare den blir skulle jag vilja säga. D90 och uppåt har två rattar som gör det mycket enklare att använda hel- och halvautomatik då man har en till bländare och en till slutartid eller en till någon av dem och den andra till exponeringskompensation.

Inte förrän du kommer upp på D700 (FX) får du en hyfsad sökare och proffsmodellerna i D3-serien har riktigt fina sökare.

Vad har du för erfarenhet av DSLR innan?
 

perstromgren

Aktiv medlem
Funderar starkt på att köpa en D90 men undrar lite saker och hoppas att någon vänlig entusiast har tid att upplysa mig... :)
Reglagen på en D90 är ungefär som på din D70, fast modernare. Titta på dpreviews-länken du fick tips om, så kan du jämföra knapp för knapp.

Varför vill du fotografera helmanuellt, förresten?

Per.
 

ROYSAN

Aktiv medlem
Själv har jag bytt mattskivan till en med snittbildmätare och mikroprisma, vilket då gör att fokusering manuellt blir som förr....
För övrigt kör jag alltid i M , dvs helmanuellt.
Väljer oxo färgtemperatur manuellt.

D90 är mycket trevligt

Jag brukar vara lite för snål med känsligheten, (ASA)
men visst tåld den 1600 eller 3200 ASA utan vidare.

Roysan
 

bjoele

Aktiv medlem
Själv har jag bytt mattskivan till en med snittbildmätare och mikroprisma, vilket då gör att fokusering manuellt blir som förr....

Ja, har hört om att man kan göra det, hur funkar det egentligen? Vad kostar det? Hur gör man? Blir det lika bra som "vanligt"?
De jag har sett har kostat kring 100 dollar, vilket väl blir en tusenlapp när de hittat hit ungefär. Utan installation.

http://www.katzeyeoptics.com/item--Nikon-D80-D90-Focusing-Screen--prod_D80.html verkar välrennomerad. http://www.katzeyeoptics.com/files/install4.pdf visar hur installationen går till.
 

zingiber

Aktiv medlem
jag förstår att vissa köper mattskivor för äldre manuella kameror och filar ner dem till lagom storlek.

om det är någon som har erfarenhet hör vi gärna några råd kring val av skiva och själva filningsproceduren?
 

ROYSAN

Aktiv medlem
Gär köpte jag min mattskivka med nsittbild och mikroprisma.
Jag använde samma skiva till både D80 och D90.
http://www.focusingscreen.com/product_info.php?currency=EUR&cPath=22_54&products_id=170
Här finns en beksrivning öve rhur det går till: http://www.focusingscreen.com/work/d80.htm

Men det är lätt gjort att förstöra kameran så skall man göra detta bör man dels ha verktyg dels ha gott handlag. föreställ dig vad som skulle kunna hända om du klantar till det.

Att fila ner en gammal skiva tror jag inte på. Det kan krävas shimsning på tiondls mm för att skärpan skall hamna på samma ställe i sökaren som till bildsensorn.

Den som vill se hur det ser ut kan bara ta av objektive och kika in uppåt så syns skivan och låsfjädern.

Här syns fem olika mattskvor och de kostar från 42 till 75 dollar.
http://www.focusingscreen.com/index.php?cPath=22_95

För att riktigt få effekt av snittbild och, eller mikroprisma krävs ett relativt ljusstarkt objektiv. Men då blir det å andra sidan mycket bra!

Skivan kommer med pincett, specialverktyg, gumitutor för fingertopparna och utförlig beskrivning, allt föredömliogt packat.

OBS! Jag tar inget som helst ansvar för någon som försöker sig på detta! Se mitt inlägg endast som ett tips!! Dvs kom inte till mig om du klantar till det.


de
Roy
 

Bostrom1

Aktiv medlem
Det enda dom har som hjälp för manuell fokus på en D90 är den gröna lampan nere i vänstra hörnet som lyser om du har fokus. Annars så finns det på D300 och "över" även pilar som säger vilket håll du ska rotera för att fokus. Fast D90n är ändå helt okej för manuell fotografering. Ratt för slutartid har du sen vid tummen och så kan du ställa in funktionsknappar för att snabbt kunna ändra iso också.
Föresten så finns det ju splitscreens att köpa till nästan alla Nikon-kameror. Kolla ebay t ex.
På min D5000 finns det pilar i sökaren som visar om fokuspunkten är framför eller bakom motivet, så man tycker ju att det ska finnas på D90 också!
 
ANNONS