Annons

Leica D-lux 5 officiell

Produkter
(logga in för att koppla)

t0dy

Ny medlem
Hej alla!

Jag har blivit väldigt intresserad av att skaffa mig en riktigt bra kompaktkamera. Dem jag kollat främst på är Canon G12, Nikon P7000 och Panasonic LX5 där den sistnämnda är mest intressant tack vare mindre storlek och lägre vikt än de andra två, samt bra optik och bra filmningsmöjligheter.

Nyligen såg jag även Leica D-Lux 5. Vad jag fattar det som är ju D-Lux 5 och LX5 exakt samma kamera förutom lite designskillnader och firmware samt att Leica har bättre garanti och att dem skickar med Lightroom.

Vad jag är mest nyfiken på är om Leica med sin "bättre" firmware har bättre ISO-brus-hantering eller om det är exakt samma brushantering som i LX5? Den sistnämnda skall vad jag har läst inte ha någon vidare bra brushantering, vilken har 800 som smärtgräns eller 1600 om man inte är lika petig som jag.
En annan fråga kopplad till denna kan vara: är LX5 bra vid dåliga ljusförhållanden trots halvdan brushantering? Jag gillar verkligen att fota i lågt ljus.

Tack för hjälpen!
 

Krisiun

Aktiv medlem
Vad jag är mest nyfiken på är om Leica med sin "bättre" firmware har bättre ISO-brus-hantering eller om det är exakt samma brushantering som i LX5? Den sistnämnda skall vad jag har läst inte ha någon vidare bra brushantering, vilken har 800 som smärtgräns eller 1600 om man inte är lika petig som jag.
En annan fråga kopplad till denna kan vara: är LX5 bra vid dåliga ljusförhållanden trots halvdan brushantering? Jag gillar verkligen att fota i lågt ljus.

Tack för hjälpen!
Ställer mig skeptisk till att det skulle vara någon skillnad på den punkten. Rätta mig gärna om någon har erfarenheter. Skulle vara skoj att se jämförande tester mellan de två.

Än så länge är det enda jag sett är folk som säger att det är mer "Leica feel" i bilder tagna med D-Lux 5. Om det är något som de säger för att döva samvetet för att det har lagt ~2500 kr extra för att få en LX5 med ett annat skal skall jag låta vara osagt ; )

Även om brushanteringen skulle vara sämre så har ju LX5 bländare 2.0 i vidvinkel jämfört mot 2.8 hos Canon o Nikon. Vet inte om det väger upp brushanteringen men något borde det ju betyda.
 

t0dy

Ny medlem
Jo, jag med. Jag vet inte vad det är som påverkar brushantering, men antog att det var firmwarens jobb.
Blivit väldigt sugen på en D-Lux 5, mycket för att jag har jobbat med Leicas mätinstrument som mättekniker, är diggar verkligen deras kavlitetskänsla. "Bara grejen att äga en Leica-kamera..." haha..

Men nu när jag bestämt mig för att behålla min D90 med fyra objektiv och blixt får det bli en LX5 istället, att använda som komplement till den.

Om nån mot förmodan skulle hitta någon som jämfört bildkvalitet och low-light-jämförelser mellan D-Lux 5 och LX5 skulle jag gärna vilja se dem!

Tack!
 

anteboy65

Ny medlem
Vad trött jag blir...

Nu har jag i flera dagar letat information om den påstådda skillnaden i firmware mellan D-Lux 5 och LX-5. Vissa påstår att det finns en skillnad och andra inte. Så här svarar Cyperphotos representant:

-"Det är en annan mjukara internt i kameran, Leica är inte och petar lika mycket i främst jpg bilderna som övriga märken som gärna skärper upp, ökar ontrast och vrider upp färgerna för att få mer sting i bilderna, fotar du i RAW så spelar det mindre roll då man ändå gör det i datorn."

Och så här svarar Gunnar Olssons Foto:
-"Har du redan LR3 så är det enda argumentet Leica-logon, snygg iofs. men
kanske inte värd 2500Kr..."

...och på min följdfråga till G O Foto:
Från ett antal håll har jag hört att det är annorlunda firmware i leican och att utseendet mellan bilderna skiljer sig åt. Inte så mycket, kanske inget alls på raw formatet men att jpg kvaliteten är olika. Att leican inte har lika uppskruvade värden för färg, skärpa etc. Sen också att menyerna ser olika ut. Är det något du har observerat?

Svarar Gunnar Olssons Foto:
-"Ja, det var något vi hörde för några år/modeller sedan, oklart om det fortfarande är så.
Det kan likagärna vara så att kameror för olika marknader, europeiska, amerikanska eller asiatiska, är olika kalibrerade gällande tex. färg, skärpa mm. Menyerna har samma inställningsmöjligheter men olika grafiskt utseende."

Ska det vara så svårt att ta reda på en skillnad i mjukvara? Man skulle kunna misstänka att Cyperphoto gissar men också att Gunnar Olsson Foto gissar. Ingen ger intryck av att konkret ha testat. Det är väl för fasiken bara att ta kort under identiska förhållanden och inställningar om man har tillgång till båda kamerorna och publicera bildbeviset på webben? Borde inte Leica själv ha intresse av att beskriva denna skillnad? Jag är mycket sugen på att köpa Leican istället för Panan men det känns kymigt att inte kunna ha något vettigt argument förutom att jag får en stilistiskt snygg kamera med ett rött plastmärke för extrapengen. LR3 har jag redan... Jag vill köpa kamera NUUUUUUUUUUUUUUUUUUU
 

t0dy

Ny medlem
Några saker som ytterligare väger mitt val åt Panasonic-hållet är att det finns en del som säger att Leican har "slippery surface", att den inte har samma grepp som LX5 och att den sistnämnda även fördelaktigt kan användas med VIERA Link till både min och mina föräldrars Panasonic TV-apparater.

Känns numera som att det enda man går miste om är mer intuitivt gränssnitt i kameran (kanske), längre garanti samt högre resell value.

anteboy65: Japanphoto har både D-Lux 5 och LX5. Du skulle ju kunna skicka iväg ett mail till dem och be dem kolla skillnaderna? :)
 

matlep

Aktiv medlem
Prova maila eller ringa Peter på Wibergs foto, han säljer också båda märkena och brukar ha bra koll. Annars kan du ju fråga på mässan i helgen om du skall dit. http://www.wibergsfoto.se

Men å andra sidan, om du är sugen på Leican, köp den då.
 

Krisiun

Aktiv medlem
Borde inte Leica själv ha intresse av att beskriva denna skillnad?
Mmm, men om det inte är någon (större) skillnad så är det kanske smart av Leica att inte gå ut med det i klarspråk utan leva på varumärket och "the Leica feel" ; ) Det kanske inte ligger i kameraffärernas intresse heller att göra ett test som eventuellt visar på att det inte är någon (större) skillnad. Får hålla koll på lite test-sighter helt enkelt. Själv tycker jag Leican är snyggare men det lutar nog åt en LX5 för min del.

Har man inte Lightroom så är ju det ett ganska bra argument att köpa Leican (å andra sidan är det kanske inte så många som köper en sådan kamera som inte redan har Lightroom eller motsvarande).
 
ANNONS