Annons

Räkna ut gånger zoom??

Produkter
(logga in för att koppla)

Wunsch_77

Medlem
Hej alla är ny på forumet:)

Har en Canon Eos 550D kamera och funderar på att köpa ett teleobjektiv, har tittat på Canon EF 70-200/4,0 L USM för ca 6000kr

Jag undrar hur man vet eller räknar ut vilken gånger zoom man får med ett sådant objektiv (x?)??

Gärna lite komentarer angående det objektivet med, kvalite etc, det ligger i vad min budget tillåter just nu men det kanske finns ännu mer prisvärda eller bättre för dom pengarna?
 

Curt L

Aktiv medlem
Hej Robert, och välkommen!
200/70 =2,85 ggr
Det är absolut ett prisvärt objektiv, både vad det gäller bild- och byggkvalitet.
 

ROYSAN

Aktiv medlem
"Räkna ut gånger Zoom"
Du menar förmodligen Zoomförhållandet, eller brännviddsförhållandet.
Vilket då är ett förhållande mellan längsta och kortaste brännvidd.
Ex på ett 18 - 135 mm objektiv blir det då 135/18= 7,5.
(Snedstreck betyder division. Dvs förhållande).
"gånger Zoom" 7,5 är nu en "faktor". Man skulle kunna säga Zoomfaktor.
Ju större Zoomförhållande ju mer kan man ändra brännvidden, (Zooma)
Stor Zoomfaktor tenderar att göra objektiven sämre, det är ju inte helt lätt att göra en bra obejktiv med stort brännviddsområde.
Viktigare data kan vara ljusstyrka och kontrast, (skärpa).


De
Roysan
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Om du tänker på det som står på en kompaktkamera, så går det inte alls att jämföra med ditt objektiv.

X zoom som det står på en kompaktkamera talar om hur många gånger lälngre brännvidden är i tele.änden än vad den är i vidvinkel-änden. Vet an inte vad den är i vidvinkel-änden är det helt meningslös kunskap som bara ger en aning om det är stort eller litet zoomomfång.

Jag misstänker att du tänker på gånger zoom ungefär som gånger förstoring hos en kikare eller förstoringsglas?
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag misstänker att du tänker på gånger zoom ungefär som gånger förstoring hos en kikare eller förstoringsglas?
Jag skulle också gissa att det är vad frågaren är ute efter. Vi får hjälpa till att reda ut begreppen.

De flesta kompaktkameror börjar på vad som i 35mm-motsvarighet är 28 eller 35mm. De 200mm som objektivet i frågan då skulle motsvara är 200/35 (rep 200/28), alltså 5.7 resp 7.1 ggr zoom. Men som sagt; det är ett väldigt märkligt sätt att räkna.

Tänk så här i stället:

1. Ställ ditt nuvarande objektiv på 50mm med zoomringen.
2. Ta en bild och släpa in i ett bildhanteringsprogram, vilket som helst.
3. Skär ut bilden till en fjärdedel på bredden och höjden.

Nu har du en bild som motsvarar vad du skulle få som hel bild med 200mm.

Klokare?

Per.
 

and30ers

Aktiv medlem
Jag undrar hur man vet eller räknar ut vilken gånger zoom man får med ett sådant objektiv (x?)??

Gärna lite komentarer angående det objektivet med, kvalite etc, det ligger i vad min budget tillåter just nu men det kanske finns ännu mer prisvärda eller bättre för dom pengarna?
xZoom är inte en relevant fråga, vad menar du?

EF 70-200/4L är ett mycket bra objektiv i den mån att det är skarpt, välbyggt och har snabb autofokusmotor. Men 6.000kr är inte ett bra pris då du köper det för 4.580kr här http://www.cameranu.nl/en/artikel/34/Canon_EF_70-200mm_f_4.0L_USM.html inkl moms och frakt.

Alternativa telezoomar från Canon?
EF 70-200/4L IS, samma objektiv med bildstabilisering och ytterligare bättre optiska egenskaper kostar 8.350kr.
EF 70-200/2.8L, samma objektiv men med ett steg större bländare, kostar 8.600kr.
EF 70-300/4-5.6 IS, billigare med bildstabilisering, inte riktigt samma mekaniska och optiska kvalitet eller AF-snabbhet men fortfarande riktigt bra för 3.750kr.
EF-S 55-250/4-5.6 IS, ännu billigare med bildstabilisering, helt ok optiska egenskaper, långam AF och plastigt byggd, för 1.925kr

Alternativa telezoomar från andra tillverkare?
Tamron 70-200/2.8, bra bygge och skärpa, ej stabilisering, långsam AF, för 5.490kr
Sigma 70-200/2.8, bra bygge och skärpa, ej stabilisering, snabbare AF, för 6.890kr

Alla priser från www.cameranu.nl/en inkl moms och frakt.
 

Wunsch_77

Medlem
Tackar för alla svaren, nu blev jag mycket klokare

Som vissa nämnde så var jag ute efter förstoringen som hos en kikare, ville nämligen bilda mig en ungefärlig uppfattning om hur mycket objektivet kunde zooma i praktiken så att säga, svårt annars när man bara har siffror och teorier:)
 

Trannel94

Avslutat medlemskap
Om du är van vid tubkikare så blir en jämförelse denna. Har en Kowa, den minsta, med 50 mm öppning och rätt kort. På den har jag ett okular som ger på denna 22x. På den större och längre tuben med 60 mm öppning ger den 27x. med samma okular. På min 22x får jag ett utsnitt som på APS kamera motsvarar runt 400 mm.
 
ANNONS