Annons

Att stitcha ihop 108 bilder till 1 panoramabild

Produkter
(logga in för att koppla)

mrkvick

Aktiv medlem
Fyttihelv..te...

Riktigt riktigt coolt!!
Hoppas nån gång i livet få ihop 4 bilder till en....
Bra jobbat!
 

adamhaglund

Aktiv medlem
Kul att du gillade videon!

Och det är inte så svårt att stitcha, testa själv! Hemligheten finns i Adobe Bridge där man väljer Tools -> Photoshop ->Photomerge. :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Bra resultat!
Hur stora bildfiler i MB jobbar du med och vilket format?
Jar bara gjort panoramor i Elements 8 och där säger programmet ifrån när det blir mer än 10 bilder. Då använder jag .PSD som Lightroom gör av mina RAW-bilder (och, ser jag, de är ju på 35 MB!).
 

adamhaglund

Aktiv medlem
Bra resultat!
Hur stora bildfiler i MB jobbar du med och vilket format?
Jar bara gjort panoramor i Elements 8 och där säger programmet ifrån när det blir mer än 10 bilder. Då använder jag .PSD som Lightroom gör av mina RAW-bilder (och, ser jag, de är ju på 35 MB!).
Jag brukar göra om raw-filerna till jpeg, högsta kvalitet. Om det är många bilder, som det var i det här fallet, så brukar jag samtidigt förminska filerna till ca 2-3000 px på längsta sidan för att det inte ska bli ohanterligt.

Men innan jag gör det brukar jag först göra en testbild för att se om det är värt att jobba vidare med. Då gör jag först jpg-bilder som är ca 500 px stora, och mergear ihop dem till en bild - det brukar gå snabbt och bli rätt kantigt och fult, men det ger en fingervisning om bilden kommer att funka eller ej.
 
ANNONS