Annons

Fujifilm X10

Knight Palm

Aktiv medlem
Jämförelse mellan Fujifilm X10 & MFT

... eller har jag fel?
Jag brukar räkna med att antal bländarsteg i handikapp från 2/3" sensorn till MFT är lika stort som handikappet från µ43 till småbild, ~2EV. I så fall får jag till följande motsvarigheter:

Källkod:
Fujifilm X10 (2/3") =>   MFT (4/3)
------------------------------------
 7.1mm @ ƒ/2.0  =>  14mm @ ƒ/3.9
28.4mm @ ƒ/2.8  =>  56mm @ ƒ/5.5
25.0mm @ ƒ/2.0  =>  49mm @ ƒ/3.9
 

zingiber

Aktiv medlem
Ratt för exponeringskomp?

Jag hade hellre sett en dedikerad ISO-ratt än ett hjul för exp komp. Jag byter ISO väldigt ofta, använder mig av exp komp mer sällan. Men det kanske bara är jag?
Med dessa små "kompaktsensorer" brukar läsbruset vara i princip oberoende av ISO, så det finns inte så stor anledning att skruva ISO utan istället koncentrera sig på att sätta exponeringen "rätt".
Det finns ju inte heller särskilt stora möjligheter att jobba med skärpedjupet, så med tidsprioritet plus exp.komp lättåtkomligt kommer man ganska långt IMO.
 

AFJ

Aktiv medlem
Med dessa små "kompaktsensorer" brukar läsbruset vara i princip oberoende av ISO, så det finns inte så stor anledning att skruva ISO utan istället koncentrera sig på att sätta exponeringen "rätt".
Det finns ju inte heller särskilt stora möjligheter att jobba med skärpedjupet, så med tidsprioritet plus exp.komp lättåtkomligt kommer man ganska långt IMO.
Nu är jag inte med riktigt.

Jag kan för lite - vad menas med "läs"-brus?

När jag fotar med min systemkamera tycker jag att skillnaden i brus mellan ISO 100 och 400 är ganska marginell.

Om jag däremot använder en kompaktkamera upplever jag skillnaden mellan 100 och 400 som avsevärd.

För mig är "rätt" ISO viktigare med en kompakt än med en systemkamera.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Fujifilm X10 - Owner's Manual

.
Fujifilm X10 är rikligt utrustad med många användbara funktioner, t.ex. ett elektroniskt 'vattenpass' som hjälper till att hålla horisonten vågrätt.

Kameran har en riklig implementering av AUTO ISO, samt att en dito ändring enkelt kan nås via 'Fn'-knappen. Två 'Custom'-lägen finns också.

Jämför jag med min XZ-1, som också har många funktioner, visserligen lika med två inmatningshjul, så tillför X10 med ett antal knappar ytterligare, samt en extra ratt för exponeringskompensation ett avsevärt lyft, ifall man är beredd att lämna de för kompaktkamerorna typiska automatik-inställningarna.

Personligen skulle jag inte vilja byta ratten för exponeringskompensation mot en fix ISO-snurra. Nu har min XZ-1 visserligen en snurra för ISO-val på ratten runt objektivet, men oftare vid vintermotiv för att få teckning i snön använder jag helst exponeringskompensering. Gamla OM-1 hade en ISO-snurra däremot, OM-2 det bästa av två världar med både och. Allra bäst för vinterfoto är förstås den SPOT-HI mätning som Olympus DSLR ärvt från gamla OM-3/OM-4.

En ratt för exponeringskompensering är ju mer universell och kan användas tillsammans med 'bracketing' i olika former. Hur en X10 passar individuellt återstår förstås att se, lämpligast provar man det i fotoaffären. Till 'syvende og sidst' så är det här ju "bara" en kompaktkamera, så de flesta bilder tas nog i läge P (eller Auto) - åtmistone gör jag det med min XZ-1.

P.S. Manualen kan eventuellt ge svar på frågor.

Ref:
 
Senast ändrad:

holycrap

Aktiv medlem
Raw knapp? Är det verkligen så illa att man måste trycka på den knappen innan varje exponering? Kan man inte i menyn ställa in konstant raw format? Om så är fallet är kameran inte så intressant längre..
Broschyren är lite vag där. De skriver att JPG är default men om du vill ta nästa bild i RAW+JPG kan du trycka in knappen. Jag utgår ifrån att man kan ställa in så att kameran alltid tar RAW - allt annat vore ju vansinne!

Jag tycker dock att det är dumt att ta upp en sådan här sällan använd funktion på en dedikerad knapp.

Blev nyfiken på detta och kollade i manualen.

[klipp /P]

P.S. Manualen kan eventuellt ge svar på frågor.

Ref:
Vad jag förstår av att läsa sida 55 och sida 102 så kan man välja RAW i menyn. Knappen kan sedan tillfälligt ändra denna inställning för en bild i taget enligt tabellen på sida 55. Kameran är räddad!

/P
 

mazeson

Aktiv medlem
Pris

Lägsta pris i Sverige just nu verkar vara hos Hegethorns. Pris: 4990:-
Kameran beräknas komma in under veckan eller nästa vecka.
 

AFJ

Aktiv medlem
Blev nyfiken på detta och kollade i manualen.



Vad jag förstår av att läsa sida 55 och sida 102 så kan man välja RAW i menyn. Knappen kan sedan tillfälligt ändra denna inställning för en bild i taget enligt tabellen på sida 55. Kameran är räddad!

/P
Ja, och det finns en programmerbar Fn knapp som jag kan lägga ISO på!

Såg också att det finns en slow-motion film med 70 bilder/sekund i VGA-upplösning - kan passa bra som golf-svings kamera också.

Blir mer och mer sugen! :)
 

light

Aktiv medlem
Detta att det inte lär finnas någon info alls i sökaren, tex inte ens en fokuspunkt, hur ser ni på det?
 

mazeson

Aktiv medlem
Pris o tillgänglighet

Kameran rapporteras nu komma in 16 november.
Lägstapris i Sverige är just nu 5369:- (Igår hade Hegethorn den uppe för 4990:- men verkar ha ändrat priset.)

Den lär väl ligga i spannet 4800-5500:-


Jag tror man kan leva med, o kanske leva väldigt väl, med att sökaren inte visar fokuspunkterna.
 

AFJ

Aktiv medlem
Detta att det inte lär finnas någon info alls i sökaren, tex inte ens en fokuspunkt, hur ser ni på det?
Visst är det synd.

Man får väl se det som så att de flesta kameror i den här storleken saknar sökare över huvud taget så någon avgörande punkt tycker jag inte det är.
 

mazeson

Aktiv medlem
Bildkvaliteten

Det är väl ändå bildkvaliteten som är det primära.
Vad jag har sett, utan att göra någon djupare analys, utav de bildprover som finns att tillgå, sä levererar kameran bra, acceptabla bilder. De verkar inte överskärpta i processen, men visst hade man velat ha jämförande resultat jpg-RAW, vid olika ISO.
Min Canon S90 levererar acceptabel bildkvalitet upp till 400 ISO. Jag förväntar mig att X10 bör då kunna ha acceptabla resultat åtminstone ett steg till, dvs 800 ISO.

Sedan får jag på köpet en kamera som är snabbare att hantera, där jag zoomningen själv, precis som på mina DSLR, och med en genomsiktssökare (ehuru utan information), med bilxtsko, snabbare bildhastighet mm mm.

Det blir nog en sådan...
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag håller nog med Erland. Det primära är inte bildkvalitén. Är det det jag är ute efter så får det bli min systemkamera.

Vitsen med en kamera som X10 - tycker jag - är att den är en vettig kompromiss mellan bildkvalité, handavande, storlek och pris.

Jag förväntar mig att en X10 har ungefär samma bildkvalité som S95/S100. Dess ljusstyrka vid teleläget bör dock göra att man i praktiken kommer att fotografera vid lägre ISO och därmed få bättre kvalité.

Sedan hoppas jag att den är lättmanövrerad och att sökaren är användbar.

Största farhågorna har jag för att den kommer att kännas alltför klumpig i förhållande till Powershoten.
 

mazeson

Aktiv medlem
OK, ok, jag håller med er.
Det är kanske mer att det finns en bottomline vad gäller "IQ" som jag pratar om.
Det är ju handhavandet, som ju kanske är mer DSLR-kameralikt, som vi alla är ute efter.

Ja, en S90/95/100 kan man prega ner i fickan. Det kan man nog inte med en X10, men å andra sidan är väl det vad man får betala för att få just mer "kamerakänsla".
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ja, en S90/95/100 kan man prega ner i fickan. Det kan man nog inte med en X10, men å andra sidan är väl det vad man får betala för att få just mer "kamerakänsla".
Ja, ungefär så tänker jag också. S90 är en kompromiss som iofs ger hyfsade bilder, men inte är tillräckligt rolig att plåta med för att få följa med så ofta som den borde.

Ska bli enormt spännande att känna på X10 om ett par veckor. Den verkar ju inte bli orimligt dyr heller. Lite trist att zoomen bara går ner till motsvarande 28 mm och inte 24 mm.

När det gäller storleken kräver ju även t ex S90 något mer än en byxficka för att få plats så det kanske inte behöver vara en avgörande sak.
 

HNormark

Aktiv medlem
Jag har märkt att ju bättre prylarna är konstruerade desto högre krav får jag på bildkvaliteten. T.ex. så har jag en Olympus E-PL2 och en S95. Eftersom Olympusen inte går ner i fickan och känns som en "riktig" kamera förväntar jag mig omedvetet att bilderna ska vara lika bra som min systemkamera och blir därmed ofta besviken. S95 känns lite som en leksak och det gör att jag ständigt blir överraskad över hur bra bilderna faktiskt blir. Detta har lett till att jag ska sälja E-PL2 (trots att den är bättre) och behålla S95.

Detta gör att jag inte kan skaffa X10 trots att den är lite frestande.

Nån som känner igen sig i detta?
 

Anton W

Aktiv medlem
Juuust right?

Den här kameran verkar ha nästan alla rätt, har letat i år och dar efter en kompakt(ish)kamera för vardagsbruk. Den har:
- Vettig sensor som är tillräckligt stor för ok kvalite och tillräckligt liten för att man kan sätta den på 28mm(motsv) och ställa skärpan på 2m och få det mesta i fokus. Att den har ett läge för vettiga högdagrar är ju vansinnigt mer användbart än en gazillion pixlar.
- Optisk genomsiktssökare av bättre snitt, av vad jag sett så torde den vara jämförbar med Contax G-serien och jag kände mig aldrig hämmad av sökaren på min G1(däremot är sökarna på canon/nikons motsv modeller ett skämt).
- Vettig optik med vettigt omfång och hög ljusstyrka, behöver man mer räckvidd än 112mm så bör man antingen röra på fötterna eller använda rätt verktyg(läs dslr med ett teleobjektiv).
- Vettiga kontroller, svårt att säga så mkt mer, verkar ha "lagom" med knappar även om jag tycker att det klickbara hjulet som nu är mer eller mindre standard på entusiastkompakter är en styggelse...
- Custom-lägen direkt valbara på mode-ratten, awesome.
 
ANNONS