Annons

Försäkring av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Smörgåsmannen

Aktiv medlem
Hej!

Till att börja med så visste jag inte riktigt var jag skulle peta in en tråd av den här typen, rotade runt lite och kände att jag inte hitta någon kategori som riktigt passade. Jag antar dock att här är bra.

Kort och gott:

Hur försäkrar ni era kameror? Jag antar att en del av er gör det, inte minst ni som är ute på lite äventyr, alternativt har väldigt dyra kameror/utrustning. Jag har kikat runt men jag hittar inte speciellt mycket, drulle-försäkring har jag redan, som främst är tillägnad laptopen, utifall man vurpar på cykeln på väg till jobbet eller något åt det hållet.

En hög självrisk är ingenting som stör mig, känner snarare att en låg försäkringspremie följt av hög självrisk är bättre, då risken ändå inte känns så överhängande. Är försiktig om saker generellt sett.

Men så kommer man in på stöld, risken för att saker blir stulna där jag bor är vad man skulle kunna kalla överhängande, nattetid är inte bara tiden då man kan få intressanta bilder, utan även den tid då småbrott är som vanligast.

I runga svängar är jag ute efter en försäkring med rätt låg premie, som täcker det mesta, och som, vid stöld håller mig från att behöva köpa ett helt nytt kit om någonting händer. Finns det något dylikt?
 

matti

Aktiv medlem
Bra hemförsäkring täcker mer än man tror. Luras inte köpa extraförsäkringar som elektronikkedjorna förmedlar. Det är i 9,8 fall av 10 en onödig utgift. Så mitt tips, kolla upp vad din hemförsäkring täcker :)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
drulle (Allrisk) täcker det mesta

Hej!

Till att börja med så visste jag inte riktigt var jag skulle peta in en tråd av den här typen, rotade runt lite och kände att jag inte hitta någon kategori som riktigt passade. Jag antar dock att här är bra.

Kort och gott:

Hur försäkrar ni era kameror? Jag antar att en del av er gör det, inte minst ni som är ute på lite äventyr, alternativt har väldigt dyra kameror/utrustning. Jag har kikat runt men jag hittar inte speciellt mycket, drulle-försäkring har jag redan, som främst är tillägnad laptopen, utifall man vurpar på cykeln på väg till jobbet eller något åt det hållet.

En hög självrisk är ingenting som stör mig, känner snarare att en låg försäkringspremie följt av hög självrisk är bättre, då risken ändå inte känns så överhängande. Är försiktig om saker generellt sett.

Men så kommer man in på stöld, risken för att saker blir stulna där jag bor är vad man skulle kunna kalla överhängande, nattetid är inte bara tiden då man kan få intressanta bilder, utan även den tid då småbrott är som vanligast.

I runga svängar är jag ute efter en försäkring med rätt låg premie, som täcker det mesta, och som, vid stöld håller mig från att behöva köpa ett helt nytt kit om någonting händer. Finns det något dylikt?
En allriskförsäkring (tillägg till hemförsäkringen för några hundringar) brukar täcka allt du nämner, och lite till, upp till ca 30-50 lax med självrisk på 1000-2000 kr. Kolla upp vad du redan har!
 

magnus78boy

Medlem
En bra hemförsäkring?

Hej,

Har ni verkligen kollat upp era hemförsäkringar?
Vilka bolag har ni isåfall?

Anledningen är att jag har ringt runt bland de vanligaste bolagen och kollat upp vad min framtida hemsäkringen täcker. Det har i regel undantag på kameror och täcker bara en kostnad upp till 25000 vilket inte ens täcker en 1/3 av mina grejer tyvärr.
Till deras undantagsregler så står det i regel. Kamerautr max belopp 25000 inkl kringutrustning.

Så har någon objekt försäkrat sina kamera grejer?
Jag skall ut och resa och tar gärna emot tips i detta ämnet.

Mvh
Magnus
 

LasseGurra

Aktiv medlem
Innan jag åkte till Thailand 2013 ringde jag mitt försäkringsbolag och efter 10m var min kamera med 2st objektiv försäkrade till sitt fulla värde. Det är som tidigare nämts viktigt att kolla upp hemförsäkringen när man har en dyr kamerautrustning.

Jag har IF på både bil och hem.
 

magnus78boy

Medlem
Tack för tipset! Det blir nog att jag får göra det!


Innan jag åkte till Thailand 2013 ringde jag mitt försäkringsbolag och efter 10m var min kamera med 2st objektiv försäkrade till sitt fulla värde. Det är som tidigare nämts viktigt att kolla upp hemförsäkringen när man har en dyr kamerautrustning.

Jag har IF på både bil och hem.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Hej,

Har ni verkligen kollat upp era hemförsäkringar?
Vilka bolag har ni isåfall?

Anledningen är att jag har ringt runt bland de vanligaste bolagen och kollat upp vad min framtida hemsäkringen täcker. Det har i regel undantag på kameror och täcker bara en kostnad upp till 25000 vilket inte ens täcker en 1/3 av mina grejer tyvärr.
Till deras undantagsregler så står det i regel. Kamerautr max belopp 25000 inkl kringutrustning.

Så har någon objekt försäkrat sina kamera grejer?
Jag skall ut och resa och tar gärna emot tips i detta ämnet.

Mvh
Magnus
Kan du nämna vilka f-bolag som bara täcker upp till 25.000 kr? Bra för andra att veta menar jag.

Jag har folksam (allriskförsäkring) och de täcker upp till 80.000 kr, 750 i självrisk och 4 år nypris. Dvs inga ålderavdrag på 4 år.

/Stefan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns ett par speciella försäkringsbolag som sakförsäkrar fotoutrustning.
Kolla en engelsk fototidning så hittar du troligtvis annonser.
Sen finns Gefvert (ja om den finns kvar vill säga).
Jag har för mig att de är rätt dyra dessa sakförsäkringar.

När det sedan gäller maxtak i ersättning så skall man vara medveten att det gäller allt som är stulet vid det tillfället.
Kameror, glasögon, datorer, kläder, skidor, väskor osv
O det är bara att inse att på resor tex en skidsemester, väldigt snabbt kommer upp långt över de summor som allriskförsäkringarna ersätter.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag kör Gefvert. genom fotosidan. Hemförsäkringen täcker mycket mindre än man tror när det gäller kamerautrustning, läs alla villkor och det finstilta. De drar också av mycket i pris trots att proffskameror och optik inte sjunker så mycket. Jag har Folksam och när jag läste deras så upptäkte jag att det täckte typ inget av det jag behövde.

Efter 2 år är priset 50 %.
Nyvärdesskydd i hemmet som gäller 4 år står följande:
"Som hemelektronik räknas apparater för ljud- och /eller bildåtergivning men inte kamera" och jag antar att även objektiv räknas till kamera delen.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Kan du nämna vilka f-bolag som bara täcker upp till 25.000 kr? Bra för andra att veta menar jag.

Jag har folksam (allriskförsäkring) och de täcker upp till 80.000 kr, 750 i självrisk och 4 år nypris. Dvs inga ålderavdrag på 4 år.

/Stefan
Bad News!

80 00 gäller endast om du har hemförsäkring "stor" och Från Folksams villkor nyvärdesskydd "Som hemelektronik räknas apparater för ljud- och /eller bildåtergivning men inte kamera" Och jag skulle tro objektiv ingår i den kategorin också. I övrigt drar de 50 % på kameror efter 2 år, efter 3 år drar de 70 % enligt tabell C30. Så du är inet så försäkrad som du tror tyvärr.

Gefvert har hela värdet i 3 år. Jag har valt att minimera hemförsäkringen och ha kameragrejorna separat.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
mmmm
Visst är det irriterande att läsa villkoren.
O när man då tänker på att det flesta delarna i min kamerapark är betydligt äldre än 10år...
Men de digitala kamerorna är tillräckligt nya.. än så länge...
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Bad News!

80 00 gäller endast om du har hemförsäkring "stor" och Från Folksams villkor nyvärdesskydd "Som hemelektronik räknas apparater för ljud- och /eller bildåtergivning men inte kamera" Och jag skulle tro objektiv ingår i den kategorin också. I övrigt drar de 50 % på kameror efter 2 år, efter 3 år drar de 70 % enligt tabell C30. Så du är inet så försäkrad som du tror tyvärr.

Gefvert har hela värdet i 3 år. Jag har valt att minimera hemförsäkringen och ha kameragrejorna separat.
Oj. Ska nog kolla med dom igen då. Jag har allrisk stor och nyttjat dom flera ggr. Men alla prylarna var under 2 år så jag har fått full reparation/ersättning på sakerna. Fick bara veta det där om 4 år av en slump då jag sist fixade telefonen. Är ju lönt att fixa då självrisken är så låg.
Vad händer med gefverts försäkring efter 3år? Hur skrivs de ner? Med tanke på att ex min 5d mk3 efter 3 år lär kosta hälften vad jag betalade ny så är ju folksams nedskrivning inte så dumt ändå. Med tanke på vad man betalar dom per år utöver allriskförsäkringen så går det nog jämt ut.

Ska kolla vad mer folksam kan erbjuda som extra försäkring när man redan har en del rabatt hos dom.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Viktigt att veta är att många (kanske inte alla) försäkringsbolag har klausuler när det gäller ersättningsnivån om det framkommer att man bedriver fotoverksamhet (F/FA skatt). Dvs ersättningsnivån sjunker ganska markant eftersom man skall ha företagsförsäkring istället.

Bara så ingen åker på några otrevliga överraskningar....
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ja tur är väl att man inte längre har FA-skatt.
Stämde bra med Folksam som du nämnde. De har inga separata försäkringar för ex kameror. Däremot följer de visst inte listorna till punkt och pricka och avskrivning. Det är lite beroende på vilken typ av utrustning man har och då värderas de annorlunda än den normala åldersavdraget. Är väl därför jag inte märkt av det på samma sätt.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Har idag faktiskt, lagt in om försäkring hos Geverts. Hög premie, javisst, men vad kostar det inte att köpa nytt ? Mina prylar har gått på över 100 000:- ,så det kändes vettigt att skaffa en separat försäkring. Dessutom så skall jag ut på en Europaodysée på motorcykel med avspark den 1/8 och befinna mig på resande fot under tre månader till sommaren. Då kan det kännas skönt att ha grejorna försäkrade...
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Har idag faktiskt, lagt in om försäkring hos Geverts. Hög premie, javisst, men vad kostar det inte att köpa nytt ? Mina prylar har gått på över 100 000:- ,så det kändes vettigt att skaffa en separat försäkring. Dessutom så skall jag ut på en Europaodysée på motorcykel med avspark den 1/8 och befinna mig på resande fot under tre månader till sommaren. Då kan det kännas skönt att ha grejorna försäkrade...
Jag tyckte med de var värt det, det är stora pengar. Ser ut som du kör BMV GS eller så, är grymt sugen på en sån, efter jag flyttar till hösten och får garage. Sen får det bli en MC-tripp med. POsta gärna lite tips på din resa :)
 
ANNONS