Annons

Vilken Nikon ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

morsantarzan

Ny medlem
Hallå!

Jag är alldeles, alldeles ny här, men hoppas på att få lite köpråd från er som vet :)

Jag har en stackars Nikon d60 och behöver köpa ett nytt kamerahus. Mitt problem när jag fotar är att få till ljuset, ofta blir det för mörkt = lång slutartid och/eller för kornigt med taskig ISO på d60n. Min gissning blir därför att jag behöver en kamera där jag kan dra upp ISOn mycket mer utan att det blir kornigt, gissar jag rätt då?

Behöver också ett bra makroobjektiv, några tips där? Behöver kunna fota små, små smycken och sånt.

Samt ett ljustält, gärna komplett eftersom jag inte fattar sådana här grejer ... tips?

Budget på hela kalaset är väl i ärlighetens namn så billigt som möjligt, men ändå mycket för pengarna.

SUPERTACKSAM för svar!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Beror på budget, men en D7000 och en Nikkor 105/2,8VR är aldrig fel.

Jag köpte ett lite ljustält för en 300-400:på ScandinavienPhoto, men du får komplettera med en blixt typ SB700. CLS systemet fungerar så du behöver ingen extern sladd
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag är väl inte så duktig på kamerahus.
De bästa ISOegenskaperna bör du få med FF men det är dyrt. Även om Nikon just släppte sin "budget-FF" D600 så är det väl fortfarande ca 20 tusenlappar.
DX så är det väl egentligen bara att sikta på den senaste sensormodellen.
OM jag kommer ihåg rätt(annars kommer ngn annan att rätta mig) Så är D7000 eller D5100 som tydligen har samma sensor i sig.

Macro är enklare.
1 Det finns inga dåliga macroobjektiv
2 Du måste välja en brännvidd som ger dig det perspektiv o arbetsavstånd DU VILL HA.
När du har valt är det bara att betala.

ljustält, tja
Räcker inte ett vitt papper i fönsternischen?
Stativ förutsätter jag att du redan använder.
 

morsantarzan

Ny medlem
Hallå igen och TACK för fantastisk hjälp (av det jag fattade, några käcka fackord och förkortningar fick jag googla på ...)!

d7000 verkar ju kanon och priset är absolut helt okej. Nåt mer man behöver veta om den eller är det bara att beställa? ;)

Kenneth: Vilken fantastisk lösning, den gillar jag skarpt! Får se om det blir en sväng på IKEA eller en beställning av ljustält online (behöver ju fortfarande lite bra lampor, gissar jag).

Ang. makro: Brännvidden på makro har jag ingen aning om, vet bara att jag ska fota sådana där rackarns små örhängen som blingar till och inte alls blir bra med mina andra objektiv. Eftersom detta inte är mina huvudsakliga objekt köper jag gärna ett billigt objektiv.
 

Peterus

Aktiv medlem
En beg D700 kanske om du verkligen behöver högt ISO utan brus. Annars är ju de moderna sensorerna oändligt mycket bättre än vad du kör i dag.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Ang. makro: Brännvidden på makro har jag ingen aning om, vet bara att jag ska fota sådana där rackarns små örhängen som blingar till och inte alls blir bra med mina andra objektiv. Eftersom detta inte är mina huvudsakliga objekt köper jag gärna ett billigt objektiv.
Fotograferar man döda ting kan man välja ganska fritt med brännvidden. Dina örhängen springer inte sin väg när du närmar dig med kameran! Det innebär att du t.ex. kan välja den billiga Nikon 40/2,8. Köper du längre brännvidd, som t.ex. Tamron 90/2,8, kan du använda den till annat också, t.ex. för trevliga porträtt.

Per.

PS. Om jag vore du, skulle jag köpa objektivet först och använda på din D60, den kanske duger fint med bra belysning!
 

Kecko

Aktiv medlem
Jag köpte mitt Tamron 90 från ebay.com, skickades från Hongkong(fraktfritt) - betalade då totalt cirka 2800 kr för ett nytt objektiv.Risker med garanti o sånt, men blir bra mkt billigare.
 

morsantarzan

Ny medlem
Hallå igen och TACK för all hjälp!

Jag kom precis hem med en Nikon d7000 med 18-105, en vit tvättkorg från IKEA och vita och svarta stora tjocka ark. Så här har ni damen som verkligen lyssnade på era råd :)

Nu blir det hårdplugg för att fatta allt nytt. Kul!
 
ANNONS