Annons

Canon nu lägger jag ner

Produkter
(logga in för att koppla)

Jamespkulle

Aktiv medlem
Hej jag vet att detta komma dra igång en debtt här på fotosidan...en gång börjdevjag som Nikon användare och var Nilon trogen i många år jag har haft allt från Nikon f90x till d2x...ja ni vet vad jag menar...och dess optik..men då som nu så släppte inte nikon någon 400mm 5,6... Så det fick bli tokina och sigma...tills för några år sedan då jag sålde allt vad Nikon heter och köpte Canon och dess 400mm 5,6 l usm ett optik fråm 90 talet grymt skarpt...min första canon var en 40d...sedan en 7d...och till slut mark Iv ...ni som har canon vet jag pratar om... Var häromdagen inne och klämde på Canon 5dmark III...men jag kände nu får det vara över med canon alla dessa helt onöidiga autofokus inställningar helt onödiga...så nu säger jag hej då till canon så får det bli Nikon d3s och ett 300mm 2,8 från Nikon... Men jag måste medge det skär i hjärtat
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Var häromdagen inne och klämde på Canon 5dmark III...men jag kände nu får det vara över med canon alla dessa helt onöidiga autofokus inställningar helt onödiga...så nu säger jag hej då till canon så får det bli Nikon d3s och ett 300mm 2,8 från Nikon... Men jag måste medge det skär i hjärtat
Osäker på vad du menar med detta... är det en nackdel att kunna ställa in autofokusen mer exakt och anpassa den efter specifika scenarion? o_O Låter som en fördel i mina öron. Eller är inställningsmöjligheterna bara onödigt komplicerade? Har inte pillat så mycket på kameran i fråga själv. För du har ju likvärdigt avancerad AF även i Nikons flaggskepp.
 

ArneB

Aktiv medlem
Jag förstår inte hur du menar. 5D Mk III är en ruggigt allround kamera. AF fungerar riktigt bra och du behöver inte göra några inställningar om du inte vill, den är mycket bra direkt ur lådan. Den här bilden är tagen med 5D Mk III:
http://www.fotosidan.se/gallerifs/viewpic.htm?ID=1463178
Snabbt flygande fågel på kort avstånd. AF fungerade minst lika bra som 1D Mk IV. Inga anpassningar av autofokusinställningar.

Eller är det något annat som jag missat?
 

Candersson

Aktiv medlem
Förstår inte heller riktigt vad du menar/är ute efter?
Om inte Canon motsvarar dina förväntningar så är det väl inte mer med det...
Det är ju ändå dina egna krav som är viktiga och tycker du Nikon ligger bättre till och passar dig bättre så kör på det :)

Lycka till!
 

Kasch

Aktiv medlem
Du byter system igen. OK... Vari ligger frågan/problemet/diskussionen? Lycka till!
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Jag förstår inte hur du menar. 5D Mk III är en ruggigt allround kamera. AF fungerar riktigt bra och du behöver inte göra några inställningar om du inte vill, den är mycket bra direkt ur lådan. Den här bilden är tagen med 5D Mk III:
http://www.fotosidan.se/gallerifs/viewpic.htm?ID=1463178
Snabbt flygande fågel på kort avstånd. AF fungerade minst lika bra som 1D Mk IV. Inga anpassningar av autofokusinställningar.

Eller är det något annat som jag missat?
Grym bild! :)
 

RH85

Aktiv medlem
Hej jag vet att detta komma dra igång en debtt här på fotosidan...en gång börjdevjag som Nikon användare och var Nilon trogen i många år jag har haft allt från Nikon f90x till d2x...ja ni vet vad jag menar...och dess optik..men då som nu så släppte inte nikon någon 400mm 5,6... Så det fick bli tokina och sigma...tills för några år sedan då jag sålde allt vad Nikon heter och köpte Canon och dess 400mm 5,6 l usm ett optik fråm 90 talet grymt skarpt...min första canon var en 40d...sedan en 7d...och till slut mark Iv ...ni som har canon vet jag pratar om... Var häromdagen inne och klämde på Canon 5dmark III...men jag kände nu får det vara över med canon alla dessa helt onöidiga autofokus inställningar helt onödiga...så nu säger jag hej då till canon så får det bli Nikon d3s och ett 300mm 2,8 från Nikon... Men jag måste medge det skär i hjärtat

Vad är det du vill förmedla? En av dom mest onödiga inläggen man läst på internet..
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Ibland måste man påminna om att det är fotografen som tar bilden:)

Säger en som bara haft följande DSLR: 300D, 20D, 1D Mark II, 40D, 50D, 7D och nu 5D Mark III.
Måste nog ha en 7D Mark II oxå för att var på den säkra sidan.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Haha, du pekar på af-inställningarna som skäl till att du byter system, samtidigt var det ett av de tunga skälen till att jag uppdaterade till Mark III. Visst, kräver sin man att hålla koll på inställningarna, men smiskar de flesta andra kamerorna, underbar säger jag.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Haha, du pekar på af-inställningarna som skäl till att du byter system, samtidigt var det ett av de tunga skälen till att jag uppdaterade till Mark III. Visst, kräver sin man att hålla koll på inställningarna, men smiskar de flesta andra kamerorna, underbar säger jag.
Nu har jag väl iofs inte sett något som tyder på att 5D Mark III skulle smiska D3s (eller D800) gällande autofokus, de tycks vara rätt likvärdiga :) Vilket då givetvis inte är någon anledning att byta till vare sig det ena eller det andra märket.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nu har jag väl iofs inte sett något som tyder på att 5D Mark III skulle smiska D3s (eller D800) gällande autofokus, de tycks vara rätt likvärdiga :) Vilket då givetvis inte är någon anledning att byta till vare sig det ena eller det andra märket.
Det är de inte om det är riktigt taskiga förhållanden.
Finns ngn nisse som jämför D600 D800 & 5DIII under en Thai-boxningsmatch.
D600an hänger inte riktigt med i det dåliga ljuset.
D800 sätter nästan alla bilder
5DIII sätter AF på varenda bild.
ENligt testen
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Det är de inte om det är riktigt taskiga förhållanden.
Finns ngn nisse som jämför D600 D800 & 5DIII under en Thai-boxningsmatch.
D600an hänger inte riktigt med i det dåliga ljuset.
D800 sätter nästan alla bilder
5DIII sätter AF på varenda bild.
ENligt testen
Fast D600 har jag ju öht inte nämnt så :) Och om D800 sätter AF på nästan varje bild skulle jag inte säga att steget upp kan vara så stort. Det jag alltså ifrågasatte var användandes av ordet "smiskar", vilket brukar hinta om någon slags överlägsenhet, inte bara snäppet vassare.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fast D600 har jag ju öht inte nämnt så :) Och om D800 sätter AF på nästan varje bild skulle jag inte säga att steget upp kan vara så stort. Det jag alltså ifrågasatte var användandes av ordet "smiskar", vilket brukar hinta om någon slags överlägsenhet, inte bara snäppet vassare.
D600 finns med i testen precis som jag skrev.
Tja lever man på det så...
 

genkakuzai

Aktiv medlem
D600 finns med i testen precis som jag skrev.
Tja lever man på det så...
Ja det gör det säkert, men jag hade inte nämnt D600 eller påstått att den skulle ha bättre AF än 5D Mark III ^^ Lever man på det känner jag mig rätt säker på att både D800 och 5D Mark III duger alldeles utmärkt.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Vilket tjafs, har inte jämfört med D800 eller någon annan Nikon, skrev bara att den var bättre än de flesta och inget skäl att byta system för.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Och jag sa exakt samma sak fast åt andra hållet :) Har inte tjafsat ett dugg, bara upprepat samma sak. Poäng: Ingen av märkena har så pass mycket bättre AF i dessa modeller att det är värt att byta endast för detta. Det är ett konstaterande, inte tjafs.
 
ANNONS