Annons

Canon EF 24-105/4 L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

swd-photo

Aktiv medlem
Hej
Har tänkt köpa Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM till min 5dmk2 och 40d. Är det ett bra objektiv?
För och nackdelar? Roligt om nån har ett och kan berätta lite om det.
Kanske nåt annat som är i samma klass och med ungefär samma zoom som skulle vara bättre att satsa på-

H. Stefan
 

Marteric

Aktiv medlem
Underbart zoom-omfång för FF, bra IS, skapligt skarpt. Nackdelar är att det "bara" är 4,0 och att du antagligen kommer sakna vidvinkel när objektivet sitter på din 40d.
 

Marteric

Aktiv medlem
Sigma har ett motsvarande objektiv på gång. Bör släppas snart och troligen vara lite billigare och med tanke på Sigmas satsning kanske t.o.m. bättre?!
 

swd-photo

Aktiv medlem
Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM

Hej
Läste lite recentioner om det här och vissa menar att det är riktigt dåligt,vad kan det bero på månne?
 

Lars Hoffman

Aktiv medlem
Hej.
Detta är mitt allround objektiv, Det sitter alltid på när jag är ute och kör i naturen. Jag gillar zoom omfånget och att det är skarpt. Bra vidvinkel på min 5dmk3.
 

Candersson

Aktiv medlem
Jag har använt 24-105 i många år som mitt allround-objektiv.
Gillar omfånget och som tidigare nämnt är det kalas på FF.

Att det finns missnöjda användare är helt naturligt - det kan man hitta på de flesta objektiv.
En del hade säkert varit mindre missnöjda med t.ex. skärpan, om de fått objektivet justerat av en Canonverkstad ;-)
 

swd-photo

Aktiv medlem
Sigmat är ju 3000:- billigare än Canon på Cyberphoto

Hej
Här i Finland kostar Canon 670 euro och sigma 745 euro så det är ca 670 kronor dyrare,vet ej vad kursen är nu för tiden.
Priset är hos Superkuva.fi
Kollade på Cyberfoto Canon 1190euro sigma 840euro så superkuva är ganska billigt
 

apersson850

Aktiv medlem
Det som talar mot 24-105 är väl främst att distortionen är rätt påtaglig. Men om det märks eller ej i bilderna beror helt på vad det är man fotograferar. Jag har använt mitt ganska mycket, och tycker det är ett trevligt allroundobjektiv. Det fungerar rätt bra även på APS-C, om man är utomhus och inte måste in på nära håll hela tiden.
Numera sitter det en stor del av tiden på min fullformatare.
 

MiaG

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag använder Canon EF 24-105/4 L IS USM till min fullformatare och är mkt nöjd med det. Det har blivit det objektiv som sitter på nästan konstant sedan jag köpte det. Det har en viss distortion men inte värre än att man fixar till det tämligen lätt i ett bildbehandlingsprogram. Skärpan kan jag absolut inte klaga på. Objektivet känns mkt gediget och själv trivs jag väldigt bra med det. Visst skulle jag önska en större ljuskänslighet ibland men det kostar ju desto mer...

Mvh Mia
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det är mitt standardobjektiv på fullformat.
24-105 L IS håller hög klass. Brännviddsomfånget är stort vilket är en fördel.
Stabiliseringen är utmärkt.
Jag har ingen förståelse för dem som klagar på objektivet.
I enstaka fall kanske det kan handla om "måndagsexemplar" vilket alla objektiv kan drabbas av.
Det är större risk att ett Sigmaobjektiv fokuserar fel än ett Canon.
 

Pocca

Aktiv medlem
Har använt det på 550D, 7D och 5DmkII och är mer än nöjd. Skärpan och ISn är klockren. Finns 2 "aber". F4 och att 24 mm kan bli lite för lite vidvinkligt på en cropkamera. Bländaren ser jag inte som ett så stort problem då jag har andra objektiv för porträtt mm. Och nu använder jag 5Dn för gatu/landskap och då räcker 24mm långt. Och då saknar jag inte större bländare än 4 speciellt ofta. 24-105an är det objektivet jag använder mest i dagens läge!
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag hade det förut på en 5d2, frånsett distorsionen i vidvinkelläget är det ett ultimat objektiv, man får välja ljusstyrka eller omfång, hade den haft f/2.8 skulle den väga dubbelt och då faller det liksom lite.
 
ANNONS