Annons

Ska till New York, tips på fotoaffärer och resmål?

Produkter
(logga in för att koppla)

jaffa007

Aktiv medlem
Hej! Ska till New York om två veckor, har redan kollat in B&H photo, empire state och top of the rock. Men finns det något mer som är ett måste när man besöker New York?
 

apersson850

Aktiv medlem
Åka tunnelbana?
J&R Photo vid stadshuset är inte heller så tokigt.
Central Park kan ge fotograferingstillfällen om du vill plåta folk i stads/parkmiljö.
 

Lennart Bergvall

Aktiv medlem
I västra änden av 45é gatan (mot Hudson-floden) ligger ett hangarfartyg. Där står bl.a rymdskytteln väl synlig på fördäck, samt ett ex av concorde. Kan kanske vara lite skoj att fota. Du ska naturligtvis inte missa Time Square heller om du nu ändå är på Manhattan.
Hälsningar Lennart
 

mumej

Medlem
Brooklyn Bridge är ett måste, gärna i solnedgången så får man ut ändå mer! Metropolitan museet är mäktigt. Hitta en kyrka i Harlem med en gospelkör, det glömmer man inte. Gratisfärjan till Staten Island. Ta en Jump On Off busstur, men byt buss om inte guiden är bra,med en bra sådan får man fantastiskt bra info om allt. Var där för två veckor sedan o redan sugen igen:) lycka till!
 

afe

Aktiv medlem
Både Empire State Building och Rockefeller Center brukar ha långa köer, och jag skulle rekommendera top of the rock om du bara hinner med ett av dem - därifrån har du fin utsikt mot södra Manhattan med ESB och Freedom Tower.

Vad gäller B&H är det bra att kolla öppettider så det inte råkar vara någon judisk helg den dag du tänkt besöka dem - det kan vara lite snopet...
 

gavia

Aktiv medlem
Både Empire State Building och Rockefeller Center brukar ha långa köer, och jag skulle rekommendera top of the rock om du bara hinner med ett av dem - därifrån har du fin utsikt mot södra Manhattan med ESB och Freedom Tower.

Vad gäller B&H är det bra att kolla öppettider så det inte råkar vara någon judisk helg den dag du tänkt besöka dem - det kan vara lite snopet...
kom hem fr NYC för bara några dagar sedan. femte ggn där för mig. B&H var stängt tex hela påsken så det missade jag. kolla noga priser hemma innan du åker på de saker som du vill handla. tänk på att en skatt på 8,875% läggs på priset i butiken. det är inte en VAT och den får man inte tillbaka. tänk även på garantier o se till priset. gör en egen bedömning om det är värt "risken" det är inte lika stora prisskillnader på allt som det var för en del år sedan. vissa saker kan tom vara dyrare..

ESB, var där tidigt. innan de öppnar där som på så många andra olika ställen så är det ofta långa köer.
någon skrev om battle ship, INTREPID. var där på annandag påsk vid 12-tiden. jättelånga köer! återigen, de stora turistfällorna skall man vara tidigt på!!
The Viue, är en trevlig hotel restaurang med hyfsade priser där hela restaurangen på våning 48, snurrat ett varv på 1h. bara det är en turistattraktion. inte tokdyrt att dricka där. en buffe för 38$ tror jag det var. är mkt prisvärd. den skall jag käka nästa gång. var inte tillräckligt hungrig när jag var där. de öppnar kl 10:00 tror jag eller var det 11:00?

är man Fågelintreserad som jag är så är ju CP ett måste. finns en duktig guide där som kör dagliga bird walks. birding bob, googla på det så hittar du samlingspunkter. kan varmt rekomenderas. inte bara får man se fåglar, man får ju även se de fina områderna i parken. den är stor!
8$ weekdays 10$ weekends. mkt väl investerade pengar. ofta avslutar de med lunch på the boathouse. väldigt gott där!

min "exfru" var halv amerikan och jag vurmar starkt för Ellis Island som är ett jättefint resmål strax intill staty of Liberty. hyr till de hörlurar som berättar om hela anläggningen. ger typ 300% bättre utdelning. annars gjorde vi en halv Manhattan båttur som utgår strax intill battle ship. men vi missade tyvärr turen runt hela Manhattan. som avgår 11:30, den skall jag också åka nästa gång. den kostade 40$.
halvturen 35$

trevlig resa!
Med vänlig hälsning peter
 
ANNONS