Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värt att byta?

Produkter
(logga in för att koppla)

kickson86

Avslutat medlemskap
Jag har funderingar på att sälja min Nikon D7000 och istället köpa en kompaktsystemkamera. Men är det värt det?

Jag vill kunna ta bilder igen, men då min D7000 är rätt stor, tung och klumpig får den oftast stanna hemma istället.
 

markbe

Avslutat medlemskap
Om det inte blir några bilder för att du anser att din nuvarande utrsutning är för otymplig att ta med så tycker jag att det låter som en god idé att byta ut den mot en mindre. Även om den mindre utrustningen eventuellt har sämre tekniska specifikationer.
 

kickson86

Avslutat medlemskap
Jag är lite "små rädd" att kvalitén på bilderna kommer bli mycket sämre. Men det kanske det inte blir? Klart de kan bli sämre, men inte mycket. Eller? Är ju iallafall helt klart bättre än mobilkameran som jag går runt med nu..
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Bästa

Jag är lite "små rädd" att kvalitén på bilderna kommer bli mycket sämre. Men det kanske det inte blir? Klart de kan bli sämre, men inte mycket. Eller? Är ju iallafall helt klart bättre än mobilkameran som jag går runt med nu..
Bästa kameran är den du har med dig! Den som ligger hemma är klart sämst. Vad du egentligen behöver beror bl a på hur du vill se /visa dina bilder. Upp till A3 ser du vanligen ingen skillnad på en kompakt och en systemkamera. Skillnaden är huvudsakligen en fråga om hur snabb kameran är på att fokusera. Där är systemkameran överlägsen. Men det hjälper inte om den ligger hemma på hyllan.
 

kickson86

Avslutat medlemskap
Nej men precis.
Dock det jag kommer att köpa istället är ju en kompakt systemkamera, och inte en liten vanlig kompakt digitalkamera. Jag har sett lite bilder som är tagen med Olympus Pen e-p1 och den gör det väl riktigt bra tycker jag. Utifrån vad jag har sett.

Jag är en sån som delar med mig av mina bilder på Facebook och lite så. Gör väl egentligen inge stora grejer utav det, bara lite kul att ha bilder i bra kvalité och att de ser bra ut. Med en mobilkamera tex så får man ju inte den där suddiga bakgrunden (sämst på fotospråket) så man verkligen ser vad som är i fokus, vilket man får med systemkameran och förhoppningsvis kompakt systemkamera. Om ni förstår vad jag menar.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Med en mobilkamera tex så får man ju inte den där suddiga bakgrunden (sämst på fotospråket) så man verkligen ser vad som är i fokus, vilket man får med systemkameran och förhoppningsvis kompakt systemkamera. Om ni förstår vad jag menar.
Min mamma köpte en Samsung kompaktkamera som har ett motivläge som heter nåt i stil med "fuzzy background". Då gör kameran en egen tolkning av vad som skall vara i fokus och photoshoppar resten så det blir lite suddigt.
 

speffy

Medlem
Jag köpte en Panasonic GM1 samt ett 20/1,7 objektiv som komplement till min D7000 eftersom min D7000 också alltid fick stanna hemma. Jag kan inte se någon större skillnad på bilderna så den lever helt klart upp till D7000 i bildkvalitet. Dock är D7000 lite smidigare med inställningar eftersom där är fler reglage men det är nog mer en vanesak eftersom jag använt den längre än min GM1
 

Peter-L

Aktiv medlem
Jag har haft en D7000 och har en Sony NEX5.... NEX5 finns inte idag... men det gör Sony A6000, köp den.... och du får lika bra bilder... Resten är upp till dig. Själv, behåller jag min NEX5 som komplement till min D800.... Båda, är underbara!! Och en A6000 kommer.... jag lovar!! :)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag är lite "små rädd" att kvalitén på bilderna kommer bli mycket sämre. Men det kanske det inte blir? Klart de kan bli sämre, men inte mycket. Eller? Är ju iallafall helt klart bättre än mobilkameran som jag går runt med nu..
Det viktigaste för att få bra bilder är en bra fotograf. Det näst viktigaste är bra utrustning.

S.k. kompaktsystmkameror har ofta samma sensorstorlek som din Nikon D7000, så där finns inget handikapp. En del har en aning mindre sensor, men det kommer du inte att märka i praktiken. Det finns minst lika bra objektiv till kompaktsystemkameror som till Nikons DX-kameror, så där finns inte heller någon nackdel.

Den största nackdelen med kompaktsystemkameror är att de har lite sämre följande autofokus. Dvs de är svårare att använda för att fotografera sånt som rör sig snabbt. Denna nackdel håller dock så sakteliga på att arbetas bort. Inom några år tror jag att den är borta.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Låter som en bra ide att byta om din D7000 inte kommer med. Tror inte du behöver oroa dig för att bildkvalitetens ska bli sämre. Mycket har hänt med sensorerna sedan D7000 kom ut.

Att tänka på:
Välj något med riktig sökare. Att balansera kameran på armlängds avstånd för att titta på displayen på baksidan blir aldrig lika stabilt som om du för kameran till ögat och kan ta stöd mot huvudet.

Starttid: De flesta spegellösa somnar om de inte används på ett par minuter för att spara batteri, vilket gör att sedan tar det ofta någon sekund för dem att gå igång igen vilket kan kännas lite småirriterande när man lyfter kameran till ögat för att mötas av en mörk sökare.

Batteritid: Se till att köpa extra batterier. Trots sovlägen går batterierna betydligt fortare åt på spegellösa.

Följande autofokus: Se till att välja något som har fasdetekterande autofokus. Tyvärr brukar de flesta gå över till långsammare kontrastdetektering när ljuset är svagt

Kameror att titta på Olympus OM-D M1, Fujifilm X-T1. Störst besparing i vikt får du med Olympusen eftersom den har mindre sensor vilket gör att optiken kan bli lättare.
 

PMD

Aktiv medlem
Även de lite billigare alternativen Olympus E-M5 och Fujifilm X-E2 tycker jag är värda en titt.
 

markbe

Avslutat medlemskap
Utöver alla bra tips som redan kommit så vill jag tillägga att om du har möjligheten så gå till en fysisk butik och kläm och känn på de alternativ du tycker verkar intressanta, tekniska specifikationer och dylikt går utmärkt att läsa sig till på internet, men som du redan upptäckt gäller det att den ligger bra i handen också och det är svårt att känna sig till på nätet.
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Att kameran känns bra i handen och att man snabbt kan ställa in de funktioner man vill är otroligt viktigt

Har Canon 5DII och en Sony A6000.
Canon är för mig mycket överlägsen i hur den ligger i handen, inställningar och hur den är att jobba med.
Sonyn är klart överlägsen att bära med sig.

Jag använde båda och väljer efter omständigheterna vilken som får följa med.
 

kickson86

Avslutat medlemskap
Tack för era svar.

Jag har varit runt och kollat lite men på ena stället här fick jag ingen hjälp så jag gick och de andra fick man/kunde man inte starta och testa den lite där på plats.

Men jag har kollat lite på en Samsung NX mini med ett 9mm objektiv. Vad tror ni om den?

Han sa dock efter att jag fick pusha lite på honom om att jag ville ha lite hjälp att objektiv till den får man beställa, men från vart? Och vad kan priserna ligga på? Med ett med lite zoom på iallafall?

Eller är det dumt av mig att ens fundera på den kameran? :p
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tack för era svar.

Jag har varit runt och kollat lite men på ena stället här fick jag ingen hjälp så jag gick och de andra fick man/kunde man inte starta och testa den lite där på plats.

Men jag har kollat lite på en Samsung NX mini med ett 9mm objektiv. Vad tror ni om den?

Han sa dock efter att jag fick pusha lite på honom om att jag ville ha lite hjälp att objektiv till den får man beställa, men från vart? Och vad kan priserna ligga på? Med ett med lite zoom på iallafall?

Eller är det dumt av mig att ens fundera på den kameran? :p
Titta på något med riktig sökare istället, kan du tänka dig så liten sensor titta på någon
av Nikons 1 serie modeller med EVF. Då får du dessutom större tillbehörsprogram och mer
att välja på begagnat. Även Olympus har en väldigt liten modell med riktig sökare OM-D E-10
men större sensor ger större optik.
 

pechblande

Aktiv medlem
Men jag har kollat lite på en Samsung NX mini med ett 9mm objektiv. Vad tror ni om den?

Han sa dock efter att jag fick pusha lite på honom om att jag ville ha lite hjälp att objektiv till den får man beställa, men från vart? Och vad kan priserna ligga på? Med ett med lite zoom på iallafall?

Eller är det dumt av mig att ens fundera på den kameran? :p
Dumt vet jag inte, men det är ett helt nytt system där det bara finns två (snart tre) objektiv på marknaden, och är svårt att förutspå hur långlivat/mycket större det kommer att bli.

Vill du ha något i den storleken är Panasonic GM1 eller Nikon J4 inte SÅ mycket större men har betydligt större utbud av tillbehör (särskilt Panasonicen).

Sedan får jag nog instämma med Uno ovan om sökare, det är en helt annan sak att komponera bilder i en sökare än på skärm. Själv tycker jag att Sony a6000 ser väldigt intressant ut, både bildkvalitets- och hanteringsmässigt.
 

kickson86

Avslutat medlemskap
Har kollat runt lite till.

Vilken är bäst enligt ett som kan lite mer eller kanske har testat dessa. Men just nu står det mellan:

Olympus e-pl5 och Samsung nx300.

Vilken skulle ni rekommendera?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Har kollat runt lite till.

Vilken är bäst enligt ett som kan lite mer eller kanske har testat dessa. Men just nu står det mellan:

Olympus e-pl5 och Samsung nx300.

Vilken skulle ni rekommendera?
Olympusen, eftersom du har möjlighet att ansluta riktig sökare till den. Dessutom finns det mer att välja på vad det gäller optik, såväl nytt som begagnat.
 

kickson86

Avslutat medlemskap
Okej.
Så om jag skulle vilja köpa till ett fast objektiv till Olympusen respektive Samsungen. Vilket skulle då vara billigast?

Att ansluta riktig sökare till är inget jag värdesätter, det är smart ja, men inget jag tänker på.
 
ANNONS