Annons

Skicka bilder från Sony A7 till iphone

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Försöker få igång funktionen att skicka bilder med wifi från min Sony A7 till min iPhone via Playmemories. Jag har följt Q&A på Sonys hemsida men får det ändå inte att funka.

Jag gör följande:
* Väljer Send to smartphone
* Select on this device
* This image
* Från telefonen väljer jag Sony wifi
* Går in i Playmemories

Men då står "Kunde inte hämta statusinformation för kameran". Jag har prövat att stänga av och sätta på wifi funktionen på såväl kameran som telefonen.

Något som har ett tips på hur jag får det att fungera?

Tack för hjälpen!

//Henrik
 

afe

Aktiv medlem
Aktivera Wifi i kameran först, och anslut sedan telefonen till dess inbyggda accesspunkt (heter nåt med Sony) - sedan borde det fungera att göra som du skrev.
 
Jag har aktiviterat wifi på kameran och jag kan skicka bilder från kameran till min mac med wifi så den funkar som den ska. Men jag lyckas inte skicka bilderna till telefonen.
 

afe

Aktiv medlem
Har du aktiverat wifi som hotspot i kameran och inte bara anslutit den till ditt vanliga trådlösa nätverk? Det är lite smålurigt det där ...

Kameran måste såvitt jag förstått det agera accesspunkt för att din iPhone ska kunna ansluta till den och ta emot bilder. Det fungerar annorlunda mot datorn.
 

torbeno

Aktiv medlem
Jag gör som du och det fungerar för mig
men så fort som den skickat över bilden så meddelar den att den inte kan ansluta igen. Så den är rätt buggig.

Får ibland försöka flera gånger ...

(du vet om att du kan ställa in kameran på svenska väl, bara ett tips)
 

afe

Aktiv medlem
Ja, anslutningen är minst sagt instabil (åtminstone med min a6000), men det fungerar oftast efter några försök. Kanske inget att använda i kritiska lägen ....
 

sebmacahan

Aktiv medlem
För min del fungerar det så att man måste vänta till wifi-kopplingen till kameran har fått ett bockmärke(i telefonens wifi-inställningar mao). Först då fungerar det att starta playmemories. Om det inte fungerar så är det alltid att den inte anslutit ordentligt före jag startar appen. Men det är sjukt buggigt när man önskar att det bara skulle funka.
 

afe

Aktiv medlem
Så är det för mig också, och ibland måste man stänga av wifi i telefonen och börja om.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Är det fortfarande problem med den senaste firmware menar du?

Jag tror jag ska kolla i Gary Friedmans kapitel om detta i A//A7r manualen hans. Han kanske har något tips.
 
ANNONS