Annons

Bästa datorn pris/prestanda just nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag är ute efter en ny dator men har inte jättemycket pengar att spendera. Jag är dåligt uppdaterad på vad man ska ha för bästa pris/prestanda. Jag har läst lite och tänker ungefär: en av de bättre Core i5 processorerna, 240 gb ssd, 8 gb ram, räcker det bra åtminstone till en början? Jag har bara en bild öppen åt gången men ibland redigerar jag flera hundra i rad. Att vänta 20 sekunder på att ett filter e.dyl ska appliceras är jag trött på. Windows 7. Photoshop klagar på för lite vram, är det grafikkortet och är det något att bry sig om? Angående processorn så har jag hört att AMD är mer prisvärda om man inte söker den absolut bästa prestandan. Vad ska man ha i så fall? Jag tittade på en amd x10 med åtta kärnor och 3.5 ghz men den var långt efter i5 enligt en prestandalista. Kan det stämma?

Hur är det att skruva ihop lösa delar själv? Jag gick på elprogrammet på gymnasiet och vi skruvade ihop våra egna datorer men nu har jag ingen susning om vilka moderkort som passar med vad osv. Så vad är ditt förslag? Det mest avancerade jag spelar är patiens.
 

Dez

Aktiv medlem
Ja, det var bra pris. Men det var ett dyrt grafikkort med som jag väl inte behöver? Men man kan väl alltid köpa delarna löst.
 

mickecrown

Aktiv medlem
Hej,

Jag kör själv den här från INET sen i våras.

http://www.inet.se/produkt/1517084/vox-pro-i5-win7

Absolut kanon, går som en klocka. Enda förändring jag gjort är att jag ökat till 16 gb ram.

Startar blixtsnabbt tack vare SSD-disk på 240 gb som systemdisk.
Därtill en 2 TB mekanisk HD till lagring.

Kan ha buntvis med bilder uppe i PS. Aldrig hängningar eller störande lagg.

Och som bonus, W7 professional, inte 8 eller 8.1...bbbrrrrr........
Lycka till.

Mikael
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Komplett & Inet är väl, same same.
Du väljer ut en dator som verkar ha den grundspecifikation som du vill ha.
Sedan trycker du på konfigurera.
Då kan du byta ut delar såsom du önskar.

När du har en lista så går det att få ut den o sedan ringa/maila o få svar på alla möjliga o omöjliga kombinationer.
 
ANNONS