Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigeringsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

nakeP

Aktiv medlem
Har hittills använt NX2 för att efterbehandla mina bilder. Har börjat att fota i RAW, samt att digitalisera mina Dia-bilder. Har scannat med en Plustek 8100 filmscanner, dels fotat av Dia i RAW.
Tycker jag får bättre resultat med att fota, samt fler möjligheter att red. med RAW-formatet. Nu till frågan: kan någon rekommendera annat program för efterbehandling. pga att Dia-bilderna behöver en hel del jobb efteråt?
Mvh Åke!
 

alf109

Aktiv medlem
ps kostar iofs en del, men det är suveränt bl.a. när man skall fixa skräp och repor i skannade bilder. Det finns en foto deal med ps och lightroom för 105 kr/månad som åtminstone jag tycker är värt pengarna.
 

Ventures

Aktiv medlem
Lightroom räcker långt. Jag behandlar 99% av mina bilder i Lightroom (4) och i de få fall det inte räcker så har jag en äldre version av PSE 8, ja jag måste t.o.m. kolla vad den hette, att ta till. Programmen blir inte sämre för att de är någon generation äldre än den senaste. Möjligen finns det någon finess i den senaste som kan vara lockande. Jag föredrar att betala en engångsavgift för då kan jag ju välja om jag vill behålla min gamla version (hur länge jag vill).
Jag skannar en del dia och negativ och tycker mig klara det mesta med de program jag har.
Möjligen skulle något av Silverfasts dyrare skannerprogram vara kul att prova eftersom det påstås kunna lyfta fram lite extra genom multiskanning.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag använder idag Lightroom som väl är OK, men skulle jag välja nytt idag hade det nog blivit Phase Ones, Capture One Pro som oftast gör aningen bättre råkonverteringsjobb för Nikonfiler.

Finns både som vanlig licens för 229 euro eller som prenumeration för 8 euro i månaden för två användare. Det går även att ladda ned en demo och testa i 30 dagar så du inte behöver köpa grisen i säcken.
 

alf109

Aktiv medlem
Nu var väl trådskaparens fråga vad som funkade bättre för redigering av skannade bilder? Om man plåtar digitalt så funkar ju Lightroom alldeles utmärkt till det mesta, jag använder det i stort sett uteslutande för mina digitala bilder. Om man skannar däremot så är en av de stora prylarna att fixa skräp och repor och där är inte Lightroom idealiskt, jag använder alltid photoshop för att fixa sådant innan jag eventuellt plockar in bilden i Lightroom.
 

Ventures

Aktiv medlem
Nu var väl trådskaparens fråga vad som funkade bättre för redigering av skannade bilder? Om man plåtar digitalt så funkar ju Lightroom alldeles utmärkt till det mesta, jag använder det i stort sett uteslutande för mina digitala bilder. Om man skannar däremot så är en av de stora prylarna att fixa skräp och repor och där är inte Lightroom idealiskt, jag använder alltid photoshop för att fixa sådant innan jag eventuellt plockar in bilden i Lightroom.
Fläckborttagning är bäst att göra innan redigeringsprogrammet. Rengjorda dia och negativ så långt det går och sedan ICE-funktion i skannern om det finns och kan användas (ICE fungerar ju inte bra på sv/v eller Kodachrome). Har man "slarvat" med dessa steg får man jobba hårt i LR eller PS. Det går att ta bort det mesta i LR, men programmet börjar sega sig när det blir många kloningar och det tar tid.
PS kanske är bättre, men det tar ändå sin tid.
 
ANNONS