Annons

Nikon D750 vs Nikon D800

Produkter
(logga in för att koppla)

walker79

Medlem
Hej

Jag tänker uppgradera mig till fullformat.
Har hittat både d800 och d750 för ungefär samma pris.

Kan någon hjälpa mig vilken man ska satsa på ?

Jag fotar det mesta, männsikor, natur, macro, street osv..
Mest blir det människor. Helst utan blixt.

Så bra iso-egenskaper är ett måste. Och det har väl båda kamerorna.
 

mombasa

Aktiv medlem
Jag plåtar med en D800 och är mycket nöjd.Den levererar fina krispiga bilder.
Bra byggkvalitet. Om teknikaliteter och prestanda kan man läsa och jämföra på återförsäljarnas sidor.
Några saker som talar för D750 är Wifi, fast å andra sidan när?
Bägge filmar såpass bra att det räcker och blir över.( Är man dedikerad filmare väljer man nog nåt annat om vi pratar kameror i de här prisklasserna).
D750 har vinklingsbar skärm. Det skulle jag gilla om jag sysslade mycket med makro ( eller film).
D750 är lättare och har ett bättre grepp än D800. Inte helt oviktigt om man fotar lite mer professionellt under långa sessioner.
D800 har gott om pixlar i sensorn. Trevligt, men en rapp dator hamnar högt på önskelistan.

Högt ISO är trevligt men hur mycket brus får man.Har in kunnat studera skillnaden mellan de två modellerna ( Hur kommer man för övrigt förbi nödvändigheten att ha högt ISO i dåligt ljus. Med lite mer aktivt skruvande på bländare och exponeringstid, mätmetod och lite erfarenhet av ljus kommer man ganska långt med tycker jag själv.)

Tja, det var kanske inte till så mycket hjälp.
 

b1967

Aktiv medlem
Jag hade valt D750.
Den är mindre och nättare, bättre grepp (tycker jag), snabbare seriebildstagning, bättre AF i mörker, mindre RAW-filer.
Den har inbyggd Wifi, vilket är kul ibland t.ex. man kan föra över bilder direkt till mobilen eller använda mobilen som fjärrutlösare.

Att D750 har 24 Mpixel mot D800s 36 ser jag som en fördel då RAW-filerna inte blir allt för tunga.

Men detta är ju vad jag tycker utifrån mina behov. Det finns säkert de som tycker precis tvärtom :)

Du får fundera på vad som är viktigt för dig i de skillnaderna som finns mellan de bägge modellerna.
 
ANNONS