Annons

Vilken råkonverterare rekommenderar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

sikis

Aktiv medlem
Köp/prenumerera fotografpaketet från Adobe, med Lightroom och Photoshop då använder du Camera Raw som funkar ypperligt å alltid är uppdaterat.
 

Göran Åstebro

Aktiv medlem
Jag anv Lightroom till 95 % och gör vissa andra justeringar i Adobe Elements (lilla Photoshop, en skiva kostar från 799:- )

Passar mig bra då jag inte vill ha en månads kostnad.

Mvh Göran
 

unoengborg

Aktiv medlem
Vad är det som är så bra med capture one som inte Lightroom klarar?
Tror egentligen inte det är så stor skillnad, det beror nog mer på vilka kunskaper den som sitter bakom spakarna besitter. Det går utmärkt att få bra resultat med LR också. C1 har dock betydligt bättre verktyg för att justera färger. Gillar även att vitbalans kan görs som lokal justering.

De båda programmen har lite olika strategi för vad de gör när du läser in bilder. LR visar dig en väldigt rå RAW bild som du definitivt behöver justera innan den ser vettig ut. C1 lägger på en massa justeringar så att det ser bra ut enligt dansk smak. I båda fallen får du med andra ord förmodligen dra i spakarna en del för få bilden dit du vill.

Föreslår att du laddar ned och testar.
 

Lamphus

Aktiv medlem
Jag är ingen avancerad efterbehandlare; oftast anti-brus, kontrast, kanske lite kurvor, färgbalans. Har använt DXO 9&10 och älskar verkligen Prime-antibruset, är super för molnhimlar som annars kan bli en del brusiga redan vid ISO800 med min A6k. För selektiv skärpning ex har jag ibland meckat med masker i GIMP.

Dock så kostar C1 50e för Sonyfiler så har provat Expressvarianten (som är gratis) och skillnaden i hastighet i att bläddra mellan bilder och se applicerade effekter är häpnadsväckande. Samma CPU, samma mängd kärnor tycks användas, samma SSD och inte slut på RAM.

Dock en del brus i moln.. men funderar på att köpa hela för 50e för att få lager o masker. Efterbearbetning kan ta tid med långa bilder och när man går och gör kaffe medan DXO överväger att applicera en ny färgprofil så är det nog dags att se sig över axeln.
 

Cope1

Aktiv medlem
Jag använder Capture One och är väldigt nöjd med den konverteraren. Det tog dock en snund innan jag kom överens med den och dess uppbyggnad :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
LR är den mest mångsidiga raw-konverteraren. För de flesta kameror ger den också ett mycket bra resultat. Fast även solen har sina fläckar.

LR är fortfarande inte den optimala för Fujis X-TRANS filer. Här har Adobe fortfarande jobb att göra. Här är lösningar som Irididient, C1PRO, PhotoNinja och några till klart bättre. Ger skarpare bilder och plockar fram fler detaljer.

Vad gäller LR är jag inte heller nöjd med hur den hanterar Canon 5Ds R så dessa kör jag numera i Capture One Pro som ger ett klart bättre resultat. Fast att hantera min bildsamling sköter jag fortfarande i LR.
Capture One är bra på bildkvalité och färgton. Så den är svårslagen om man ser till att få ut bästa möjliga resultat. Den är också bäst på teetherfotografering.

Så hur man än vänder och vrider på det är det svårt att utnämna en raw-konverterare som bäst.
LR är t.ex. inte bäst om man har en Fuji kamera. Inte heller för tillfället vad gäller Canon 5Ds.

De flesta raw-konverterare kan man prova i 30 dgr. Det är väl värt att göra den utvärderingen innan man bestämmer sig.

Å andra sidan är LR svårslaget om man ser till hela et mångsidiga arbetsflöde den stödjer. Det finns ingen annan som är lika mycket fotografens schweiziska armékniv.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Väl värd att överväga. Det rapporteras att det är avsevärt enklare att få bättre färger och skarpare detaljer med Capture One Pro än med LightRoom. Kostar ca 2.650 kr, och inga prenumerationskostnader.

Det finns en något enklare version - Capture One Express som är gratis (i alla fall för Sonyägare).

Framgånge verkar huvudsakligen bero på deras bildbehandslings´-magiker Niels V. Knudsen.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Kommer inte ihåg när det kom, kan ha varit 5:an, nån får rätta mig här.

Gjorde ett snabbt exempel här, använde penseln och ändrade vitbalansen.

Visa bilaga 139452
Ja, så kan man förstås göra i såväl LR som C1. Vad jag tänkte på var att man kan använda färgpicker för att välja vad som ska vara vitt. Se https://www.youtube.com/watch?v=9Hhz6CQ_yXo
ungefär 32:38 in i filmen. Det här fordrar förstås att det finns något vitt i repektive del av bilden att välja färger från.
 
ANNONS