Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken modell skall jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nillac

Ny medlem
Hejsan,
Jag funderar på att köpa en kamera. Har haft en liten digital i flera år. Har oxå fått låna en systemkamera Canon EOS, men det blir så tungt när man tar med sig extraobjektivet mm.
Jag skulle vilja ha tips om en kompaktkamera digital som ej är så tung .
 

Johansson1956

Aktiv medlem
Oj

För att kunna komma med bra råd behöver vi få veta lite om vad för typ av motiv du är ute efter. Skall du fota snabba förlopp som sport och hundar, eller är du landskapsfotograf eller plåtar du på gatan i stan. Behöver du låååångt tele, eller vill du fotografera myror så du behöver macro? Och har du nån budget som kameran skall rymmas inom?
 

Nillac

Ny medlem
För att kunna komma med bra råd behöver vi få veta lite om vad för typ av motiv du är ute efter. Skall du fota snabba förlopp som sport och hundar, eller är du landskapsfotograf eller plåtar du på gatan i stan. Behöver du låååångt tele, eller vill du fotografera myror så du behöver macro? Och har du nån budget som kameran skall rymmas inom?
Hejsan, Jag gillar att fota ögonblick, natur, stadsmiljö mm. Eftersom jag har haft ett objektiv till den lånade kameran, vilket jag tyckte ej var så smidigt, så undrar jag ifall det möjligen finns en bra kompaktkamera som kan få bra bilder utan att sätta på ett separat objektiv? Pris, ca 5000:-.
 

Pocca

Aktiv medlem
Ta en titt på Sony RX-100 modellerna. Finns i version 1-3 än så länge där 3an är dyrast men också "bäst".

Lycka till!
 

SallyIV

Aktiv medlem
Ett av många (googla!) och mig själv kultförklarat och älskat stycke kamera är Fuji X100.

Du kan hitta generation 2, Fuji X100S, som begagnad för 4 - 6 000:-; (X100T finns, ett snäpp bättre men är ny på 11 000:) .
X100 är liten,den har större sensor än Sony RX100 som gör att Fuji'n kan leka litet med skärpedjup. Den platsar i en innerficka. Den väcker absolut ingen uppmärksamhet i gatumiljö. Den har en mycket bra och avancerad sökare (Sony saknar sökare). Den kult som finns förstår jag helt, läser du på nätet så förstår du!


(http://www.kamerabild.se/tester/kameror/test-fujifilm-x100s-en-f-rfinad-uppdatering)
(http://www.kamerabild.se/tester/kameror/sony-rx100-vi-har-testat)

MEN - det finns en hake med X100:.

Begränsningen är fast optik, ingen zoom. Men, samtidigt tar det bort en massa val om "zooma eller inte", man slipper få hem bildsekvenser med olika brännvidder - allt detta är lärorikt, det är som det var förr och det gick att fota då med och det är kanske det du vill:
https://www.bukowskis.com/sv/news/643 Action
http://www.fotosidan.se/cldoc/stockholmsbilder-av-legendarisk-pressfotograf.htm

Ett alternativ med utbytbara objektiv och utan sökare är Fuji X-M. M1 hittar du under 2 000:-, utan objektiv. Huset rymmer i princip en litet funktionsnerskalad X-E1 eller X-T1, med i grunden samma sensor - som rankas extremt väl (sök på t ex cameralabs,com). Huset är litet och välbyggt. Med Fujinon 27/2,8 är det en liten effektiv gatukamera som kan kompletteras med t ex Fujinon 16-55.

Bäst är att kuta till en fotoaffär och känna på kamerorna innan du slår till!

-J!
 

Bengf

Aktiv medlem
Ta en titt på Sony RX-100 modellerna. Finns i version 1-3 än så länge där 3an är dyrast men också "bäst".

Lycka till!
Det fins även den nyaste RX100 IV som filmar i 4K och höga hastigheter för slow motion effekter, även inbyggd EVF som kom till RX100 III redan, men 4:an är en dyr rackare som spräcker budgeten. den fasta zoomen går till 70mm.
 

Olle P

Medlem
Jag har en canon sx60hs, den har zoom för alla objektiv jag behöver.
Som alla små bildsensorer så har den mobilens nackdelar men en sjutusan till zoom.

Går inte ner i fickan och väger drygt 600 gram
 

AFJ

Aktiv medlem
så undrar jag ifall det möjligen finns en bra kompaktkamera som kan få bra bilder utan att sätta på ett separat objektiv? Pris, ca 5000:-.
Det finns några alternativ som använder en 1" sensor. Det är en förhållandevis stor sensor (för att vara i kompaktkameror) och bildkvalitén blir mycket bra.

Du kan titta på Sony RX-100 som sagt finns den i flera versioner och prislägen.

Även Canon har ett par modeller som använder samma typ av sensor (från Sony). Det är modellerna Powershot G7X och G9X som ryms inom budget.
 

martinot

Aktiv medlem
Ett av många (googla!) och mig själv kultförklarat och älskat stycke kamera är Fuji X100.

Du kan hitta generation 2, Fuji X100S, som begagnad för 4 - 6 000:-; (X100T finns, ett snäpp bättre men är ny på 11 000:) .
X100 är liten,den har större sensor än Sony RX100 som gör att Fuji'n kan leka litet med skärpedjup. Den platsar i en innerficka. Den väcker absolut ingen uppmärksamhet i gatumiljö. Den har en mycket bra och avancerad sökare (Sony saknar sökare). Den kult som finns förstår jag helt, läser du på nätet så förstår du!
RX-100 III och IV har sökare, vilket är riktigt bra för att vara kompaktkamera (dock lite onödigt mecking att fälla ut och in, vilket sker i en 2-stegsprocess).

Gillar själv Fuji X100-serien mycket, men om TS är ute efter en riktigt bra kompaktzoom så skulle jag rekommendera en Sony RX100 III (lite meckigt menysystem/användargränssnitt, men annars riktigt grym kamera för sin storlek).
 

Bengf

Aktiv medlem
Kolla Panasonic som har en högt betygsatt model med fast zoom som går till 400mm, är osäker nu på namnet om det kan ha vart LZ1000, alltså ett inbyggt objektiv som sitter fast, lite större kamera fast ganska så lätt, bildkvaliteten ligger betydligt högre än vad äldre kompakter gjorde, den fina zoom möjligheten ända upp till 400 mm, gör att man inte behöver gå så nära och störa folk ock barn, mycket behändigt vid besök på djurparker och dyligt, när man inte kan komma så nära, kan vara värd någon slant till. objektivet är kortare när kameran är avslagen, och växer allt eftersom du zoomar när du startar upp den.

Detta fasta men långzoomande objektiv, är många gånger lättare och mindre än dom stora bamseobjektiven som annars skruvas på dom vanliga systemkamerorna.


Lycka till.
 

Sabud

Aktiv medlem
Jag misstänker att du inte är så bevandrad i alla `teknikaliteter´ som yr i luften här;) så jag begränsar mig till att föreslå en kompakt och mycket kompetent kamera som borde räcka till. Objektivet passar från landskap till porträtt.

Sony RX100III kostar normalt lite mer än de 5000:- du anger även om priset tillfälligt varit i den trakten.
Nedanstående länk för att `tjäna´ några hundringar.

http://www.ebay.com/itm/New-Sony-Cyber-shot-DSC-RX100-III-20-1-MP-CMOS-3-Year-Worldwide-Warranty-/121830525931?hash=item1c5daa4beb:g:eeUAAOSwnH1WX5rr

/Stephan
 
ANNONS