Annons

Nybörjare vill börja fota(Jätte lång)

Produkter
(logga in för att koppla)

Nysse01

Ny medlem
Hej, så jag vill börja med fotografering och har kommit fram till denna kamera (Canon PowerShot G9 X Mark II – Silver). Har lite frågor som behöver svar.
När är denna kamera bra, kan jag använda den när det är lite mörkare, är den skräp på långt håll. Lite sånt(Vet inget om kameror). Om någon har haft denna så skriv vad ni tycker, bra o dåligt med den.


Sedan så undrar jag om man kan ha objektiv på den, eftersom zoomen inte var så jätte bra. Om inte skulle ni kunna tipsa om en annan liknande kompakt kamera med bättre zoom. inte mer än 4500kr.

Jag uppskattar all hjälp och tid ni ger.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har inte erfarenhet av Mark II, däremot av den första modellen.

Det är en trevlig kamera. Dess största styrka är det behändiga formatet och enkla hanteringen tycker jag.

Det är en så kallad kompaktkamera vilket innebär att objektivet är integrerat i kamerahuset så du kan inte montera på mera zoom.

Som många andra kompaktkameror har den en sensor som är på 1" storlek men tyvärr är objektivet inte så ljusstarkt vilket gör att den inte är det bästa valet i dåligt ljus. Som du noterat är telezoomen begränsad så det är inte bästa valet om du vill kunna fotografera t ex vilda djur och fåglar.

Om du vill ha en kamera som både ger bra bilder i dåligt ljus och som har mycket telezoom så är det bästa en systemkamera. Ett bra kamerahus kan du hitta begagnat för din budget men om du också vill ha bra objektiv till de så blir det svårare.

Bottom line - med den budget du har måste du kompromissa och bestämma dig för vad som är mest prioriterat.
 

MNB

Aktiv medlem
Hej, så jag vill börja med fotografering och har kommit fram till denna kamera (Canon PowerShot G9 X Mark II – Silver). Har lite frågor som behöver svar.
När är denna kamera bra, kan jag använda den när det är lite mörkare, är den skräp på långt håll. Lite sånt(Vet inget om kameror). Om någon har haft denna så skriv vad ni tycker, bra o dåligt med den.


Sedan så undrar jag om man kan ha objektiv på den, eftersom zoomen inte var så jätte bra. Om inte skulle ni kunna tipsa om en annan liknande kompakt kamera med bättre zoom. inte mer än 4500kr.

Jag uppskattar all hjälp och tid ni ger.
Varför kompakt? Pga storleken?

En bra begagnad systemkamera så har du råd med både beg. Objektiv och stativ till den. Hade jag gått på...

Du kommer hamna på en system för eller senare så varför vänta? Bättre att köra igång direkt med det och experimentera.
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Hej, så jag vill börja med fotografering och har kommit fram till denna kamera (Canon PowerShot G9 X Mark II – Silver). Har lite frågor som behöver svar.
När är denna kamera bra, kan jag använda den när det är lite mörkare, är den skräp på långt håll. Lite sånt(Vet inget om kameror). Om någon har haft denna så skriv vad ni tycker, bra o dåligt med den.


Sedan så undrar jag om man kan ha objektiv på den, eftersom zoomen inte var så jätte bra. Om inte skulle ni kunna tipsa om en annan liknande kompakt kamera med bättre zoom. inte mer än 4500kr.

Jag uppskattar all hjälp och tid ni ger.
Slå till på denna, då kan du sen komplettera med fler objektiv och stativ etc.


https://www.cyberphoto.se/info.php?article=835891_1
 
ANNONS