Annons

PhotoSupreme v5 har släppts

Produkter
(logga in för att koppla)

jag&bilden

Aktiv medlem
Det trevliga och kraftfulla DAM-systemet PhotoSupreme har släppts i sin version 5.
Single User med lokal databas och Server Edition med webbklient mot MSSQL eller Postgres.
För Windows 10 och macOS med Catalina-stöd.

https://www.idimager.com

Otroligt vass på metadata med stöd för i stort sett alla standarder.
Stacking, versioner, bildigenkänning via Googles Vision AI etc.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det innebär rimligen att alla ens bilder hamnar hos Google.
Ja och nej.

Endast de bilder du själv väljer ut att skicka iväg på analys skickas till Google.
Men innan de skickas så skalas de först ner till 480px på längsta sidan av PhotoSupreme.
Därefter går de till din egna Bucket på ditt egna Google konto där Google gör sin bildanalys och returnerar metadata för sökord som PhotoSupreme tar emot.
Du väljer vilka av de sökorden som du vill använda.

Att ladda upp familjebilder ger inte så mycket.
Men för alla dem som fotograferar landmärken, arkitektur, arter osv kan få otroligt fina kompletta artbestämmelser enligt Darwin core, rätt geografiska platser och namn på broar, byggnader etc.

Så ja. Allt du väljer att ladda upp, skickas till Google.

Och nej. Inget sparas inte hos dem längre än att de kan processa bilderna. Sedan raderas allt.

https://cloud.google.com/vision/docs/data-usage
 

PMD

Aktiv medlem
Och nej. Inget sparas inte hos dem längre än att de kan processa bilderna. Sedan raderas allt.

https://cloud.google.com/vision/docs/data-usage
Det är vad Google säger. Även om vi tar Google på orden så måste vi ändå räkna med att vårt data finns hos Googles backuper. Visst är Googles motto "Don't be evil", men det behövs inga elaka baktankar för att det ska uppstå obehagligheter.

Så fort man ger någon annan sina data så måste man räkna med att de sprids.

Google bildanalysverktyg är fantastiskt bra, och jag drar mig inte för att använda dem, men jag tänker inte skicka känsliga data till Google.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Du väljer själv.
Det är en process att sätta upp sitt konto och få API-nyckeln och inget man råkar göra genom att slinta på tangenten eller musen. :)

Google har inget att vinna på att spara något av det du skickar till dem under denna tjänst.

Värre är det med Google drive, Dropbox samt alla andra sociala bild och text tjänsterna.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Google har inget att vinna på att spara något av det du skickar till dem under denna tjänst.
[...]
Det har jag svårt att tro eftersom deras kärnprodukt verkar vara kartläggning av oss användare.

”En bild på Eiffeltornet - Aha han var i Paris den dagen. Hm, det var ju Kalle och Olle också, de kanske känner varandra”
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Tja det är upp till var och en att tro och leva sin övertygelse.

Deras Vision tjänst sparar inga filer och ingen metadata om dig eller bilden. Det är en kommersiell bild- och databehandling som är produkten som sannolikt till stor del utvecklats och tränats genom tjänsten nedan.
Du betalar för produkten med dina pengar.


Deras och andra leverantörers tjänster som sök, gmail, sociala medier etc lever dock på din data.
Du och det du levererar är produkten.
Du betalar med din privata data.
 
ANNONS