Annons

Gråimport, svartimport eller import, vad är skillnaden?

Produkter
(logga in för att koppla)

landen

Aktiv medlem
Jag är lite part i målet just nu eftersom jag säljer min a7 III på Tradera idag. Den har svenska menyer, vet ej hur det är på den som e-infinity säljer.
Jag har köpt en hel del från e-infinity. Objektiv, minneskort, kortläsare. Ofta kinesisk text. De är jättebra att handla av, snabb leverans och svarar omgående på mail. På kvittot står det att företaget är registrerat i Hongkong.
Men att köpa en så pass dyr kamera är jag lite tveksam till. En komplex produkt som man gärna vill kunna lämna in i Sverige om det skulle gå fel. e-infinity lämnar naturligtvis garanti, men jag tror att kameran måste skickas till Kina. Och hur blir det när UK lämna EU i januari 2020?
Har precis köpt en Nikon z6 och det blev Sverige.
Priset på Sony a7M3 idag med 1,5% valutapåslag blir 16778,00 sek från e-infinity.
Ungefär lika mycket som jag räknar med att få för min svenskköpta, pedantiskt skötta 6 månader gamla med runt 700 tagna bilder...

Svenska menyer använder jag inte, tycker alltid det är enklare att ha på engelska då alla tutorials etc är på engelska, vare sig det handlar om Photoshop eller kameran.

Jag tar såklart en risk på garantin, men samtidigt är det väl ingen som kommer säga nej om jag vill ha den lagad av Sony? Utanför garantin. Om det skulle uppstå något så har man ju 5000kr i buffert innan den är uppe i nypris Sverige.
 

Goooran

Aktiv medlem
Svenska menyer använder jag inte, tycker alltid det är enklare att ha på engelska då alla tutorials etc är på engelska, vare sig det handlar om Photoshop eller kameran.

Jag tar såklart en risk på garantin, men samtidigt är det väl ingen som kommer säga nej om jag vill ha den lagad av Sony? Utanför garantin. Om det skulle uppstå något så har man ju 5000kr i buffert innan den är uppe i nypris Sverige.
Jag använder också engelska menyer, det går ju bra.
Går säkert utmärkt att få den reparerad i Sverige.
Jag har köpt Sony-objektiv från e-infinity och de är registrerade hos sony.se
Den kameran jag säljer idag har ett serviceavtal från Sony som gäller 2023-05-20. Det måste ju vara värt något?
 
ANNONS